قطع همکاری سازمان ثبت احوال با وزارت بهداشت در پی افشای اطلاعات شهروندان !

کدخبر: ۳۳۱۱۸۰
​اقتصاد نیوز:سازمان ثبت احوال اعلام کرد به خاطر «تخلف» وزارت بهداشت در بارگذاری اطلاعات افراد در سامانه غربالگری ویروس کرونا، همکاری خود را با این وزارت قطع می کند.
قطع همکاری سازمان ثبت احوال با وزارت بهداشت در پی افشای اطلاعات شهروندان !

به گزارش اقتصاد نیوز،سیف الله ابوترابی سخنگوی ثبت احوال کشور  با اشاره به انتشار خبری مبنی بر افشای اطلاعات سازمان ثبت احوال توسط وزارت بهداشت از قطع همکاری این وزارت خبر داد. او به خبرنگار تسنیم گفت:«سازمان ثبت احوال با بیش از 200 دستگاه و سازمان همکاری و ارتباط برخط دارد و با توجه به تفاهمنامه‌های صورت گرفته با همه دستگاه‌ها، تاکید شده که دریافت هر اطلاعاتی درباره اشخاص باید از طریق سامانه برخط انجام گیرد.

وزارت بهداشت در انجام این تفاهم‌نامه کوتاهی کرده و اطلاعات این افراد را روی سامانه غربالگری ویروس کرونا بارگذاری کرده و این کار تخلف است و این مسئله به صورت کتبی به آنها اعلام شده است.»

سخنگوی ثبت احوال کشور به این موضوع اشاره کرده که دسترسی غیرمجاز به اطلاعات توسط دستگاه‌های امنیتی پیگیری می‌شود و تا به امروز پایگاه اطلاعات ثبت احوال به صورت یکپارچه مورد حمله سایبری قرار نگرفته. وی تصریح کرد:

«تا این لحظه موضوع هک برای پایگاه داده ثبت احوال به شکلی که به صورت یکپارچه دسترسی به اطلاعات اتفاق بیفتد، صورت نگرفته است و ظاهرا تنها دسترسی به اطلاعات اولیه شامل نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس افراد از طریق سامانه وزارت بهداشت اتفاق افتاده است.»

البته همین اطلاعات «اولیه» یعنی نام، کد ملی و شماره تماس برای سوء استفاده از شهروندان کفایت می کند. در پایان ابوترابی افزود «با توجه به مشکل پیش آمده تا اطلاع ثانوی همکاری وزارت بهداشت و ثبت احوال و ارائه اطلاعات افراد به این وزارتخانه متوقف شده است چرا که بارگذاری اطلاعات افراد روی سامانه غربالگری غیر حرفه‌ای و نادرست بوده است.»

بر اساس شنیده‌های اولیه، اطلاعات 80 میلیون ایرانی فاش شده است، اما نمی‌توان چندان به این رقم اعتماد کرد. ابوترابی نیز در صحبت‌های خود به آماری اشاره نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید