ترکیه: هیچ شبه‌نظامی کردی را در «منطقه امن» نمی‌پذیریم

کدخبر: ۳۰۸۵۰۰
اقتصادنیوز؛ «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که نیروهای کرد باید پس از پایان مهلت پنج روزه مناطق شمالی سوریه را ترک کنند.
ترکیه: هیچ شبه‌نظامی کردی را در «منطقه امن» نمی‌پذیریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ وزیر خارجه ترکیه گفت که همه شبه‌نظامیان کرد باید از منطقه موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه خارج شوند.

به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، او به شبکه هفت ترکیه گفت که ترکیه نمی‌خواهد هیچ شبه‌نظامی کردی را در «منطقه امن» ببیند.

چاووش اوغلو همچنین گفت که روز سه‌شنبه ترکیه با روسیه بر سر خروج نیروهای مسلح کرد از شهرهای «منبج» و «عین العرب» (کوبانی) رایزنی خواهد کرد. او تأکید کرد که مسکو نگرانی‌های آنکارا را درک می‌کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز شب گذشته (شنبه) در سخنانی گفت که در صورت عدم عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد از شمال سوریه، ترکیه «سر آنها را خرد خواهد کرد». او گفت در نشستی که هفته جاری با «ولادیمیر پوتین» در قالب نشست سوچی خواهد داشت، بر سر مناطق استقرار نیروهای کرد رایزنی خواهد کرد.

توافقی که ترکیه و آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته بر سر آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه انجام دادند؛ فردا (سه شنبه) پایان خواهد یافت اما تا کنون شبه نظامیان کرد حاضر به خروج از «منطقه امن» مد نظر ترکیه نشده‌اند. منطقه امنی که ترکیه عمق آن را ۳۲ و آمریکا ۲۲ کیلومتر می‌داند و از شرق رود فرات تا نزدیکی مرز عراق امتداد دارد.

کردهای سوریه نیز صرفا عقب‌نشینی از رأس‌العین و تل ابیض را پذیرفته‌اند و اعتقاد دارند توافق مذبور فقط این دو منطقه را در بر می‌گیرد. بنابراین با تفاسیر مختلفی که از توافق آتش‌بس وجود دارد، به نظر می‌رسد موفقیت‌‌آمیز بودن آن بسیار دشوار باشد.

در همین حال ارتش ترکیه امروز از کشته شدن یک سرباز خود در منطقه «تل‌ابیاد» در شمال سوریه خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید