«اوکراین‌گیت» دریچه افشای رسوایی‌های بزرگتر می‌شود

کدخبر: ۳۰۶۲۰۵
اقتصادنیوز؛ بعد از جنجال‌هایی که در پی افشاگری یکی از مأموران سابق «سیا» از قضیه «اوکراین‌گیت» در آمریکا به راه افتاد، دو مقام آگاه گفته‌اند که یک مقام اطلاعاتی دیگر که از تعاملات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور اوکراین احساس خطر کرده است، در حال بررسی این موضوع است که آیا اطلاعات بیشتری را درباره تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین فاش کند یا خیر.
«اوکراین‌گیت» دریچه افشای رسوایی‌های بزرگتر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ دو منبع آگاه اعلام کرده‌اند که یک مقام اطلاعاتی دیگر آمریکا که مدعی است اطلاعات بیشتری در خصوص «اوکراین‌گیت» دارد، احتمالا جزئیات بیشتری درباره تعاملات ترامپ با اوکراین فاش خواهد کرد.

 این مقام اطلاعاتی آمریکا در صورتیکه بخواهد افشاگری‌های بیشتری درباره رسوایی «اوکراین‌گیت» مطرح کند به منظور تضمین مصونیت حقوقی خود، باید در بازرسی کل آمریکا طرح شکایت کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این خصوص گزارش کرد، منابع اطلاعاتی گفته‌اند ظاهراً این مقام اطلاعاتی آمریکایی در مقایسه با افشاگر اول، اطلاعات بیشتری را درباره تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی دارد.

مقام دوم اطلاعاتی در بین افرادی است که تحت بازجویی بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته تا اتهامات افشاگر اول علیه ترامپ را مورد تأیید قرار دهد.

طبق این گزارش، «مایکل اتکینسون» بازرس کل، روز جمعه هفته گذشته، به نمایندگان کنگره درباره چگونگی اثبات اظهارات افشاگر قضیه اوکراین‌گیت توضیح داده است اما هنوز مشخص نیست که آیا وی نمایندگان کنگره را در جریان قصد افشاگر دوم برای طرح شکایت علیه ترامپ قرار داده یا خیر.

افشاگر اول، یکی از مأموران سیا بوده است که ظاهرا برای نظارت بر عملکرد اعضای ارشد دولت در کاخ سفید گماشته شده بود و افشاگری وی  روشن کرده است که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن «جو بایدن» رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از اختیارات رئیس‌جمهور و روابط خارجی آمریکا سوء استفاده کرده است.

آنطور که متن مکالمه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن عضو هیأت مدیره آن است، پیش ببرد. هرچند ترامپ این موضوع را رد می‌کند، اما ظاهرا ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده و تنها زمانی با پرداخت این کمک‌ها موافقت کرده است که زلنسکی به او اطمینان داده دادستان کل اوکراین پرونده بریسما را پیش می‌برد.

اوکراین گیت

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، شکایت افشاگر دوم از قضیه اوکراین‌گیت، ظاهراً از سوی فردی صورت می‌گیرد که به وقایع رخ داده نزدیک‌تر است و احتمالاً اعتبار بیشتری به اطلاعاتی که افشاگر اول درباره قضیه اوکراین‌گیت مطرح کرده است، ارائه می‌دهد و عزم نمایندگان کنگره برای آغاز فرایند استیضاح ترامپ را بیشتر از پیش می‌کند.

افشاگر اول گفته بود که مطالب مطرح شده وی بر پایه اطلاعاتی بوده که از چندین مقام آمریکایی به دست آمده است که پس از آن شواهد دیگری روشن شد که اظهارات مأمور سابق سیا را تأیید کرد و یکی از آن شواهد همان نسخه اصلاح شده کاخ سفید از محتوای تماس تلفنی ماه ژوئیه ترامپ و زلنسکی بود که در آن نیز نشان می‌دهد که ترامپ به اوکراین اعمال فشار آورده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ گمان می‌کرد که با اقدام کاخ سفید در انتشار محتوای مکالمه وی با زلنسکی می‌تواند از تلاش کنگره برای آغاز فرایند استیضاحش جلوگیری کند اما انتشار این نسخه تنها، انگیزه دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا را برای اغاز استیضاح ترامپ تقویت کرد.

گرچه مقامات اطلاعاتی مجبورند برای دریافت مصونیت حقوقی، در بازرسی کل آمریکا طرح شکایت کنند اما از آنجایی که این مقام دوم اطلاعاتی با اتکینسون دیدار داشته است، هنوز مشخص نیست که آیا مجبور است برای افشاگری خود، مجدداً طرح شکایت کند یا خیر زیرا طبق قانون فدرال، شاهدانی که با بازرسان کل ملاقات داشته باشند خود به خود از مصونیت حقوقی بهره‌مند خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید