پشت پرده آتش‌بس ادعایی سعودی‌ها در یمن

کدخبر: ۳۳۲۰۹۲
اقتصادنیوز؛ عربستان سعودی به صورت یکجانبه از آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن خبر داد؛ اقدامی که با توجه به مقاصد اشغالگرانه ریاض، عادی به نظر نمی‌رسد و علت‌های دیگری، در پسِ این تصمیم قرار دارد.
پشت پرده آتش‌بس ادعایی سعودی‌ها در یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ 

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی-اماراتی علیه ملت یمن، -به صورت یکجانبه- از آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن خبر داد و گفت که این آتش‌بس قابل تمدید خواهد بود.

المالکی در تبیین علت اعلام این آتش‌بس ادعا کرد که هدف ائتلاف سعودی-اماراتی «مقابله با تبعات شیوع کرونا و تثبیت اقدامات عملیِ اعتمادساز بین طرفین [درگیر در یمن] است». این مسئول سعودی البته مدعی است که ائتلاف، در جنگ علیه ملت یمن، «طرف» به شمار نمی‌رود.

این در حالی است که ائتلاف سعودی از سال 1394 تا به امروز، به شدت ملت یمن را تحت بمباران و حملات بی‌امان خود قرار داده است. وضعیت ملت یمن به خاطر این حملات، تا جایی بغرنج شده است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اخیرا با انتشار گزارشی، خبر داد که هشتاد درصد ار مردم یمن نیازمند کمک هستند تا بتوانند فقط زنده بمانند و 65% از آنان «تقریبا هیچ چیزی برای خوردن ندارند» (جزئیات بیشتر).

«خالد بن سلمان» وزیر دفاع سعودی اما درباره علت این آتش‌بس گفت که این مسئله «فرصتی برای حوثی‌ها (جنبش انصار الله) است تا نشان دهند که آلت دست ایران نیستند».

«قاسم عزالدین» نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با انتشار یادداشتی در شبکه خبری المیادین، تأکید کرد، واقعیت ماجرا این است که دبیر کل سازمان ملل و فرستاد این سازمان در یمن می‌خواهند از ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای آتش‌بس در یمن استفاده کنند؛ ویروسی که در صورت شیوع در یمن، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و عربستان سعودی و همپیمانان آنها، مسئولش هستند؛ زیرا ملت یمن را در بدترین وضعیت فاجعه‌بار قرار داده‌اند.

البته اخیرا گزارشهای بسیاری منتشر شده و مسئولان یمنی بارها هشدار داده‌اند (+) که عربستان سعودی و همپیمانان این کشور در تلاش هستند بتوانند پای کرونا را به یمن باز کنند و با شیوع آن، توطئه‌های خود علیه ملت یمن را تکمیل کنند.

در این گزارش تأکید شد، از همین روست که گروه‌های فشار، قصد دارند از کرونا در یمن استفاده کنند؛ ویروسی که ترامپ و عربستان را زمین‌گیر کرده است. ترامپ متهم به این است که باعث شیوع کرونا در آمریکا شده است، ولی با وارد کردن اتهاماتی به چین و سازمان بهداشت جهانی، سعی دارد خود را تبرئه کند و مانند همیشه، از «توطئه» می‌گوید.

با توجه به تغییر فضای سیاسی بین‌الملل، احتمالا ترامپ دیگر نخواهد توانست در نابودی یمن و شیوع کرونا، از محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی حمایت کند؛ به ویژه اینکه نمایندگان جمهوری‌خواهِ حامی ترامپ، عربستان را به قطع حمایت واشنگتن تهدید می‌کنند؛ زیرا ریاض با افزایش تولید نفت خود، ضرر سنگینی به شرکتهای نفتی آمریکایی وارد کرده است.

در تأیید این مسئله، «بیل کسیدی» سناتور جمهوری خواه حاضر در مجلس سنای آمریکا طرحی را برای اعمال فشار به سران عربستان سعودی ارائه و تأکید کرد که آمریکا باید نیروهای خود را 30 روز پس از تصویب این قانون، از عربستان سعودی خارج کند. به گفته وی، آمریکا از این طریق می‌تواند به ریاض فشار وارد کند تا تولید نفت خود را کاهش دهد(جزئیات بیشتر).

در ادامه این گزارش آمده است، عربستان نیز با شیوع کرونا مواجه شده و همین مسئله باعث آماده‌باش و منع آمدوشد در ریاض به مدت دو هفته شده است. در چنین وضعیتی است که عربستان این آتش‌بس را اعلام کرده است تا بتواند تنفسی در جنگ یمن باشد و امید دارد که آتش‌بس بتواند فرصتی برای تجدید قوای ریاض باشد.

بنا بر این گزارش، مسئله دیگری که مایه نگرانی ریاض است، بازپسگیری استان الجوف و آزادسازی احتمالی استان «مأرب» توسط رزمندگان یمنی است. در صورت حصول چنین امری، تحول میدانی عظیمی برای پایان بخشیدن به تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی به وجود خواهد آمد. 

 از همین روست که ریاض امیدوار است از طریق آتش‌بس بتواند نیروهای وابسته به خود را در اطراف شهر «الحزم» مرکز استان الجوف تقویت کند و اردوگاه راهبردی «اللبنات» در شمال شرق صنعاء را سرنگون کند و مانع از بازپسگیری مأرب شود.

افزون بر آنچه گفته شد، عربستان سعودی نگران فروپاشی دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن است که وزرای آن به شدت دچار اختلاف شده‌اند و نیروهای سعودی و اماراتی در عدن، تعز و سقطری به شدت درگیر هستند.

در پایان این گزارش آمده است، در چنین شرایطی است که موازنه قوا به سود ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تغییر کرده و عضو شورای عالی سیاسی یمن، چشم‌انداز ملی و فراگیری برای توقف جنگ، شکست محاصره و بازسازی یمن مطرح می‌کند؛ به گونه‌ای که استقلال و تمامیت ارضی یمن تضمین شود. رزمندگان یمنی خواستار توقف تجاوز، خروج نیروهای خارجی و آغاز گفت‌وگوی یمنی-یمنی است. از همین رو، اجازه نخواهند داد که عربستان از این آتش‌بس برای تقویت نیروهای خود در استان الجوف استفاده کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید