واکنش عضو شورای اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران؛ جهان بدون برجام جای امنی نخواهد بود

کدخبر: ۲۸۹۹۴۱
اقتصادنیوز: مدیر پژوهشی شورای روابط خارجی اروپا با ابراز تگرانی از افزایش تنش در دریای عمان، ایران را صاحب حق برای بررسی در مورد دقایع اخیر دانست و گفت: عربستان و امارات کشورهایی هستند که به دنبال آشوب در خلیج فارس هستند و می‌خواهند از روابط ایران و آمریکا برای توجیه اقداماتشان در یمن استفاده کنند. معتقدم در این واقعه عربستان و امارات هم می‌توانند متهم شناخته شوند.
واکنش عضو شورای اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران؛ جهان بدون برجام جای امنی نخواهد بود

به گزارش اقتصادنیوز، جرمی شاپیرو مدیر پژوهشی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا است. تمرکز او بر مسائل سیاست خارجی ایالات متحده و روابط آتلانتیک است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص افزایش تنش در دریای عمان و روابط ایران و آمریکا مطرح کرده است.

عده‌ای با ایجاد تنش در خاورمیانه به دنبال بحرانی‌تر کردن روابط ایران و آمریکا هستند

عربستان و امارات می‌خواهند از تنش میان ایران و آمریکا برای توجیه اقداماتشان در یمن استفاده کنند

عضو ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در مورد ادعای نقش ایران در وقایع اخیر دریای عمان و تنش در خلیج فارس گفت: اتفاقات در خلیج فارس نگران‌کننده شده و احتمال رویارویی ایران و آمریکا را بالابرده است. عده‌ای در تلاشند تا با ایجاد تنش در خلیج فارس، روابط ایران و آمریکا را بحرانی‌تر کنند.

وی افزود: عربستان و امارات کشورهایی هستند که به دنبال آشوب در خلیج فارس هستند و می‌خواهند از روابط ایران و آمریکا برای توجیه اقداماتشان در یمن استفاده کنند. معتقدم در این واقعه عربستان و امارات هم می‌توانند متهم شناخته شوند.

بیان اتهام‌های مختلف علیه ایران، می‌تواند تهران را عصبانی کند

ایران حق دارد ابعاد حادثه دریای عمان را بررسی کند

شاپیرو ادامه داد: اتفاقات اخیر در دریای عمان می‌تواند بار دیگر احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا را بالا ببرد. بعد از این اتفاق بلافاصله مایک پمپئو و سران آمریکا ایران را عامل این حملات دانستند، چنین اتهامات و لفاظی‌هایی علیه ایران می‌تواند تهران را خشمگین کند و با توجه به نزدیکی این اتفاق به آبهای ایران، ایران حق واکنش و بررسی ابعاد این موضوع را دارد.

ترامپ سست عنصر است

وی افزود: در کاخ سفید نظرات یکسانی نسبت به ایران وجود ندارد افرادی مانند مایک پمپئو و جان بولتون مواضع سختگیرانه‌ای نسبت به ایران دارند. بولتون آشکارا به دنبال ایجاد جنگ با ایران است. ترامپ هم به تمایلات جنگ‌طلبانه بولتون آگاه است و همین مساله، عامل  یکی از اختلاف‌های اساسی ترامپ و بولتون است.

عضو ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه ترامپ خود به دنبال جنگ با ایران نیست، گفت: با این حال شخصیت سست‌عنصر رئیس‌جمهور آمریکا به گونه‌ای است که تصمیماتش را تحت تاثیر اطرافیان خود اتخاذ می‌کند، بنابراین اصلا بعید نیست با یک تصمیم اشتباه آمریکا را وارد جنگی با ایران کند که یک فاجعه به حساب می‌آید.

اعضای کنگره منتقد تصمیمات ترامپ علیه ایران هستند

شاپیرو گفت: سیاست‌ خارجه ترامپ، به شدت او را تنها کرده است. دموکرات‌ها منتقد اصلی ترامپ هستند. اعضای کنگره هم کاملا مخالف اقدامات و تصمیم‌های ترامپ هستند. اختلاف ترامپ و اعضای کنگره از زمان خروج ترامپ از برجام تشدید شد؛ چراکه آنها برجام را دستاوردی از زمان اوباما می‌دانستند. جنگ و رویارویی نظامی با ایران می‌تواند انتقادهای بیشتر و جدی‌تری را از طرف کنگره متوجه ترامپ کند.

متهم دانستن ایران توسط آمریکا در وقایع خلیج فارس اتفاق جدیدی نیست

این مقام اروپایی در ادامه اظهار کرد: اینکه آمریکا ایران را عامل این اتفاقات در دریای عمان بداند، مساله جدیدی نیست؛ چراکه ایران و آمریکا سال‌هاست با هم دشمنی دارند. از سویی دیگر اسرائیل دشمن ایران است و بارها در ده سال اخیر تاکید کرده است که به مواضع ایران آسیب خواهد رساند و با توجه به روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل اصلا اتفاق جدیدی نیست که آمریکا، ایران را عامل اتفاقات دریای عمان بداند.

تنش‌های کنونی می‌تواند راه را برای پیروزی دموکراسی مسدود کند

شاپیرو افزود: تنش‌های حال حاضر می‌تواند راه را برای پیروزی دموکراسی بر بحران کنونی مسدود کند. ترامپ باید بداند که راه ‌حل مشکلات کنونی با ایران مذاکره و دیپلماسی است؛ اتفاقی که در زمان اوباما افتاد و ترامپ با خودخواهی آن را بدترین توافق دانست و از آن خارج شد.

کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، نشان‌دهنده پایان صبر ایران است

وی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون در برجام باقی مانده؛ چراکه آنها نمی‌خواستند بحران را تشدید کنند و باعث ایجاد تنش در منطقه شوند. ایران در شرایطی در برجام باقی ماند که آمریکا با خروج از برجام عملا مانع از اجرایی شدن تعهدات سایر طرف‌های برجام شد. اکنون ایران تصمیم گرفته است تعهدات خود را کاهش دهد و این نشان‌دهنده این است که تهران دیگر در این زمینه صبور نیست.

جهان بدون برجام جای امنی نخواهد بود

عضو ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: اروپایی‌ها با خروج آمریکا از برجام مخالف بودند و اکنون هم می‌خواهند ایران را در برجام نگه دارند؛ چراکه می‌دانند جهان بدون برجام جای امنی نخواهد بود و معتقدند که برجام این امکان را فراهم می‌کند که مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای شود.

با افزایش تنش در خاورمیانه اتفاق خوبی در انتظار جهان نخواهد بود

شاپیرو در پایان گفت: همه کارشناسان معتقدند در صورت افزایش تنش در خاورمیانه و درگیری نظامی میان ایران و آمریکا اتفاق خوبی در انتظار جهان نخواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید