بازداشت یک افسر اطلاعاتی کانادا به جرم جاسوسی

کدخبر: ۳۰۲۹۶۴
اقتصادنیوز: مقام های کانادا اعلان کردند که یک افسر ارشد بخش اطلاعات پلیس این کشور به اتهام قراردادن انتشار اطلاعات محرمانه در اختیار بیگانگان دستگیر شده است.

افسر ارشد اطلاعاتی کانادا به اتهام جاسوسی دستگیر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا روزنامه دیلی میل چاپ لندن روز شنبه به نقل از جان مک فارلین دادستان فدرال کانادا نوشت : « کامرون اورتیس » مدیرکل یگان اطلاعاتی پلیس سوار سلطنتی این کشور بر اساس قانون امنیت اطلاعات مصوب ۲۰۱۲ به گردآوری، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات حساس با هدف انتقال آنها به افرادی که نباید با آنها تماس می گرفته، متهم شده است.

مقام های کانادا در سال ۲۰۱۳ از این قانون برای تعقیب قضایی جفری دلیل افسر نیروی دریایی این کشور استفاده کردند که اطلاعات محرمانه را به مدت بیش از چهار سال در اختیار روسیه قرار می داد. وی در سال ۲۰۱۳ به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم، اما در سال ۲۰۱۸ با دریافت بخشودگی، آزاد شد.  

به گفته منابع آگاه از تحقیقات امنیت ملی کانادا؛ اورتیس زبده ترین مشاور امور مرتبط با امنیت ملی باب پائولسون رئیس پیشین پلیس سوار بوده است. پائولسون از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ این مقام را در اختیار داشت. پلیس کانادا در بیانیه ای اعلان کرد این اتهامات ادعایی در هنگامی صورت گرفته که اورتیس عضو این نیرو بوده است، اما جزئیات بیشتر یا نام کشورهای دیگری را که در این پرونده دست داشته اند، منتشر نکرد.

اورتیس افزون بر قراردادن عمدی و بدون مجوز اطلاعات سری و انتقال یا تائید اطلاعات عملیاتی، با اتهام های نقض اعتماد و سوء استفاده از کارت اعتباری خود نیز روبروست.

بر اساس سوابق کاری اورتیس که در شبکه فضای مجازی لینکداین موجود است، وی با زبان (چینی) ماندارین آشنایی دارد و دارای مدارک فارغ التحصیلی در رشته های مدیریت سامانه های اینترنتی و دکترا در روابط بین الملل از دانشگاه بریتیش کلمبیا در غرب کاناداست. بر اساس خبرنامه سال ۲۰۰۶ این دانشگاه؛ عنوان پایان نامه دکترای وی "ارتباط میان انتشار و افشای سریع اطلاعات در اینترنت، پیدایش تهدیدهای تازه و دیجیتالی شدن تهدیدهای سنتی" بوده است.  

مقام های کانادا که در چارچوب شبکه پنج جانبه اشتراک اطلاعات با ایالات متحده، بریتانیا، نیوزیلند واسترالیا همکاری دارد، در نشست سال ۲۰۱۳ دادگاه دلیل گفتند که کشورهای متحد، تهدید کرده اند در صورتی که اوتاوا رویه های امنیتی را تقویت و تشدید نکند، از قراردادن اطلاعات در اختیار آن خودداری خواهند کرد.

"آندرو شه ر" رقیب محافظه کار جاستین ترودو نخست وزیر لیبرال در انتخابات ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر ماه)، این پرونده را بسیار نگران کننده و یادآور تهدیدهای بازیگران و عوامل بیگانه دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید