یک فرمانده بازنشسته پنتاگون افشا کرد؛ دلایل خشم ژنرال‌ها از دونالد ترامپ

کدخبر: ۲۹۳۸۷۸
اقتصادنیوز: دستیار اجرایی وزیر دفاع اسبق آمریکا می گوید که بلاتکلیفی صندلی وزیر دفاع آمریکا و سیاست های بین المللی ترامپ خشم مقام های نظامی در پنتاگون را از سیاست های رییس جمهور آمریکا برانگیخته است.

ژنرال بازنشسته "رابرت جی گارد" در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت که سیاست های رییس جمهوری آمریکا به گونه ای است که گویی برای ترامپ دیگر اهمیتی ندارد در این دوره پر چالش برای آمریکا، پنتاگون توسط فردی خبره اداره می شود یا نه.

*** شکاف میان ترامپ و ژنرال ها

این مقام سابق نظامی درباره این که چرا صندلی وزیر دفاع آمریکا برای چنین مدت طولانی خالی مانده و رییس جمهوری این کشور جانشینی برای ژنرال برکنار شده "جیم متیس" تعیین نمی کند، گفت: خب، این شیوه کلی دولت ترامپ است. برای وی اهمیت ندارد که مقام در راس این نهاد موقتی است یا اینکه با طی مراحل و تایید سنا، به کار مشغول شده باشد. این وضعیت مختص وزارت دفاع نیست و دیگر مناصب نیز با وضعی کم و بیش مشابه روبرو هستند. به نظر نمی رسد که برای وی این مساله کمترین اهمیتی داشته باشد.

وی با اشاره به چالش های بین المللی آمریکا گفت: به نظر می رسد که وی مسائل خاورمیانه را فقط با اطرافیانش در کاخ سفید هماهنگ کرده و پیش می برد. در کابینه و در میان وزرا هم اختلاف نظر با سخنان ترامپ وجود دارد. او به نظر می رسد کارها را تنها با هماهنگی چند نفر از اطرافیانش انجام می دهد.

ایرنا پرسید که مقام های نظامی و ژنرال های پنتاگون عملکرد ترامپ را چگونه می بینند و درباره خالی بودن سمت وزیر دفاع چه نظری دارند و ژنرال گارد پاسخ داد: البته دستگاه نظامی تابع قانون و حاکمیت غیرنظامیان است. رییس جمهوری در آمریکا فرمانده کل قوا است. ولی من اطمینان دارم که عصبانیت در میان مقام های وزارت دفاع از عملکرد ترامپ در زمینه امور بین المللی فراگیر شده است. اما آنها به دلیل قانون که نظامیان را تابع حاکمیت غیرنظامی می کند، نمی توانند چیزی بگویند.

*** وزیر دفاع یا تاجر

ایرنا پرسید پس از اخراج متیس، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا شد. وی به مدت ۲۳ سال در شرکت بوئینگ مشغول به کار بوده است. مارک اسپر که از سوی ترامپ برای وزارت دفاع نامزد شده است نیز سابقه فعالیت مالی و تجاری داشته و رابطه تنگاتنگی با پیمانکارهای نظامی داشته است. از جمله او مدیر اجرایی در شرکت رایتون بوده است. سابقه تجاری و ارتباطات مالی کسانی که ترامپ انتخاب می کند، چگونه برای وزارتخانه حساس جنگ آمریکا می تواند قابل پذیرش باشد؟

ژنرال گارد گفت: به نظر می رسد که او بیشتر به دنبال مسائل اقتصادی و منافع کارخانه های نظامی است. با توجه به دستور ترامپ برای فروش جنگ افزار به عربستان سعودی که بر خلاف نظر بسیاری از دولتمردان آمریکاست، او کلاً خود را نزدیک به افرادی می بیند که سابقه تجاری و مالی دارند.

دستیار وزیر دفاع اسبق آمریکا افزود: البته مارک اسپر حداقل سابقه ای نظامی در کارنامه خود دارد و تنها در بخش خصوصی کار نکرده است.

 

*** رای مجلس نمایندگان برضد جنگ

رابرت گارد در ادامه درباره رای مجلس نمایندگان آمریکا به محدود کردن اختیارات رییس جمهوری این کشور در خصوص تصمیم گیری علیه ایران گفت که این طرح در سنا متوقف خواهد شد و به نتیجه نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات ها این طرح را تصویب کرد، اما وضع در سنا اجازه تصویب آن را نمی دهد. در عین حال نگرانی فزاینده ای وجود دارد که ترامپ تصمیم های لحظه ای گرفته و ممکن است کشور را به جنگی بکشاند که نه ایالات متحده و نه ایران آن را می خواهند.

این مقام سابق نظامی افزود: حتی برخی جمهوریخواهان که به طرح ضد جنگ با ایران رای دادند، می خواهند که ترامپ رویکرد محتاطانه تری درباره ایران داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان جمهوریخواه نگران آینده سیاسی خود نیز هستند. برخی طرفداران تندروی ترامپ، به این نمایندگان حمله خواهند کرد و آنها نگران هستند که به چالش کشیدن ترامپ برایشان دردسر شود. این مساله ای است که بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه متاسفانه از آن نگران هستند.

رابرت جی گارد ریاست  "مرکز تحقیقات کنترل تسلیحات و منع غنی سازی" در واشنگتن برعهده داشت، در زمینه امنیت بین المللی و خلع سلاح هسته ای صاحب نظر است. علاوه بر سال ها خدمت در ارتش آمریکا، در کارنامه خود ریاست دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن و عضویت شورای روابط خارجی در نیویورک را دارد.

ژنرال گارد از مخالفان جنگ عراق بود و در جریان رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ آمریکا، از نامزدی "باراک اوباما" در مقابل رقیب جمهوریخواهش، "جان مکین" پشتیبانی کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید