هاشمی‌طبا: عملکرد روحانی تاثیری بر رای اصلاح‌طلبان ندارد/ ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان امکان ندارد

کدخبر: ۲۸۸۲۱۴
اقتصادنیوز: مصطفی هاشمی‌طبا گفت: ائتلاف یا حتی اتحاد در شرایط فعلی قابل اجرا نیست زیرا هریک از دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا افکار خود را دارند و بی‌تردید به یک جمع‌بندی واحد نمی‌رسند؛ بنابراین طرح موضوع ائتلاف از اساس غیرقابل اجراست.
هاشمی‌طبا: عملکرد روحانی تاثیری بر رای اصلاح‌طلبان ندارد/ ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان امکان ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، محمدرضا عارف به صراحت اعلام کرد که اصلاح‌طلبان دیگر با افراد غیراصلاح‌طلبان در انتخابات همراه نخواهند شد. او این سخن را پس از رأی نیاوردنش در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس اظهار کرد و بعد از آن بر این موضوع اصرار ورزید. طیف طرفدار عارف و نیز مشارکتی‌ها عموما بر این نظر استوارند و باور دارند که اصلاح‌طلبان برای دفاع از هویت اصلاح‌طلبی خود دیگر نباید با نیروهای غیراصلاح‌طلب همسو شوند زیرا برخی معتقدند به دلیل نقایصی که در دولت وجود داشت، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان کاهش یافته است اما هنوز کارگزارانی‌ها درباره این موضوع اعلام نظر نکرده‌اند؛ چنانکه غلامحسین کرباسچی به «نامه‌نیوز» گفت که در این خصوص باید یک نظر تشکیلاتی ارائه شود و هنوز حزب کارگزاران درباره ائتلاف یا عدم ائتلاف با اصولگرایان به جمع‌بندی نرسیده است.

از سوی دیگر اصولگرایان معتدل نیز ظاهرا تمایل چندانی به ائتلاف با اصلاح‌طلبان ندارند چنانکه اخیرا محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی ائتلاف با اصلاح‌طلبان را بعید دانسته است. البته در کنار تمام اینها برخی نیز می‌گویند در سال 92 و 96 اساسا ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و حسن روحانی شکل نگرفت و روی کار آمدن روحانی و «حمایت» اصلاحات از او به ضرورت عرصه سیاسی و بازگشت دوباره اصلاح‌طلبان به قدرت رسمی بود.

مصطفی هاشمی‌طبا که خود در جریان انتخابات سال96 به نفع هیچ‌کس کناره‌گیری نکرد و تا آخرین لحظه به رقابت پرداخت باور دارد که ائتلاف از اساس غیرممکن است زیرا اصلاح‌طلبان با اصولگرایان خواه از جنس اعتدالی به یک گفتمان مشترک نمی‌رسند.

او اظهار کرد: «ائتلاف یا حتی اتحاد در شرایط فعلی قابل اجرا نیست زیرا هریک از دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا افکار خود را دارند و بی‌تردید به یک جمع‌بندی واحد نمی‌رسند؛ بنابراین طرح موضوع ائتلاف از اساس غیرقابل اجراست و بهتر است هرکسی دنبال کار خود برود و با نشان‌دادن راه‌حل برون‌رفت از وضعیت فعلی از مردم رأی بگیرد».

این فعال سیاسی درباره تأثیر عملکرد دولت حسن روحانی بر سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان گفت: «آقای روحانی هیچگاه خود را اصلاح‌طلب ندانست و این اصلاح‌طلب‌ها بودند که او را بهترین گزینه می‌دانستند. البته به زعم من عملکرد او و دولتش تأثیری بر سبد رأی اصلاح‌طلبان نخواهد داشت و ریزش آرائی به این دلیل شاهد نخواهیم بود؛ مگر آنکه نامزدهای جبهه اصلاحات از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشوند تا در آن صورت ریزش مشاهده شود».

هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان درون خود می‌توانند به یک وحدت انتخاباتی برسند، گفت: «در حوزه فکری خیر چنین امکانی وجود ندارد زیرا نمی‌توان به افراد گفت که چگونه فکر کنند یا چگونه سخن بگویند اما به لیست واحد می‌رسند و اختلافات در آن حد نخواهد بود که مانع ارائه یک لیست مشترک شود. در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری هم وضع همین‌طور است و این احتمال می‌رود که اصلاح‌طلبان بتوانند بر سر یک شخص واحد به جمع‌بندی برسند».

او به عنوان بحث پایانی درباره نقش و جایگاه فعلی محمدرضا عارف در جریان اصلاحات نیز یادآور شد: «آقای عارف را برخی قبول دارند و برخی نیز مخالف او هستند ولو آنکه سرگروه لیست امید در مجلس باشد. به هر حال ممکن است هرکسی بعد از مدتی دچار استحاله شود و افکارش تغییر کند».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید