CNN: ترامپ سابقه تاریخی مقاومت ایرانیان را دست‌کم گرفته است

کدخبر: ۲۹۴۱۷۱
اقتصادنیوز؛ فرید زکریا، تحلیلگر شبکه CNN با انتقاد از خروج دولت ترامپ از برجام ضمن پخش تصاویری از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، گفت: ایران دارای سابقه قدرتمندی در زمینه سیاستمداری و مهین پرستی و ملی گرایی و تاریخچه ای از مقاومت در برابر سلطه بیگانگان دارد.
CNN: ترامپ سابقه تاریخی مقاومت ایرانیان را دست‌کم گرفته است

به گزارش اقتصانیوز به نقل از ایرنا؛ "فرید زکریا" مجری مشهور شبکه تلویزیونی سی ان ان ، با انتقاد از سیاست های ناکار آمد و یکجانبه گرایانه رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران خطاب به مخاطبان این شبکه گفت: دولت ترامپ گویا فراموش کرده که تمدن ایرانی هزاران سال است که همواره بازیگر مهم خاورمیانه بوده است.

وی که برنامه خبری - تحلیلی " جی پی اس " را به صورت هفتگی اجرا می کند؛ راهبرد دولت ترامپ درباره ایران را " نامنسجم " خواند و گفت: کاخ سفید هفته گذشته در بیانیه ای درباره توافق هسته ای عنوان کرد که ایران حتی در دورانی که این توافق وجود نداشت نسبت به نقض آن اقدام می کرد!

وی این پرسش را مطرح کرد که کاخ سفید دقیقاً مشخص نکرد چگونه کشوری می تواند شرایط توافقی را نقض کند که اصلاً پیش از آن وجود نداشته است، ترامپ فاقد یک راهبرد منسجم در قبال ایران است.

مجری سی ان ان اضافه کرد: ترامپ از یک سو از متوقف کردن حمله نظامی علیه ایران درپی سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی سخن می گوید و در اقدامی دیگر تهدید به سخت تر کردن شرایط اقتصادی مردم ایران می کند.

وی تحریم های ضدایرانی دولت ترامپ را یاداور شد و گفت: به اعتقاد برخی اقتصاددانان تحریم های اقتصادی معمولاً می تواند منجر به تلفات انسانی شود و حال کشوری همچون ایران با ۸۱ میلیون نفر جمعیت؛ یقیناً افرادی که متاثر از این تحریم ها جانشان به خطر می افتد به مراتب بیش از ۱۵۰ نفر خواهد بود.

ترامپ اخیراً اعلام کرده بود که در آخرین دقایق مانع از انجام یک حمله نظامی به ایران شده که پیش بینی شده بود دست کم ۱۵۰ نفر کشته می شدند.

مجری این برنامه تلویزیونی؛ قربانیان تحریم های اقتصادی را کودکان و زنان و افراد سالمند و بیماران دانست و افزود: دولت ترامپ بدون داشتن هیچگونه راهبردی برای حل آن، اکنون یک بحران انسانی و یک بحران ژئوپلیتیک در خاورمیانه بوجود آورده است.

وی افزود: ایران به موجب توافقی مجازات می شود که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهداتش را مورد تایید قرار داده اند، با خروج آمریکا از این توافق، دولت ترامپ عملاً موجب دورشدن ایران از تعهدات و محدودیت‌هایی شد که توافق هسته ای ۲۰۱۵( برجام) ایجاد می کرد.

زکریا ادامه داد: درحالی که حلقه بر ایران تنگ تر می شود، ایران نیز اقدام به واکنش کرده که دامنه آن از یمن تا خلیج فارس است، هرکدام از این اقدامات خود پاسخ دیگری را از سوی آمریکا و یا عربستان سبب می شود.

زکریا گفت: به معنای دیگر ترامپ بدون داشتن طرحی درست، تنش های منطقه ای را شدت بخشیده است، دولت ترامپ امید دارد که ایران خود را تسلیم کند و به میز مذاکره بازگشته و توافقی به مراتب سنگین تر از آنچه در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا کرد، بپذیرد و به نظر می‌رسد این جنگ سرد منطقه ای وخیم تر شود.

ترامپ سابقه تاریخی ایران را دست کم گرفته است

زکریا در ادامه این برنامه که در آن تصاویری از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مقاومت ملت ایران در برابر تهاجم خارجی پخش شد؛ گفت: دولت ترامپ به ظاهر فراموش کرده است که تمدن ایرانی هزاران سال است که همواره بازیگر مهمی در خاورمیانه بوده است، ایران دارای سابقه قدرتمندی در زمینه سیاستمداری و مهین پرستی و ملی گرایی و تاریخچه ای از مقاومت در برابر سلطه بیگانگان دارد.

وی افزود: مسیر ثبات در خاورمیانه تحت فشار قرار دادن ایران نیست بلکه این کار تنها کاشت بذر خشم و انتقام جویی و بی ثبات کردن هرچه بیشتر منطقه خواهد بود که آمریکا برای چندین دهه خود را در منجلاب آن خواهد یافت.

زکریا در پایان گفت: اما درنهایت دراین مسیر قرار گرفته ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید