ایران در چندمین رده فهرست «روز صفر» بی‌آبی قرار دارد؟

کدخبر: ۲۹۸۴۶۶
اقتصادنیوز: یک گزارش جدید می‌گوید ۱۷ کشور جهان از جمله ایران که تقریبا یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، در معرض خطر تقریبا فوری کمبود شدید آبی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری‌آنلاین «اطلس خطر ‌آبی» اکوداکت (Aqueduct) موسسه منابع جهانی (WRI) گزارشی را منتشر کرده است که تنش آبی، خطر خشکسالی و خطر سیلاب رودخانه‌ای را در کشورهای جهان رده‌بندی می‌کند.

بر اساس این گزارش در ۱۷ کشوری که میزان‌های «بسیار بالای» تنش آبی دارند، «کشاورزی، صنعت و شهرداری‌ها تا ۸۰ درصد منابع موجود آب سطحی و زیرزمینی را در یک سال میانگین مصرف می‌کنند» و «روز صفر» بی‌آبی ممکن است قریب‌الوقوع باشد.

چنین کشورهایی هنگامی که تقاضای آب از عرضه آن پیشی گرفته است، حتی یک خشکسالی خفیف که تغییرات اقلیمی باعث افزایش موارد آن می‌شود، می‌تواند پیامدهای مصیبت‌باری ایجاد کند و این گزارش به بحران بی‌آبی در شهرهای کیپ‌تاون آفریقای جنوبی، سائوپولوی برزیل و چنای هند در امسال به عنوان نمونه اشاره می‌کند.

۱۷ کشوری که به ترتیب بدترین وضعیت آبی در جهان را دارند، شامل قطرِ، رژیم اشغالگر قدس، لبنان، ایران، اردن، لیبی، کویت، عربستان سعودی، اریتره، امارات متحده عربی، سان‌مارینو، بحرین، هند، پاکستان، ترکمنستان، عمان و بوتسوانا هستند.

آندرو استیر، مدیرعامل موسسه منابع جهانی در این باره می‌گوید: «تنش آبی بزرگترین بحرانی است که کسی از آن سخن نمی‌گوید. پیامدهای این بحران به شکل ناامنی غذایی، جنگ و مهاجرت و ناپایداری مالی در معرض دید همه است.»

بر اساس این گزارش ۲۷ کشور دیگر در رده «تنش آبی بالای حد پایه» قرار می‌گیرند از جمله شامل یونان، بلژیک و پرتغال می‌شوند.

۱۲ کشور از ۱۷ کشور با بیشترین میزان تنش آبی در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند و جمعیت هند که در رده سیزدهم این کشورهاس، سه برابر مجموع کل جمعیت ۱۶ کشور دیگر در این رده است.

شاشی شکار، وزیر پیشین امنیت آبی هند با اشاره به بحران بی‌آبی اخیر در شهر چنای هند اشاره می‌کند که توجه جهانی را جلب کرد، می‌گوید نواحی بسیار دیگری در هند نیز تنش مزمن آبی را تجربه می‌کنند. به گفته او این اطلس می‌تواند به مقامات کمک کند خطرات آبی را شناسایی و اولویت‌بندی کنند.

این گزارش می‌گوید حتی کشورهای با تنش آبی میانگین پایین ممکن است دچار مناطق با تنش آبی بالا باشند. برای مثال در حالیکه رتبه میانگین آمریکا در این فهرست ۷۱ است، میزان تنش آبی در ایالت نیومکزیکوی آن با امارات متحده عربی قابل‌مقایسه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید