اروپا اقدامی نکند، ایران گام‌های متناسب تعلیق تعهدات برجامی را برخواهد داشت

کدخبر: ۲۹۰۵۹۶
اقتنصادنیوز؛ کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار «اندرو موریسون» معاون وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: ایران در تعلیق اجرای بخشی از تعهدات برجامی خود قاطع است و اگر در 2 هفته آینده طرف مقابل اقدام متناسبی را انجام ندهد، گام‌های بیشتری را برخواهد داشت.
اروپا اقدامی نکند، ایران گام‌های متناسب تعلیق تعهدات برجامی را برخواهد داشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز (یکشنبه) در دیدار «اندرو موریسون» معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه با برشمردن سوابق تاریخی منفی از مداخلات این کشور در امور داخلی ایران از قحطی پس از جنگ جهانی اول و بیش از 10 میلیون قربانی ناشی از آن گرفته تا قراردادهای دارسی، تجاوز به ایران در جنگ جهانی دوم، کودتا علیه دولت مصدق و حمایت از رژیم صدام در هشت سال جنگ تحمیلی گفت: برای تغییر چنین سابقه تاریخی منفی لندن باید گام‌های عمده‌ای را در جهت تصحیح رفتار خود بردارد.

خرازی کارآمدی برجام را منوط به پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود خواند و با اشاره به ابراز امیدواری این مقام انگلیسی مبنی بر راه اندازی هر چه سریع‌تر سازوکار مالی موسوم به اینستکس گفت: موعد زمانی «به زودی» را که به کار بردید، از ابتدای حصول توافق تاکنون بارها شنیده‌ایم، اما هنوز تحقق نیافته است. در حال حاضر فقط دو هفته زمان باقی است و این «به زودی» باید در قالب این ظرف زمانی محقق شود.

رئیس شورا تصریح کرد: ایران در تعلیق اجرای بخشی از تعهدات برجامی خود بر اساس متن برجام و حق پیش بینی شده برای آن قاطع است؛ مطمئن باشید که اگر در 2 هفته آینده طرف مقابل اقدام متناسبی را انجام ندهد، گام‌های بیشتری را در قالب توقف اجرای تعهدات خود برخواهیم داشت.

وی تصریح کرد که البته توقف اجرای برخی از تعهدات ایران به معنای خروج ایران از برجام نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اجرایی شدن اینستکس در این ظرف زمانی را گامی مثبت قلمداد کرد و گفت: انتظار ایران این است که طرف مقابل ذهنیت خود را در این خصوص که ممکن است فشار بر ایران به نتیجه برسد، تغییر دهد و گام‌های لازم را برای تامین منابع مالی اینستکس و رفع موانع مراودات مالی و تجاری با ایران بردارد. رفع موانع تحریمی و عادی شدن همکاری‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند فضای کنونی را تغییر دهد.

خرازی با بیان اینکه گرچه اروپایی‌ها در کلام حامی برجام بوده‌اند، اما در عمل کاری نکرده‌اند، گفت: ما حتی اخیرا با مواضع عجولانه و غیرقابل قبول طرف انگلیسی در مورد وقایع خلیج فارس مواجه بوده‌ایم؛ برای نمونه، در قضیه حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان، آقای جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس بدون تحقیق یا ارائه سندی شتاب زده نتیجه‌گیری کرد و این حملات را به ایران نسبت داد که ادعایی مردود است.

رئیس شورا ابراز امیدواری کرد طرف‌های اروپایی برجام در روزهای باقی مانده از مهلت 60 روزه ایران تدابیری اتخاذ کنند که تجارت و روابط عادی بین دو طرف ایجاد شود و با حفظ استقلال خود، از فشارها و تحریم‌های آمریکایی علیه ایران پیروی نکنند.

خرازی همچنین تصریح کرد: با وجود اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی ایران، طرف‌های مقابل در جهت اجرای تعهدات خود گامی برنداشته‌اند و لذا تاکنون شاهد نتیجه ملموس آن نبوده‌ایم.

اندرو موریسون معاون وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه نیز با تاکید بر اینکه باید با نگاه به آینده تلاش کرد، با تکرار مواضع دولت لندن در خصوص ضرورت حفظ برجام، بر اهمیت حفظ روابط با ایران تاکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید