مجله «فورچون» تحلیل کرد؛

«حمله نظامی به ایران»، علت اصلی قیام بولتون علیه ترامپ

کدخبر: ۳۲۳۸۷۶
اقتصادنیوز؛ جان کل، تحلیلگر مجله «فورچون» در سایت شخصی خود نوشت: جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، احتمالا اکثریت سنا به رهبری میچ مک‌کانل را به نوعی قانع کرده بود تا پیش از ارائه شواهد و اسناد و مدارک، تبرئه ترامپ به تعویق بیفتد. او در آستانه رای‌گیری مجلس سنا نسخه‌ای از خاطرات خود از زمان حضور در کاخ سفید را به طرز مرموزی در اختیار خبرنگاران نیویورک‌تایمز قرار داد تا مبنایی برای احضار شاهدان شود.
«حمله نظامی به ایران»، علت اصلی قیام بولتون علیه ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: «نوح ویلند از نیویورک‌تایمز در ۲۶ ژانویه گزارش داد: بولتون طی مکالمه ماه آگوست با ترامپ، نگرانی خود را از به تاخیر افتادن کمک‌های مالی۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین ابراز کرده و گفته که مهلت لازم برای ارسال این پول رو به پایان است. ترامپ در پاسخ به بولتون گفت که ترجیح می‌دهد تا زمانی که مقامات کی‌یف تمام مطالب را درمورد تحقیقات روسیه پیرامون اقداماتی که بایدن و حامیان هیلاری کلینتون در اوکراین انجام داده بودند، تحویل ندهند، هیچ کمکی به اوکراین ارسال نشود.»

ازآنجاکه مدافعان جمهوری‌خواه ترامپ در مجلس سنا همواره تاکید می‌کردند که هیچ منافع شخصی در رابطه با کمک‌های آمریکا به اوکراین در میان نبوده اکنون اظهارات بولتون می‌تواند کاملا خلاف این ادعا را ثابت کند؛ بنابراین سوال اینجاست که انگیزه‌های بولتون چه می‌تواند باشد؟

او آن‌طور که برخی معتقدند چندان به اصول و ارزش‌ها پایبند نیست، بولتون فقط یک مرد بسیار محافظه‌کار است. من در مه گذشته نوشتم که او به نوعی نمونه غیر قابل پیش‌بینی‌تر از ترامپ است. بولتون یک قلدر سادیسمی است که می‌خواهد بر مردم مسلط شود. او هرگز چیزی بیشتر از یک سفیر موقت سازمان ملل در زمان جورج دبلیو بوش نبوده، فردی که به نوعی کارمندان دفتر خود را آزار می‌داده است. بولتون دوست دارد به افراد صدمه بزند. ایران یکی از آخرین کشور‌های جهان است که قدرت آمریکا را به چالش می‌کشد؛ به همین دلیل او عاشق حمله به ایران است. بولتون آنقدر ضعیف است که حتی می‌خواهد سگ‌های ایران را هم بکشد!

برگردیم به سال ۲۰۰۵، هنگامی که بوش سعی کرد او را در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد منصوب کند و با واکنش تند افکار عمومی روبه‌رو شد. تایم در آن مقطع نوشت: اتهامی از طرف ملودی تاونزل نسبت به بولتون وارد شده است، او نامه‌ای به کمیته در مورد برخوردش با بولتون زمانی که برای یک پیمانکار خصوصی در ماموریت آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده (AID) کار می‌کرد، ارسال کرده است. ماجرای این نامه به سال ۱۹۹۴ در جمهوری قرقیزستان برمی‌گردد. تاونزل می‌گوید که وی در آن مقطع نامه‌ای به مقامات آژانس توسعه نوشت و از نبود بودجه کافی برای پروژه‌ای که به پیمانکار واگذار شده بود، گله کرد. در آن زمان شرکت پیمانکار بولتون را به‌عنوان وکیل استخدام کرده بود. تاونزل در این نامه نوشته بود: چند ساعت پس از ارسال این نامه، تازه جهنم من شروع شد. بولتون تا لابی هتل مرا تعقیب کرد و بعد چیزی به سمت من پرتاب کرد، نامه‌های تهدیدآمیز برای من می‌نوشت و درست مانند یک دیوانه رفتار می‌کرد... بولتون سپس به‌طور مرتب به هتل من مراجعه می‌کرد تا تهدید‌م کند. تاونزل می‌گوید: بعدا بولتون به دروغ به مقامات آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده و دیگر مقامات آمریکایی گفت که من به‌دلیل سوءاستفاده از بودجه تحت تعقیب هستم.

بولتون بخش مهمی از شو تبلیغاتی بوش برای حمله و اشغال عراق بود. او بیست سال است که به‌دنبال جنگ با ایران است. بولتون هر روز صبح به عشق حمله به ایران از خواب بر می‌خیزد، او همچنین از شبکه مخفی مجاهدین خلق به‌عنوان یک سازمان مارکسیست-مسلمان که به‌دنبال براندازی نظام ایران است، حمایت می‌کند. بولتون از اینکه ترامپ تابستان گذشته پس از اینکه ایران هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را ساقط کرد دست به حمله نظامی نزد، بسیار ناراحت بود؛ بنابراین وقتی او به اصول پایبند نیست، چه چیزی ممکن است او را در ماجرای استیضاح در مقابل ترامپ قرار دهد؟

فقط پول است که می‌تواند او را به انجام این کار تحریک کند. او با نقل این ماجرا در کتاب جدیدش می‌تواند آمار فروش‌اش را بالا ببرد. با وجود این انگیزه‌های او می‌تواند بدتر از این هم باشد. اینکه ترامپ از منصب ریاست جمهوری برکنار شود چه سودی برای بولتون دارد؟ بله او به‌دنبال ریاست پنس است.

پنس رابطه به مراتب صمیمانه‌تری با بولتون دارد تا ترامپ؛ معاون رئیس‌جمهور ممکن است موضع نظامی تهاجمی‌تری علیه ایران اتخاذ کند؛ درحالی‌که ترامپ تمایلی به این کار ندارد. حتی فکر به این موضوع هم قند در دل بولتون آب می‌کند!

توجه داشته باشید که ترامپ هم اکنون نیز با سیاست محاصره اقتصادی علنا با ایران می‌جنگد و به اندازه کافی مرد خطرناکی هست؛ اما مسلما پنس در صورت قدرت گرفتن می‌تواند خطرناک‌تر باشد. اینهایی که گفتیم دلیلی بر آن نیست که ترامپ نباید استیضاح شود، بلکه دلیلی است که پنس هم باید استیضاح شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید