روسیه به تولید اورانیوم بیش از 300 کیلوگرم در ایران واکنش نشان داد

کدخبر: ۲۸۹۸۳۳
اقتصادنیوز؛ دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به اظهارات بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با تولید قریب‌الوقوع اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد.
روسیه به تولید اورانیوم بیش از 300 کیلوگرم در ایران واکنش نشان داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه امروز سه‌شنبه به اظهارات دیروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در این خصوص گفت که مسکو همچنان معتقد است ایران در چارچوب برجام باقی خواهد ماند و به تعهداتش به طور کامل پایبند می‌ماند.

وی در ادامه خواستار خویشتنداری همه طرف‌های مرتبط در این خصوص شد.

شایان ذکر است، بهروز کمالوندی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر دیروز در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (۲۷ ژوئن) از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

گفتنی است، چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف کرده و فرصتی ۶۰ روزه به کشورهای باقی مانده در توافق می‌دهد تا به تعهدات بانکی و مالی خود عمل کنند.

این در حالی است که در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

لازم به ذکر است، آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۴ بار بر پایبندی ایران به توافق بین المللی برجام تصریح کرده است.

حدود ۴۰ روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات‌شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده بود تا به تعهدات‌شان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

با این حال پیش از این اتحادیه اروپا در واکنش به مهلت ۶۰ روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام کرده بود که هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید