سناتور امریکایی: دلیلی برای حفاظت از نفت عربستان نداریم

کدخبر: ۳۰۳۷۴۲
اقتصادنیوز: «تیم کین» سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا نسبت به اتهام‌زنی‌ها علیه ایران هشدار داد و گفت: دلیلی وجود ندارد آمریکا از نفت عربستان حفاظت کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این سناتور ایالت ویرجینیا در گفت‌ و گو با شبکه سی.ان.ان اظهار داشت : این مسئولیت سعودی‌هاست که از خودشان دفاع کنند.

تیم کین تاکید کرد : دلیلی وجود ندارد آمریکا از منافع انرژی عربستان سعودی در برابر حملاتی که احتمالا حوثی‌های یمن انجام داده‌اند، حفاظت کند.

وی با بیان اینکه «بگذارید سعودی‌ها خودشان دفاع کنند» افزود: مطلقا دلیلی وجود ندارد که امریکا وارد جنگ شده یا درگیر اقدامی نظامی برای حفاظت از نفت عربستان شود. چنین جنگی براساس اطلاعات اشتباهی است که دولت ترامپ ترویج می‌کند.

تیم کین در توضیح اینکه دولت ترامپ چه اطلاعات اشتباهی را منتشر می‌کند، اظهار داشت: آنها می‌گویند که این حمله [به تاسیسات نفتی عربستان] بدون تحریک قبلی بوده است. اما آمریکا درحال تحریک ایران است. ما یک توافق دیپلماتیک با ایران داشتیم که اجازه می‌دهد آنها نفت خودشان را بفروشند. اما ما از آن توافق خارج شدیم.

این سناتور دموکرات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نیازی نیست که ایران را دوست داشته باشید اما ما در حال تحریک آنها هستیم.

جنبش انصارالله یمن شنبه گذشته در واکنش به تجاوز نظامی سعودی و محاصره یمن و ادامه حملات هوایی سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد که در نتیجه ۵۰ درصد تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد و بهای نفت در بازار جهانی افزایش و شاخص بورس عربستان بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

درحالی که جنبش انصارالله مسئولیت این حمله را پذیرفته و تهدید کرده است در صورت تجاوز نظامی ائتلاف عربی حملات بیشتری علیه عربستان و امارات متحده عربی انجام می‌دهد آمریکایی‌ها و سعودی‌ها ایران را به انجام این حمله متهم کرده‌اند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  ضمن رد اتهام‌زنی‌های بی اساس مبنی بر نقش داشتن ایران در انجام حملات به تاسیسات نفتی آرامکو تاکید کرد: اگر تهدیدی علیه ایران مطرح شود، با همان قاطعیتی که به تجاوز اندک پهپاد آمریکایی پاسخ دادیم، جواب خواهیم داد.

بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد، یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند یکپارچه هوایی ایران قرار گرفت و سرنگون شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید