مطهری: در ماجرای کشمیر دعوت به خویشتنداری کافی نیست/هند در جایگاه ظالم قرار گرفته است

کدخبر: ۲۹۹۵۵۸
اقتصادنیوز؛ علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در یادداشتی اعتراض خود نسبت به انفعال دستگاه سیاست‌خارجی ایران در قبال مسئله جامو و کشمیر را اعلام کرد.
مطهری: در ماجرای کشمیر دعوت به خویشتنداری کافی نیست/هند در جایگاه ظالم قرار گرفته است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی بیان داشت که وظیفه جمهوری اسلامی ایران در موضوع کشمیر بیشتر از آن است که تاکنون از خود بروز داده است. 

متن این یادداشت بدین شرح است:

اقدام دولت هند در رفع خودمختاری ایالت جامو و کشمیر مسئله مهمی است که کشورهای اسلامی نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. این موضع جمهوری اسلامی ایران که دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کند کافی نیست.

اولاً در اینجا مردم کشمیر در جایگاه مظلوم قرار دارند و دولت هند در جایگاه ظالم که حق قانونی آنها را ضایع کرده است.

ثانیاً همبستگی اسلامی ایجاب می‌کند که ما نسبت به سرنوشت سایر مسلمانان بی‌تفاوت نباشیم. البته تخم مسئله کشمیر را سالها پیش استعمار انگلیس زمان جدا شدن بخش مسلمان هند یعنی پاکستان از این کشور کاشت به این نحو که بخشی از کشمیر مسلمان را به پاکستان و بخش دیگر را به هند داد تا همیشه نزاع در آن منطقه برقرار باشد و مسلمانان آرامش نداشته باشند، همچنان که تخم مسئله فلسطین را نیز انگلیس در خاورمیانه کاشت تا مسلمانان همواره در نزاع باشند و پیشرفت نکنند.

وظیفه جمهوری اسلامی ایران در موضوع کشمیر بیشتر از آن است که تاکنون از خود بروز داده است. متأسفانه سیاست خارجی کشور ما به موضوع همبستگی و برادری اسلامی توجه کافی ندارد. در گذشته نیز در موضوع مورد اختلاف آذربایجان و ارمنستان یعنی قره‌باغ، ما با آنکه حق با آذربایجان بود، به خاطر ملاحظات قومی در مجموع طرف ارمنستان را گرفتیم. یا درباره آزار و اذیت مسلمانان چین توسط دولت این کشور موضع مناسب نگرفتیم و همین طور درباره رفتار روسیه با مسلمانان چچن در سالهای پیش.

امیدوارم سیاست خارجی کشورمان در موضوع کشمیر روش گذشته را تکرار نکند و در جهت احقاق حق این مردم مظلوم تلاش نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید