صلح را فراموش کنید؛ ترامپ و اسرائیل تسلیم شدن فلسطین را می‌خواهند

کدخبر: ۲۹۱۱۴۱
اقتصادنیوز: دشوار است که ابتکار دیپلماتیک اخیر آمریکا که از سوی جارد کوشنر در کارگاه اقتصادی بحرین اعلام شد به عنوان "صلح برای رفاه" پذیرفته شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ در خاورمیانه کنفرانس دو روزه‌ای در منامه دارد که امروز (چهارشنبه) به پایان می‌رسد و آن را اصلی‌ترین بخش "معامله نهایی" میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌داند. اما طیف گسترده‌ای از کارشناسان آمریکایی، فلسطینی و اسرائیلی کارگاه منامه را رویکرد غلط کاخ سفید به صلح خاورمیانه می‌دانند.

بررسی تئوری دیدگاه کوشنر برای جلب سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های زیرساختی و تجاری این منطقه به نظر غیر قابل انکار می‌آید اما منابع این اعتبارات همچنان نامشخص است و قطعا در جلسه دو روزه قابل حل و فصل نیست. علاوه بر این، شماری از پیشنهاداتی که در اطلاعیه ۹۶ صفحه‌ای کاخ سفید فاش شد، در واقع باز طراحی الگوهای قدیمی است که دولت‌های خارجی، بانک جهانی و دیگران در سر می‌پروراندند. این تلاش‌ها عمدتا شکست خورد چون توافق سیاسی رضایت‌بخشی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به وجود نیامد.

در سند مدنظر کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به کشور فلسطین یا خاتمه اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی نشدها ست؛ اینها از اصلی‌ترین درخواست‌های فلسطینیان است که حداقل دولت‌های پیشین آمریکا به آن اذعان داشتند. نه نتانیاهوی راستگرا و نه ترامپ و نمایندگانش در خاورمیانه مایل به تشکیل یک کشور مستقل فلسطین نیستند. اخیرا هم سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی اقدام اسرائیل در الحاق مناطقی در کرانه‌ باختری را ستود.

شگفت‌آور نبود که مقام‌های فلسطینی کنفرانس منامه را بایکوت کردند و نخواستند درباره کمک اقتصادی بدون راهکار سیاسی معنادار صحبت کنند. این تصمیم نشات‌گرفته از اقدامات آمریکا در دو سال گذشته است که منافع فلسطینی را تضعیف کرد و موجب تحکیم موضع سیاست داخلی نتانیاهو شد.  

در نتیجه بایکوت فلسطین، اسرائیل هم هیات رسمی اعزام نکرد. یکی از دیپلمات‌های غربی در منامه تاکید کرد: برای رقص تانگو شما به دو فرد احتیاج دارید و اکنون ما دو فرد را نداریم.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در مطلبی برای نیویورک تایمز به فلسطینی‌ها گفت از درخواست تشکیل کشور در ازای شکوفایی اقتصادی مدنظر کوشنر دست بکشند و "تسلیم" شوند. به گفته دانون، تمایل به تشکیل کشور فلسطین موجب پدید آمدن "فرهنگ تنفر و تحریک" می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید