بهترین گوشی های موبایل دهه اخیر +تصاویر

کدخبر: ۳۲۲۴۶۵
​اقتصاد نیوز:تغییر و تحولاتی که طی ده سال گذشته در صنعت تلفن‌های هوشمند ایجاد شده در هیچ بازه‌ای از تاریخ دیده نمی‌شود. در همین راستا قصد داریم نگاهی به بهترین گوشی های دهه اخیر داشته باشیم که هر یک در پیشرفت تکنولوژی نقش مهمی ایفا کردند.
بهترین گوشی های موبایل دهه اخیر +تصاویر

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز،بدون شک می‌توانیم بگوییم از سال 2010 تا 2020 به قدری صنعت موبایل دچار دگرگونی و تحول شد که شاید در هیچ صنعت دیگری مشابه نداشته باشد. با نزدیک شدن به پایان این دهه می‌خواهیم برای بار آخر نگاهی به بهترین گوشی های دهه اخیر داشته باشیم و با آن‌ها خداحافظی کنیم. برترین گوشی های دهه اخیر تنها بر اساس میزان فروش انتخاب نشده‌ و موارد دیگری مانند پیشرفت و تکامل در زمینه سخت افزاری، نرم افزاری و تجربه کاربری نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند.

Nokia N8 – آپریل 2010

بهترین گوشی های دهه اخیر

N8 یکی از بهترین و موفق‌ترین گوشی‌های نوکیا به شمار می‌رود و می‌توانیم آن را آخرین قهرمان سیستم عامل سیمبین بدانیم. پس از ان 8 نوکیا دیگر محبوبیت سابق خود را از دست داد و رفته رفته زیر سلطه مایکروسافت رفت. اما N8 یکی از مطرح‌ترین گوشی‌های زمان خود بود و به واسطه محبوبیت بسیار زیادش، فروش فوق العاده‌ای را نیز تجربه کرد. اگر نگاهی به این گوشی داشته باشیم DNA اسمارت فون‌های امروزی را در آن خواهیم دید. فنلاندی‌ها پرچمدار خود را به نمایشگر لمسی AMOLED مجهز کرده بودند که در زمان خود ابعاد بزرگی هم داشت. سخت افزار N8 نیز قدرتمند چیده شده و امکانات ارتباطی متنوعی با تمرکز بر روی وب‌گردی و مدیا برای آن در نظر گرفته شده بود. حتی با کمی اغماض شاید بتوان گفت بهترین دوربین دنیای موبایل‌ها نیز در آن سال متعلق به پرچمدار نوکیا بوده است.

Apple iPhone 4 – ژوئن 2010

بهترین گوشی های دهه اخیر

نسل چهارم آیفون یکی  از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آیفون‌های تاریخ برشمرده می‌شود. اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، آیفون 4 گوشی اولین‌ها بود. در واقع آیفون 4 اولین آیفونی بود که دوربین کارآمد داشت (تا پیش از آن دوربین آیفون بیشتر شبیه به جوک بود)، اولین آیفونی بود که توانایی ضبط ویدیوی HD داشت، اولین باری بود که از نمایشگر رتینا روی موبایل استفاده می‌شد (که در زمان خود کیفیت خارق‌العاده‌ای داشت)، اولین گوشی اپل با ترکیب شیشه و فلز بود، اولین آیفونی بود که امکان قرار دادن والپیپر روی آن وجود داشت، اولین آیفونی بود که توانایی حذف نویزهای محیطی حین مکالمه را داشت و بسیاری از ویژگی‌های جدید دیگر برای اولین بار روی آیفون 4 دیده شدند.

اگر قابلیت‌های جدید آیفون 4 را نادیده بگیریم، این گوشی شخصیت خاصی داشت و نسبت به رقیبانش بهبودهای بیشتری به خود دیده بود. نزدیک‌ترین رقیب آن روزهای آیفون 4، سامسونگ گلکسی اس (Samsung Galaxy S) بود که تماما از پلاستیک ساخته شده بود، LED مخصوص نوتیفیکیشن‌ها را نداشت و با لگ‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد، تا جایی که توسعه‌دهندگان دست به کار شدند و برنامه‌ای جهت پایداری بیشتر سیستم عامل عرضه کردند.

اما تفاوت‌ها میان آیفون و رقیبان به مشخصات دیوایس‌ها محدود نمی‌شد و یکی از برجسته‌ترین برتری‌های آیفون، فروشگاه نرم افزاری اپ استور محسوب می‌شد که چندین سال نوری از Android Marketplace جلوتر بود و بازی‌های با کیفیتی را در اختیار کاربران آیفون قرار می‌داد.

آیفون 4 موبایلی است که آیفون را به یک دیوایس خاص و جادویی برای میلیون‌ها نفر بدل کرد و البته این خاص بودن هنوز هم در گوشی‌های آیفون به چشم می‌خورد.

LG Optimus 2X – دسامبر 2010

بهترین گوشی های دهه اخیر

ال جی آپتیموس 2 ایکس اولین تلفن هوشمند تاریخ بود که از پردازنده دو هسته‌ای بهره می‌برد و به همین دلیل در کتاب رکوردهای گینس نیز نام این گوشی ثبت شد. چیپست Nvidia Tegra 2 دو هسته Cortex-A9 را در خود جای داده که در مجموع با فرکانس یک گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و در کنار آن پردازنده گرافیکی GeForce قرار گرفته بود.

چیپست آپتیموس 2 ایکس به قدری قدرتمند بود که حتی نت‌بوک‌هایی که از پردازنده Atom اینتل توان می‌گرفتند را شکست می‌داد. توانایی‌های این گوشی تنها محدود به زمینه سرعت پردازنده نبوده و آپتیموس 2 ایکس اولین موبایل تاریخ محسوب می‌شود که قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و 24 فریم بر ثانیه را داشت و برای زمان خود شگقت‌انگیز و جلوتر از تکنولوژی آن روزها بوده است.

Samsung Galaxy S II – فوریه 2011

بهترین گوشی های دهه اخیر

گرچه از ضعف‌های سامسونگ در مقابل آیفون 4 گفتیم اما کره‌ای‌ها با گلکسی اس 2 پایه‌گذار موفقیت بی چون و چرای اندروید در آن سال‌ها بودند. این گوشی تمام آنچه که یک کاربر در سال 2011 به آن نیاز داشت را فراهم می‌کرد و حتی تا چندین سال بعد نیز هیچ کاری برای اس 2 ناممکن نبود. از نمایشگر بزرگ 4.3 اینچی Super AMOLED گرفته تا دوربین 8 مگاپیکسلی و قابلیت NFC انتخابی، این گوشی را به یکی از بهترین‌ها بدل کرده بود و طرفداران بسیار زیادی برای سامسونگ دست و پا کرد.

شاید بتوانیم چیپست اگزینوس اس 2 را مهم‌ترین ویژگی این گوشی بدانیم که اولین تجربه کار با یک چیپ سامسونگی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اگزینوس 4210 از دو هسته Cortex-A9 توان می‌گرفت که تا فرکانس فضایی 1.2 گیگاهرتز فعالیت می‌کرد و در کنار آن پردازنده گرافیکی Mali-400MP4، یکی از سریع‌ترین GPU های زمان خود قرار گرفته بود که در مجموع برگ برنده اس 2 محسوب می‌شدند.

گلکسی اس 2 به چنان موفقیتی دست یافت که سامسونگ را متقاعد کرد تا به ترکیب برنده دست نزند و همان چیپ اگزینوس و GPU را در اولین نسل گلکسی نوت بگنجاند. کره‌ای‌ها هنوز هم در پرچمداران و سایر محصولاتشان از چیپست اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند و اس 2 نقطه عطفی برای روی کار آمدن اگزینوس شناخته می‌شود.

Samsung Galaxy Note – اکتبر 2011

بهترین گوشی های دهه اخیر

اصولا زمانی که یک تکنولوژی می‌میرد، برای همیشه می‌میرد و برای مثال شما دیگر هیچ‌گاه تلویزیون آنالوگ نمی‌خرید یا حتی در خانه‌ها نمی‌بینید. گوشی‌هایی که از قلم استایلوس استفاده می‌کردند نیز تا قبل از گلکسی نوت کاملا مرده بودند تا آنکه سامسونگ دوباره آن را زنده و در قالبی جدید با چاشنی خلاقیت به بازار عرضه کرد. گلکسی نوت لقب فبلت را یدک می‌کشید، چرا که با ابعاد نمایشگر 5.3 اینچی خود پر کننده فاصله میان تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به شمار می‌رفت. برای اینکه متوجه میزان بزرگی نمایشگر گلکسی نوت شوید بهتر است بدانید در همان سال کمپانی دل یک تبلت 5 اینچی را معرفی کرد و گلکسی نوت از نمایشگر 5.3 اینچی برخوردار بود.

دیجیتایزر فعالی که ساخت آن به شرکت Wacom محول شده بود به فشار حساسیت نشان می‌داد و با ردگیری حرکت استایلوس (که سامسونگ نام اس پن را برای آن برگزید) امکان نوشتن و نقاشی با آن فراهم شد و تجربه‌ای مشابه با نوشتن روی کاغذ را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

گلکسی نوت تنها به دلیل ابعاد نمایشگرش در لیست بهترین گوشی های دهه اخیر نیامده و دلیل اصلی آن ایجاد انگیزه در تمامی تولیدکنندگان تلفن همراه برای افزایش ابعاد محصولاتشان است. در سال‌های پس از گلکسی نوت رفته رفته گوشی‌ها بزرگتر شدند، حاشیه اطراف نمایشگر به حداقل رسیدند، نسبت نمایشگرها تغییر کردند، در برخی گوشی‌ها از دوربین سلفی تنها یک سوراخ باقی ماند و برخی نیز آن را به کلی از نمای جلویی حذف کردند. مسبب تمام این اتفاقات استفاده از نمایشگر بزرگتر در اسمارت فون‌ها بود که جرقه اولیه آن را گلکسی نوت زد.

Nokia 808 PureView – فوریه 2012

بهترین گوشی های دهه اخیر

پیور ویو با دوربین 41 مگاپیکسلی‌اش تا همین پارسال رکورد دار بیشترین رزولوشن دوربین در یک تلفن همراه بود، اما از لحاظ ابعاد سنسور (1/1.2 اینچ) هنوز در صدر قرار گرفته و سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ با ابعاد 1/1.33 اینچ همچنان زیر دست پیور ویو قرار دارد.

این گوشی به معنای واقعی کلمه از زمان خود جلوتر بوده و به لطف دوربین با رزولوشن بالای خود می‌توانست روی سوژه‌ها زوم دیجیتالی هوشمند انجام دهد. توانایی‌های 808 به همینجا ختم نمی‌شود و نوکیا دو میکروفون برای ضبط صداهای محیطی هنگام فیلم‌برداری در گوشی تعبیه کرده و در نتیجه کیفیت صدا نیز همانند تصویر عالی است. پنل نمایشگر از نوع AMOLED بوده که زیر نور مستقیم خورشید نیز خواناست و در زمان خود انقلابی محسوب می‌شد. شاید این گوشی را بتوانیم یکی از برجسته‌ترین موارد در لیست بهترین گوشی های دهه اخیر بدانیم که تحت برند محبوب آن روزها، نوکیا، تولید می‌شد.

Nexus 4 – اکتبر 2012

بهترین گوشی های دهه اخیر

قبل از اینکه اصطلاح «قاتل پرچمدار» رایج شود، نکسوس 4 با همکاری ال جی و گوگل تولید شد که نه تنها قاتل پرچمدار بود، بلکه قابلیت‌هایی فراتر از زمان خود ارائه می‌کرد. این گوشی با قیمت 300 دلار در پایان سال 2012 و 200 دلار در اواسط 2013 فروخته می‌شد. در نظر داشته باشید نمایشگر این گوشی رزولوشن 720p داشته، از چیپست اسنپدراگون S4 Pro در آن استفاده شده و دوربین 8 مگاپیکسلی آن توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 1080p را داشته که از ال جی آپتیموس جی (LG Optimus G) به نکسوس 4 ارث رسیده است. بدین ترتیب قیمت تمام شده دیوایس بسیار بالاتر از قیمت فروش آن بوده و حتی پرچمداران سایر برندها با مشخصات مشابه، قیمت بالاتری داشتند.

چیزی که طرفداران تکنولوژی را شوکه می‌کند، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم توسط نکسوس 4 بوده که به واسطه بدنه شیشه‌ای آن امکان‌پذیر شده است. قاب پشتی مزین به طراحی پولاریزه شده که وقتی نور در آن حرکت می‌کند، طرح دچار تغییرات اندکی می‌شود. با توجه به قیمت این نکسوس دور از انتظار نیست اگر بگوییم در آن خبری از پشتیبانی از شبکه 4G LTE وجود نداشته است (گرچه روشی غیررسمی برای فعال‌سازی آن وجود داشت اما تنها روی یک باند قابل اجرا بود).

Sony Xperia Z – ژانویه 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

سونی برای چندین دهه گوشی‌هایش به ترند بازار موبایل تبدیل می‌شدند و اکسپریا زد یکی از همان گوشی‌ها بود. در سال 2013 کمتر پرچمداری وجود داشت که بدنه آن نسبت به نفوذ گرد و خاک و آب مقاوم باشد، اما ژاپنی‌ها این ویژگی را همراه با بدنه مستطیلی شکل گوشی همراه کردند و طرفداران زیادی نیز برای اکسپریا زد دست و پا شد. امروزه اکثر پرچمداران گواهینامه عدم نفوذ آب و گرد و خاک دارند.

طراحی بدنه اکسپریا زد برای کاربران آن زمان جدید و بسیار زیبا بود و نمایشگر با کیفیت 1080p با حاشیه‌های باریک اطرافش، این گوشی را خواستنی‌تر می‌کرد. مدتی بعد اکسپریا زد ال (Xperia ZL) برای ادامه مسیر موفقیت اکسپریا زد آمد و دوربین سلفی آن به لبه پایینی گوشی منتقل شد، تصمیمی عجیب که در سال 2016 آن را در گوشی شیائومی می میکس (Xiaomi Mi Mix) نیز مشاهده کردیم.

HTC One M7 – فوریه 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

به جرات می‌توانیم بگوییم هیچ کمپانی‌ای همانند اچ تی سی آه از نهاد طرفدارانش بلند نمی‌کند. سال‌ها پیش اچ تی سی یکی از سردمداران دنیای اندروید بود که محصولاتی خلاقانه و قدرتمند برای انبوه طرفدارانش روانه بازار می‌کرد ولی امروزه به یک شرکت منفعل و شدیدا محافظه‌کار تبدیل شده است. وان ام 7 یکی از مطرح‌ترین گوشی‌های سال 2013 بود که گرچه اولین سری از گوشی‌های وان محسوب نمی‌شد، اما آنقدر برجسته بود که نسل‌های پیشین گوشی‌های وان را از خاطره‌ها پاک کرد. این گوشی با بدنه یکپارچه فلزی طراحی شد که انقلابی در جنس بدنه گوشی‌های اندرویدی ایجاد کرد. گرچه نمایشگر Super LCD در مقایسه با رتینا یا AMOLED ها حرف زیادی برای گفتن نداشت، اما در کنار اسپیکرهای استریوی جلویی تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای رقم می‌زد. این ترکیب برای عاشقان فیلم و موسیقی تکرار نشدنی بوده و وان ام 7 را به یک گوشی خاص و یکتا تبدیل کرده بود.

یکی از مشکلات وان ام 7 کیفیت پایین دوربینش شناخته می‌شد که تنها 4 مگاپیکسل رزولوشن داشت. اچ تی سی تصور می‌کرد با افزایش سایز پیکسل‌ها و استفاده از اولترا پیکسل این مشکل مرتفع می‌شود اما این موضوع به یکی از نقاط منفی بزرگ این گوشی تبدیل شد.

Nokia Lumia 520 – فوریه 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

لومیا 520 موفق‌ترین گوشی ویندوزفونی بود که ساخته شده و البته قیمت آن نیز در موفقیتش بی تاثیر نبوده است. در ابتدا قیمت 200 دلاری برای این لومیا انتخاب شد و به سرعت قیمتش به 100 دلار افت کرد. حتی در برخی شرایط لومیا 520 با قیمت 50 دلار نیز فروخته می‌شد و رابط کاربری بسیار روان Metro UI کاربران زیادی را به خود جذب کرد. عرضه این گوشی و رابط کاربری روان ویندوزفون دقیقا همزمان با باگ‌های فراوان اندروید بود که منجر به مهاجرت تعدادی از اندرویدی‌ها به ویندوزفون نیز شد. راهنمای صوتی مسیریابی در کشور نیز به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده بود و برای گوشی با این قیمت، ویژگی کلیدی محسوب می‌شد.

در میانه سال 2014 مایکروسافت اعلام کرد حدود 12 میلیون دیوایس لومیا 520 فعال شده‌اند. اگر تنها یک دلیل برای دلتنگ ویندوزفون شدن داشته باشیم، آن لومیا 520 است که با قیمت اندک و عملکرد روان و قابل اعتمادش دوران طلایی این سیستم عامل را رقم زد.

iPhone 5c – سپتامبر 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

اپل در سپتامبر 2013 برای اولین بار دست به معرفی آیفونی زد که با سیاست‌های پیشینش مخالف بود. 5 سی اولین آیفون اقتصادی بود که حرف c در آن بیشتر به تنوع رنگ آن مربوط می‌شد تا قیمت ارزانش. با آیفون 5 سی چهار رنگ جدید به آیفون اضافه شد و اپل به واسطه قیمت ارزان‌تر این گوشی پیش‌بینی می‌کرد موفقیت بزرگی به خصوص در بازار کشورهای درحال توسعه در انتظارش باشد، اما شرایط بر وفق مراد اپل پیش نرفت.

پس از سال‌ها، اپل با آیفون ایکس آر (iPhone XR) دوباره به رقابت گوشی‌های اقتصادی بازگشت و این بار با موفقیت زیادی روبرو شد. اهمیت آیفون 5 سی بیشتر به این دلیل است که از همان سال، اپل در مراسم معرفی آیفون جدید حداقل از دو گوشی پرده‌برداری می‌کرد و این رویه تا به امروز ادامه دارد.

Apple iPhone 5s – سپتامبر 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

در حالی که آیفون 5 سی نتوانست انتظارات اپل را برآورده کند، آیفون 5 اس نه تنها به میزان قابل پیش‌بینی، بلکه بسیار فراتر از آن فروخته شد و اپل را با انتظارات جدیدی از مردم روبرو کرد.

در واقع آیفون 5 اس همان چیزی بود که انتظار داشتیم در آیفون 5 ببینیم. تغییرات گسترده در زمینه طراحی و تکنولوژی و استفاده از اولین چیپ 64 بیتی از جمله عواملی بود که طرفداران آیفون را به وجد آورد. این اولین بار در دنیا بود که یک اسمارت فون به چیپ 64 بیتی مجهز می‌شد و کمپانی کوالکام دو سال پس از 5 اس توانست با اسنپدراگون 820 اولین چیپ 64 بیتی خود را تولید کند.

آیفون 5 اس اولین آیفونی بود که از تاچ آی دی استفاده می‌کرد. از سنسور تشخیص اثر انگشت از سال‌ها پیش روی لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها استفاده می‌شد و البته محبوبیت و دقت لازم را نداشت، اما 5 اس آن را دوباره به یک استاندارد در دنیای تکنولوژی تبدیل کرد. کاربران به قدری از عملکرد سریع، دقیق و راحت تاچ آی دی رضایت داشتند که هنوز فیس آی دی نتوانسته پس از چندین سال موفقیت تاچ آی دی را تکرار کند.

هنوز بحثمان درباره 5s تمام نشده و به قول استیو جابز فقید باید بگوییم One more thing! آیفون 5 اس حالت پانورامای HDR را با خود به همراه داشت که مورد استقبال شدید طرفداران قرار گرفت و تصاویر آن به خوبی بهم متصل شده بودند، داینامیک رنج عالی داشتند و (برای آن زمان) از رزولوشن بالایی برخوردار بودند. در کنار این دوربین با کیفیت نیز فلش LED دوگانه قرار گرفته بود.

آیفون 5 اس موفقیتی بزرگ برای اپل به همراه داشت و این گوشی هنوز هم در سراسر دنیا عاشقان زیادی دارد. البته ارائه آپدیت iOS تا سپتامبر 2018، یعنی پنج سال پس از عرضه گوشی در محبوبیت زیاد 5 اس بی تاثیر نبوده است، چیزی که در دنیای اندروید به سختی دیده می‌شود و 5 اس را یه یکی از بهترین گوشی های دهه اخیر تبدیل می‌کند.

LG G2 – سپتامبر 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

جی 2 همانند بهترین گوشی های دهه اخیر حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و ال جی را وارد گردونه رقابت شدیدی کرد. خلاقیت ال جی در تغییر موقعیت دکمه‌های پاور و ولوم و قرار دادن آن‌ها روی قاب پشتی در هیچ کمپانی دیگری دیده نشد و حتی طرفداران سایر کمپانی‌ها نیز دلتنگ این نوع طراحی برای تلفن‌های هوشمند شده‌اند.

اما جی 2 تنها در زمینه ظاهری متفاوت نبود و رقیبانی همچون گلکسی اس 4 را به واسطه قیمت کمترش از دور خارج کرد. درون این گوشی باتری 3000 میلی‌آمپری جای گرفته که در زمان خود حجیم محسوب می‌شد و در نمای جلویی نمایشگر 5.2 اینچی IPS به چشم می‌خورد. حاشیه‌های دور صفحه نمایش بسیار باریک بودند و همین موضوع ال جی را ترغیب کرد تا شعار اصلی تبلیغاتی جی 2 راحت‌ترین گوشی برای در دست گرفتن باشد که البته با توجه به طراحی گوشی‌های امروزی، ادعایی خنده‌دار جلوه می‌کند.

Motorola Moto G – نوامبر 2013

بهترین گوشی های دهه اخیر

دنیای تکنولوژی در ماه‌های اولی که اندروید به محبوبیت رسیده بود مملو از خلاقیت و کمپانی‌های متنوعی بود که هر یک با تولید محصول جدیدی بازار را می‌آزمودند تا ببینند مشتریان به چه چیزی روی خوش نشان می‌دهند. در آن زمان گوشی‌های اندرویدی میان‌رده با جو منفی زیادی همراه بودند ولی موتو جی آمد تا این تصور را از ذهن‌ها پاک کند.

سخت افزار این گوشی قادر به برطرف کردن تمامی نیازهای کاربر بود اما آنچه بیشتر از همه در موتو جی جلب توجه می‌کرد رابط کاربری اندروید خالص آن بود که به طرزی جادویی روان و سریع عمل می‌کرد.

موتو جی پایه‌گذار گوشی‌های میان‌رده با کیفیت بود و با آپدیت‌های نرم افزاری مداوم گوگل و تاکید بر رابط کاربری اندروید خالص، این اسمارت فون برای بیشتر از چند سال انتخاب اول مردم در بازار گوشی‌های اقتصادی بود.

Sony Xperia Z1 Compact – ژانویه 2014

بهترین گوشی های دهه اخیر

پس از تحولی که گلکسی نوت با نمایشگر بزرگش در پرچمداران ایجاد کرد، اگر کسی نیاز به یک گوشی کوچک و جمع و جور داشت باید به سراغ گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین رده اندرویدی می‌رفت، یا اینکه آیفون 5 اس را در لیست خرید خود قرار می‌داد. سونی با متوجه شدن این خل دست به تولید اکسپریا زد 1 کامپکت زد.

اکسپریا زد 1 کامپکت با نمایشگر 4.3 اینچی، چیپست اسنپدراگون 800، دوربین 20.7 مگاپیکسلی و مقاومت در برابر نفوذ آب (همانند اکسپریا زد 1) پرچمدار گوشی‌های کامپکت بوده و جای خالی گوشی‌های با کیفیت و جمع و جور را به تنهایی پر می‌کرد. متاسفانه سونی در این بازار برای سال‌ها تنها بود و رقیبی برای مطرح شدن و داغ‌تر شدن تنور رقابت وجود نداشت. این در حالی است که به تازگی شاهد عرضه گوشی‌های پیکسل و گلکسی اس ای (Galaxy S e) هستیم که در این سگمنت فعالیت می‌کنند.

OnePlus One – آپریل 2014

بهترین گوشی های دهه اخیر

برای اولین بار لقب قاتل پرچمدار به وان پلاس وان داده شد که با قیمت 350 دلار برای نسخه 64 گیگابایتی، هر دوست‌دار تکنولوژی را برای خریدش وسوسه می‌کرد. چرا که این گوشی با بهره‌گیری از اسنپدراگون 801 در کنار 3 گیگابایت رم، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 4K توسط دوربین 13 مگاپیکسلی، بلندگوهای دوگانه با صدای بلند و کاستوم رام CyanogenMod 11S پکیجی کامل از هرآنچه یک کاربر می‌خواهد را با قیمتی اقتصادی به همراه خود داشت.

اما نسل اول گوشی‌های وان پلاس با برخی مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کردند. برای نمونه نمایشگر آن که توسط ژاپن دیسپلی (Japan Display) تولید می‌شد رنگ‌ها را کمی متمایل به زرد نمایش می‌داد و کنتراست تصاویر پایین بود. همچنین میزان دوام باتری نیز تعریف چندانی نداشت و وان پلاس در نسل دوم آن‌ها را برطرف کرد.

وان پلاس وان گام محکم و بزرگی را برای کمپانی چینی برداشت و تا به امروز هم وان پلاس به تولید گوشی‌های قاتل پرچمدار خود ادامه می‌دهد.

LG G3 – می 2014

بهترین گوشی های دهه اخیر

نمایشگر همواره از جمله عوامل اصلی شناخته می‌شود که یک گوشی را خاص و خواستنی می‌کند. در حالی ال جی دست به معرفی پرچمدار آن روزهای خود با نمایشگری QHD زد که عنوان اولین گوشی مجهز به این نمایشگر به ویوو ایکس پلی 3 اس (Vivo Xplay 3S) تعلق داشت، اما جی 3 جزو اولین‌ها با تیراژ بالاست که با رزولوشن 2560×1440 پیکسل و تراکم پیکسلی 538 ppi حرف اول را در کیفیت صفحه نمایش موبایل‌ها می‌زد.

کره‌ای‌ها برای جی 3 سنگ تمام گذاشتند و آن را به چیپست پرچمدار اسنپدراگون 801 مجهز کردند. فوکوس خودکار لیزری با قابلیت تشخیص فاز، قرارگیری دکمه‌های پاور و ولوم روی قاب پشتی و باتری پر دوام 3000 میلی‌آمپری موارد دیگری بودند که در کنار نمایشگر با کیفیت این دیوایس دل هرکسی را می‌ربوندند.

Apple iPhone 6 Plus – سپتامبر 2014

بهترین گوشی های دهه اخیر

در ابتدای سال 2014 سایز نمایشگر آیفون‌ها به طرز تمسخرآمیزی کوچک بودند و کاربران نیز با مقایسه صفحه نمایش 4 اینچی گوشی‌شان با پرچمداران اندرویدی که همگی بالای 5 اینچ بودند، فکر مهاجرت به اندروید را در سر می‌پروراندند. این رویه چندان ادامه نیافت و در اواسط سال 2014 اپل از دوگانه‌ی آیفون 6 رونمایی کرد. برای اولین بار در تاریخ دو آیفون در سایزهای مختلف و در یک مراسم معرفی شدند و این روال تا به امسال نیز ادامه دارد.

آیفون 6 پلاس اولین گوشی اپلی مجهز به نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 1080p بود که از OIS برای ثبات بیشتر تصاویر بهره می‌گرفت. همچنین باتری 2915 میلی‌آمپری نیز دوام بهتری نسبت به آیفون‌های پیشین داشت و در مجموع یکی از انقلابی‌ترین آیفون‌های تاریخ برشمرده می‌شود.

اهالی کوپرتینو برای عرضه آیفونی با نمایشگر بزرگ سال‌ها دو دل بودند ولی با عرضه 6 پلاس، پا را فراتر از صرفا یک گوشی بزرگ سایز گذاشتند. این گوشی حالت landscape داشته و با عملکردی همچون تبلت‌ها، اپلیکیشن‌ها را در حالت split-screen اجرا می‌کرد. بدین ترتیب فاصله میان آیفون و آیپد کمتر و کمتر شد، تا جایی که امروزه نه کاربران اپلی و نه حتی خود اپل توجهی به آیپد مینی نشان نمی‌دهند. در پایان نیز باید به مشکل خم شدن آیفون 6 پلاس اشاره کنیم که بسیار خبرساز شد و به دلیل مقاومت پایین متریال 6 پلاس ایجاد شد. اما این موضوع تاثیر زیادی روی میزان فروش این گوشی نگذاشت و آن را همچنان جزو بهترین گوشی های دهه اخیر می‌دانیم.

Samsung Galaxy Note Edge – نوامبر 2014

بهترین گوشی های دهه اخیر

سامسونگ یک کمپانی بسیار بزرگ و با شاخه‌های زیاد است و به قدری ایده‌های جدید و مبتکرانه‌ای حداقل در زمینه تکنولوژی و دنیای اسمارت فون‌ها ارائه داده که ممکن است حس کنید محصولات سامسونگ تنها بهانه‌ای برای توانمند کردن هرچه بیشتر بازوهای طراحی کره‌ای‌هاست!

نوت اج اولین گوشی در دنیا بود که از نمایشگر منعطف OLED بهره می‌برد. ساختار خاص و ظاهر نوآورانه نوت اج خبر از تولید محدود آن می‌داد، اما تقاضا برای این گوشی به قدری بالا بود که سامسونگ برای تولید انبوه اج چراغ سبز نشان داد.

صفحه نمایش بیشتر پرچمداران امروزی در هر دو طرف خمیده هستند و البته سنگ بنای این اتفاق را سامسونگ با نوت اج گذاشت. شاید جدیدترین خلاقیت در زمینه نمایشگرهای خمیده را بتوانیم در گوشی شیائومی می میکس آلفا (Xiaomi Mi Mix Alpha) ببینیم که لبه‌های صفحه نمایش تا قاب پشت گوشی کشیده شده‌اند. پنل‌های تا شونده نیز قدم‌های اول برای تولید نمایشگرهای تاشو و در نهایت گوشی‌های انعطاف‌پذیر بودند که در یکی دو سال اخیر به مرحله تجاری رسیدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید