نسخه فوری چینی برای کنترل آلودگی هوا

کدخبر: ۳۱۴۷۷۳
اقتصادنیوز : برنامه کوتاه‌مدت آلوده‌ترین استان چین برای مقابله با آلودگی هوا، حاوی اقدامات فوری در زمینه کاهش فعالیت صنایع سنگین و آلاینده است؛ موضوعی که می‌توان اثر آن در بهبود کیفیت هوا را در کوتاه‌مدت مشاهده کرد.
نسخه فوری چینی برای کنترل آلودگی هوا

به گزارش اقتصادنیوز، نیمه دوم هر سال در تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور، موضوع آلودگی داغ می‌شود و در کانون توجه قرار می‌گیرد. اما از آنجا که راه حل اصلی مهار آلودگی، کنترل انتشار آلاینده‌ها از مبدا بوده و این امر مستلزم صرف هزینه سنگین و زمان قابل‌توجه برای اموری همچون نوسازی ناوگان دیزلی، تقویت مترو و اتوبوسرانی به منظور کاهش استفاده از خودروی شخصی و نیز بهبود کیفیت خودروها و سوخت مصرفی است، اهتمامی برای دنبال کردن این اقدامات وجود ندارد. اما در حالی که عمده وقت مدیران در این ایام صرف طرح راهکارهایی می‌شود که قابلیت اجرا در بلندمدت را دارد، در برخی از شهرهای آلوده جهان، از راهکارهایی که در کوتاه‌مدت نیز بر بهبود کیفیت هوا اثرگذار است، به شکل مطلوب استفاده می‌شود و در عین حال سیاست‌هایی که در بلندمدت جواب می‌دهد نیز به امید نتیجه‌بخش بودن در دست‌کم یکی، دو سال آینده به شکل موازی پیگیری می‌شود. یکی از این راهکارها «کاهش فعالیت صنایع سنگین و آلاینده» است.

بر اساس گزارش گروه بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، جمعه هفته گذشته به خاطر شرایط نامطلوب آب و هوایی، چهار شهر در استان «هبی» چین، هوایی بسیار آلوده را تجربه کردند. بر این اساس از زمانی که زمستان آغاز شده، این استان برای سومین بار است که هوای آلوده را تجربه می‌کند. در این روز میانگین غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲میکرون در هوای شهر از سطح ۱۰۰ میکروگرم بر متر مکعب فراتر رفت. بنا بر گزارش اداره محیط‌زیست چین، تحت تاثیر افزایش سطح رطوبت و سطح پایین وزش باد، تراکم مواد آلاینده در لایه‌های پایینی جو افزایش یافت و وضعیت در شهرهای استان هبی به تدریج رو به وخامت رفت.

به این ترتیب شاخص کیفیت هوا به حدی تنزل کرد که در سلسله مراتب چهار لایه هشدار آلودگی هوا در این شهر، اخطار سطح سوم با رنگ «زرد» در شهرهای این استان منتشر شد. وانگ شیاولی، رئیس اورژانس هوایی این استان در این رابطه می‌گوید: زمستان فصل آلودگی هوایی سنگین است، چراکه با آغاز به کار کارخانه‌های زغال‌سنگ از اواسط ماه نوامبر انتشار آلاینده‌ها روندی رو به افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وانگ، استان هبی از شرق و جنوب از جانب دو کوه محاصره شده است، امری که شرایط را برای انباشت آلاینده‌ها فراهم و پراکندگی آنها را دشوار کرده است. این کارشناس می‌افزاید در شرایط وزش باد ضعیف، رطوبت بالا و وارونگی دمایی، آلودگی‌های سنگین به راحتی شکل می‌گیرند. از آنجا که استان هبی در جبهه اصلی آلودگی هوای چین قرار دارد، در سال‌های اخیر اقدامات مدیران شهرهای این استان برای مقابله با این پدیده افزایش یافته است. با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، استان‌های پکن، تیانجین و هبی امسال شرایط آب‌وهوایی وخیم‌تری را نسبت به سال گذشته تجربه کنند.

اما در این بین یکی از اقداماتی که با آلوده شدن آسمان این استان به فوریت در دستور کار قرار می‌گیرد تا از غلظت آلاینده‌ها در کوتاه‌ترین زمان بکاهد، کاهش استفاده از صنایع سنگین و زغال‌سنگ برای گرمایش زمستان و کنترل آلودگی در مکان‌های پرساخت‌وساز است. به این ترتیب بیش از ۲ میلیون خانوار برای گرمایش خانه‌های خود به جای زغال‌سنگ به استفاده از برق یا گاز طبیعی روی آورده‌اند. این در حالی است که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت‌ آلاینده سنگین نیز، تجهیزات دوستدار محیط‌زیست خود را ارتقا داده‌اند. در این میان شرکت‌هایی که تجهیزات خود را ارتقا نداده یا مصرف‌کننده زغال‌سنگ هستند، در روزهای آلوده به کلی از فعالیت منع می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید