اولین معامله تجاری اروپا با ایران / اقلام پزشکی اروپاییها از طریق اینستکس به ایران رسید

کدخبر: ۳۳۱۰۰۳
اقتصادنیوز : وزارت امور خارجه آلمان در روز گذشته اعلام کرد که کشورهای اروپایی برای اولین بار از مکانیسم تجارت اینستکس INSTEX در جهت صادرات محموله ای از اقلام پزشکی به ایران استفاده کردند.
اولین معامله تجاری اروپا با ایران / اقلام پزشکی اروپاییها از طریق اینستکس به ایران رسید

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه ای اعلام کرد که کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس با استفاده از سامانه حمایت از مبادلات تجاری اینستکس، اولین معامله تجاری خود را که شامل کالاهای پزشکی بوده، با موفقیت از اروپا به ایران صادر کرده اند.

مکانیسم INSTEX مدت ها پیش در جهت ایجاد امکان تجارت محدود با ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا توسط این سه کشور راه‌اندازی شده اما اجرای آن متوقف شده بود.

در همین راستا وزارت امور خارجه آلمان گفت: « اولین معامله تجاری ما با ایران از طریق اینستکس تکمیل شده است. این سامانه و همتای ایرانی آن STFI اقدامات و فعالیتهای گسترده تری در ایجاد توافقات بیشتر و تقویت سازوکارها انجام خواهند داد.»

همچنین این وزارت خانه، ابزار حمایت از مبادلات تجاری اینستکس را در ابزاری مناسب در جهت ایجاد تجارتی پایدار، طولانی مدت و مشروع میان ایران و اروپا با هدف حفظ توافق هسته‌ای ایران در نظر گرفته است.  

این سه کشور اروپایی پیش از این مبادله تجاری پیشنهاداتی مبنی بر کمک پنج میلیون یورویی برای مقابله با شیوع کرونا در ایران مطرح کرده بودند و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هفته گذشته از پیشنهاد کمک ۲۰ میلیون یورویی به ایران خبر داده بود.

در سال ۲۰۱۵، قدرت های جهانی از جمله ایالات متحده، چین، روسیه، فرانسه،  آلمان و انگلیس توافق کردند که در ازای توافق تهران برای  محدود کردن فعالیت های هسته ای خود،  تحریم های اقتصادی علیه ایران را لغو کنند که سه سال بعد رییس جمهور امریکا از این توافق به صورت یک جانبه صرف نظرکرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید