آیا اختیارات روحانی افزایش پیدا می‎کند؟/ غرویان: فشار کانون‎های موازی قدرت به دولت قابل کتمان نیست

کدخبر: ۲۸۷۳۹۶
اقتصادنیوز: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: درخواست رئیس‎جمهور برای افزایش اختیاراتش به دلیل فشار کانون‎های موازی قدرت در امور مختلف کشور است.
آیا اختیارات روحانی افزایش پیدا می‎کند؟/ غرویان: فشار کانون‎های موازی قدرت به دولت قابل کتمان نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، درخواست اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای گرفتن "اختیارات ویژه" در دوران به قول او "جنگ اقتصادی" بازتاب وسیعی در افکار عمومی داشته و با واکنش فعالان و تحلیلگران سیاسی روبه‌رو شده است.

روحانی البته روشن نکرده است که این "اختیارات ویژه" دقیقا چه حوزه‌های را شامل می‌شوند. حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا، چهارشنبه اول خرداد در عین اشاره به همین ناروشنی، گفته است: «احتمالا ایشان احساس می‌کنند که اختیار تام را در بحث سیاست خارجی ندارند و یا اینکه دخالت‌هایی در این زمینه می‌شود که نمی‌تواند سیاست‌هایش را اجرا نماید. آقای روحانی باید این موضوع را شفاف بیان کند.»

حسن روحانی، در جمع روحانیون حوزه‌های علمیه خواستار "اختیارات ویژه" برای ریاست جمهوری در شرایط "جنگ اقتصادی" شده و گفته بود: «همانگونه که در جنگ هشت ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم، امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

اما از نظر صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب، «مشکل اساسی‌تر از آن است که بگوییم رئیس جمهور نیاز به اختیارات ویژه دارد».

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «مسئله مهمی که متاسفانه آقای روحانی در شش سال ریاست جمهوری‌اش هیچ گامی در جهت رفع آن برنداشته است این است که مدیریت کلان کشور به دو بخش انتصابی و انتخابی تقسیم شده است. بخش انتصابی قدرت و اختیارات فراوانی دارد و بعضا هم خودش را ملزم به رعایت قانون نمی‌بیند و نهایتا اینکه در قبال تصمیمات و سیاست‌هایش هم پاسخگو نیست. بخش انتخابی هم قدرت و اختیارات محدود دارد، هم باید در چهارچوب قانون عمل کند و هم اینکه پاسخگو است.»

به گفته این استاد دانشگاه: «سوال مهم این است که اگر آقای روحانی به اختیارات ویژه هم دست پیدا کند، چگونه می‌خواهد چالش و اختیارات مدیران انتصابی و انتخابی را رفع و رجوع نماید؟».

محسن غرویان عضو جامعه روحانیت مبارز درباره انتقاد شدید مخالفان دولت از درخواست رئیس‎جمهور برای افزایش اختیاراتش در شرایط حساس امروز کشور اظهارکرد: من معتقدم که به هرحال یکسری از کانون‎های قدرت موازی در کشور وجود دارند که در مسائل سیاسی و اقتصادی فشارهایی را به دولت وارد می‎کنند و جوسازی‎هایی را می‎کنند که رئیس‎جمهور نمی‎تواند ایده و تصمیم خود ش را پیاده کند.

وی افزود: منظور آقای رئیس‎جمهور از افزایش اختیارات این است که جو و فضایی وجود دارد که روحانی نمی‎تواند از اختیاراتش استفاده کند و کانون‎های مانع و سد راه هستند که در این مسیر فشار وارد می‎کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: یکی از نمونه‎ از قدرت کانون‎های موازی را می‎توان در این مصداق بیان کرد که بشار اسد رئیس‎جمهور سوریه وارد ایران می‌شود ولی وزیرامورخارجه که متولی این مسائل سیاسی است اصلا در جلسه دعوت نمی‎شود و بی‌خبر گذاشته می‎شود از این رو باید مشخص شود این کار کیست که وزیرخارجه اطلاعی از این دیدار مهم ندارد.

غرویان خاطرنشان کرد: ما امروز در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز شاهد هستیم که کانون‎ها و رویکردهای موازی در کشور وجود دارد که مانع کار دولت و انجام وظایف رئیس‎جمهور می‎‌شود.

وی تاکید کرد: منظور رئیس‌ جمهور درباره افزایش اختیارات این است که در مسائلی چون برجام و گفت و گو با آمریکا و از منظر من مناظره، دولت باید اختیاراتی داشته باشد تا تصمیمات لازم را اتخاذ کند و مورد هجمه و انتقاد قرار نگیرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: روحانی بر این باور است که ما مثل شرایط جنگ در وضعیت بحرانی و جنگی هستیم و باید اختیارات تام و فضا برای تصمیم‎گیری برای رئیس‎جمهور فراهم شود تا زمانی که در دولت تصمیمی اتخاذ می‎شود قوه‎مجریه بتواند با جدیت در جهت تحقق مطالبات مردم وارد عمل شود.

غرویان اظهار کرد: آنچه از سوی روحانی برای افزایش اختیارات و کنارگذاشتن کانون‎های موازی مطرح شده اشت بدون شک در وضعیت فعلی کشور می‎تواند در جهت حل بسیاری از مشکلات و مسائل داخلی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرگذار باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید