ماجرای اتهام اخلاقی علیه رقیب انتخاباتی ترامپ چیست؟

کدخبر: ۳۳۲۶۳۰
اقتصانیوز؛ مطرح شدن ادعایی مبنی بر رسوایی اخلاقی جو بایدن، پرونده انتخابات پیش رو در آمریکا را وارد فازی جدید می‌کند.
ماجرای اتهام اخلاقی علیه رقیب انتخاباتی ترامپ چیست؟

به گزارش اقتصانیوز به نقل از ایرنا؛ حالا که تقریبا می‌توان گفت جو باید نامزد قطعی حزب دموکرات آمریکا و حریفی نسبتا قدر برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ (آبان) است.

ماجرای اتهام اخلاقی علیه بایدن از این قرار است که خانم «تارا رید»  حدود سه دهه پیش در زمان فعالیت جو بایدن به عنوان سناتور، دستیار او بود و اکنون بعد از ۲۷ سال و حدود ۶ ماه مانده به برگزاری انتخابات ۲۰۲۰، با طرح یک ادعا و متهم کردن بایدن به فساد اخلاقی، صفحه‌ای تازه در انتخابات پیش روی آمریکا باز کرده است؛ انتخاباتی که یک طرف آن دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه قرار دارد و شرایط کنونی آمریکا به ویژه بحران ناشی از شیوع کرونا، شانس مستاجر کنونی کاخ سفید را برای تمدید دوباره حضورش در راس قدرت دولت واشنگتن، به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. 

این زن مدعی شده که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، سال ۱۹۹۳ در راهروهای سنا او را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده است.  بایدن از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ سناتور ایالت دلاوِِر بود. 

صرف نظر از اینکه این ادعا تا چه حد می‌تواند قابل استناد باشد، این پرسش مطرح شده که چرا این موضوع بعد از ۲۷ سال سکوت و حالا در آستانه برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ اعلام شده است؟ 

رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی بین نامزدهای دموکرات به تازگی به نتیجه رسیده و جو بایدن در آخرین کورس این رقابت‌ها، توانست بر برنی سندرز پیشی بگیرد و حالا او تنها نماینده و نامزده حزب دموکرات برای رویارویی با دونالد ترامپ در رای گیری سوم نوامبر امسال (سیزدهم آبان) است. 

گرچه تقریبا تا حدود یک ماه پیش و قبل از ظهور بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا، تقریبا شرایط به نفع دونالد ترامپ پیش می‌رفت و با وجود همه انتقادها و نارضایتی‌های مردم از عملکرد او در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه سیاست خارجی و عرصه بین‌المللی، نظرسنجی‌ها حاکی از بالاتر بودن شانس پیروزی او نسبت به رقیبت دموکرات بود اما طبق گفته کارشناسان و براساس آنچه رسانه‌های آمریکا این روزها گزارش می‌دهند، مخمصه ای که بحران کرونا برای ترامپ ایجاد کرده، معادلات را به شکل قابل توجهی تغییر داده است. 

نابسامانی‌های ناشی از شیوع کرونا، کمبودهای دارویی و تجهیزات بهداشتی، درمانی و بیمارستانی، بالا بودن هزینه‌های درمانی، شرایط نه چندان مطلوب فروشگاه‌های مواد غذایی و بیکار شدن حدود ۱۶ میلیون آمریکایی به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا، و مهمتر از همه، وارد شدن لطمه جدی به اقتصاد این کشور، باعث ایجاد تغییرات اساسی در روند انتخابات شده است. 

منحنی انتقادهای مردم از عملکرد ضعیف دولت ترامپ در مدیریت بحران و کنترل شیوع کرونا با شیبی تند و ناگهانی سیر صعودی را در پیش گرفته است. 

آمریکا، کشوری که رئیس جمهورش تا حدود یک ماه پیش مدعی بود شیوع کرونا موضوع جدی نیست و مردم آمریکا نباید نگران آن باشند، حالا با فاصله زیاد نسبت به سایر کشورها در رتبه یک ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. 

تاکنون بیش از ۵۶۰ هزار آمریکایی به این بیماری مبتلا شده که بیشتر از ۲۲ هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. ایتالیا با حدود ۲۰ هزار فوتی و اسپانیا نیز با بیش از ۱۷ هزار جان باخته، بعد از آمریکا در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. 

اکنون شاید چندان عجیب نباشد که در چنین شرایط دشواری برای دونالد ترامپ،  کارت طرح اتهام فساد اخلاقی علیه تنها رقیب انتخاباتی او رو می شود؛ موضوعی که بیش از آنچه یک مساله حقوقی و شکایت شخصی از جو بایدن باشد،  ترفندی سیاسی برای مسموم کردن فضای انتخاباتی و افکار عمومی علیه نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ و فراهم کردن زمینه کسب دومین پیروزی پیاپی برای رئیس جمهوری تاجرمسلک کنونی آمریکاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید