اردوغان کودتای ۲۷ مه را یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ ترکیه خواند

کدخبر: ۳۳۹۵۴۵
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جزیره "دموکراسی و آزادی‌ها" اعلام کرد: در جزیره یاسی‌آدا محاکمه انجام نمی‌شد بلکه قتل قانون صورت می‌گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جزیره "دموکراسی و آزادی‌ها" اظهار کرد: ترکیه، ۶۰ سال پیش در معرض کودتای ۲۷ مه که یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ خود بود، قرار گرفت. در آن روز قانون و عدالت به زیر پا گذاشته شد، نه تنها سه دولتمرد به پای چوب دار رفتند بلکه اراده ملی به دار آویخته شد.

وی خاطرنشان کرد: یاد ارزشمند عدنان مندریس و دوستان وی در قلب ما همیشه زنده و جاودان خواهد بود. در اصل در اینجا قضاوت و محاکمه‌ای صورت نگرفت٬ بلکه یک جنایت حقوقی بود که کودتاکران با نقض قانون اساسی٬ حاکمان مشروع کشور را به نقض این قانون متهم کردند.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: کسانی که آنها (عدنان مندریس نخست وزیر وقت ترکیه و دوستان وی) را محاکمه و به دار آویختند٬ زندگی خود را در سایه نگاه‌های توام با نفرت ملت گذراندند. یاد مرحوم آلپ ارسلان تورکش که در تبعیدش به هند تمام تلاش خود برای جلوگیری از مجازات اعدام را انجام داد، گرامی می‌داریم. نمی‌توانیم تاریخ را تغییر دهیم اما باید نحوه تذکر تاریخ را برای اطمینان از تفسیر صحیح آن، تغییر دهیم.

اردوغان تاکید کرد: گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مندریس وظیفه همه ماست. جزیره دموکراسی و آزادی‌ها نماد مقاومت برای دستیابی به استقلال و آزادی از گذشته تا امروز خواهد بود. هر سه قهرمان (عدنان مندریس نخست‌وزیر وقت ترکیه و دوستان وی) با غرور و ایمان به پای چوب دار رفتند.

مراسم افتتاحیه جزیره "دموکراسی و آزادی‌ها" در استان استانبول امروز، چهارشنبه طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان، مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس و دولت باغچلی، رئیس حزب حرکت ملی، محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری، علی ارباش رئیس امور دینی ترکیه برگزار شد.

این جزیره که در سال ۲۰۱۳ به "دموکراسی و آزادی‌ها" نام گذاری شد، عملیات بازسازی آناز سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

همچنین با توجه ظرفیت بالای این جزیره برای جذب توریست و مسافر، یک هتل ۱۲۳ اتاقه، سالن همایش ۵۰۰ نفره، مساجد، بناهای تاریخی و پارک و میادین در آن احداث شده است.

از دیگر ویژگی‌های این جزیره می‌توان به وجود مخزن تاریخی بیزانس و سیاه‌چال‌ها، قلعه، تراس بازدید، آسانسور افقی برای معلولین، کازینوی افسران، اسکله و مرکز مدیریت بحران، میدان استقبال‌، هلی‌پد، رستوران و خوابگاه کارمندان و ساختمان اداری اشاره کرد.

گفتنی است در ۲۷ مه سال ۱۹۶۰ دولت منتخب ترکیه در یک کودتای نظامی برکنار و محاکمه‌های نمایشی در این جزیره برگزار و منجر به اعدام عدنان مندریس نخست‌وزیر وقت و دوستان وی شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید