سازمان ملل خواستار انتقال سریع قدرت در سودان به دولت مدنی شد

کدخبر: ۲۹۲۳۹۶
اقتصادنیوز: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن درخواست انتقال قدرت از شورای نظامی سودان به غیرنظامیان گفت که «مسئولان سودانی ضامن انتقال سریع قدرت به دولت مدنی در کشور هستند».

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان سودانی باید ضامن انتقال هر چه سریعتر قدرت به غیرنظامیان باشند.

وی از مسئولان سودانی خواست تا به خواسته‌ها و آرمان‌های طیف وسیع مردم سودان و درخواست‌های اتحادیه آفریقا اهتمام ورزند.

خانم باشله همچنین از مسئولان سودانی خواست تا محدودیت اینترنتی را رفع و تحقیقات در خصوص همه اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهرات‌کنندگان آغاز کنند.

ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» که بزرگترین اپوزیسیون سودانی محسوب می‌شود، روز چهارشنبه رسما موافقت خود را با مشارکت در مذاکرات مستقیم با شورای نظامی تحت نظارت و میانجی‌گری اتیوپی اعلام کرد.

در بیانیه این ائتلاف بر موافقت با دیدار با شورای نظامی به منظور بررسی نقاط اختلاف مربوط به تشکیل شورای حاکمیتی مشترک تأکید شده است.

اخیرا به دنبال حمله نیروهای امنیتی سودان به محل تحصن معترضان در خارطوم که در نتیجه آن دستکم ۱۰۰ نفر کشته شدند، معارضان سودان مذاکره با شورای نظامی را به تعلیق درآوردند.

در همین ارتباط خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک مسئول «قوی الحریة و التغییر» گزارش داد که شورای نظامی خواهان ریاست دائمی شورای حاکمیتی است و تأکید دارد که دوره انتقالی دو ساله باشد اما معارضان با این خواسته آن‌ها مخالف هستند.

معترضان سودانی از ۶ آوریل (۱۷ فروردین) به منظور اعمال فشار بر برکناری «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان و سپس تحت فشار گذاشتن شورای نظامی برای انتقال قدرت به دولت مدنی، تحصن کرده بودند که اخیرا نیروهای امنیتی با حمله به محل تحصن معترضان دستکم ۱۰۰ نفر را کشته و شماری را زخمی کردند. ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) گذشته البشیر پس از سی سال حکومت در سودان با اقدام ارتش این کشور از قدرت کنار گذاشته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید