واکنش انگلیس، فرانسه، آلمان و رئیس اتحادیه اروپا به عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران

کدخبر: ۳۴۰۰۵۱
اقتصادنیوز :سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه رئیس اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک درباره تصمیم دولت آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران صادر کرده و موضع‌شان را بیان کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، وزرای امور خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه به همراه رئیس اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک درباره تصمیم جدید دولت آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران گفتند: ما عمیقا از تصمیم آمریکا برای پایان دادن به سه معافیت در بر گیرنده سه پروژه‌ مهم هسته‌ای تحت برجام در ایران از جمله پروژه بازطراحی [نیروگاه هسته‌ای] اراک متاسفیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این پروژه‌ها که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به امضا رسیده‌اند، در خدمت منافع همه در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بوده و ماهیت منحصرا صلح‌آمیز و امن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کنند.

این کشورها همچنین مطرح کردند: ما با شرکای خود در حال رایزنی برای ارزیابی عواقب این تصمیم آمریکا هستیم.

‌در بخش پایانی بیانیه یاد شده با توجه به اهمیت توافق هسته‌ای آمده است: برجام[توافق هسته‌ای] یک دستاورد مهم در ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بوده و در حال حاضر تنهاترین و بهترین راه برای تضمین ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. به همین دلیل است که ما به طور مداوم با هدف تضمین اجرای کامل و موثر تعهدات برجامی و به ویژه بازگشت بدون تاخیر ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای در حال فعالیت بوده‌ایم.

بر اساس این گزارش، این بیانیه در پی این مطرح می‌شود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که ایالات متحده معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را طی ۶۰ روز آینده لغو می‌کند و آن را تمدید نخواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را طی ۶۰ روز آینده لغو می‌کند و آن را تمدید نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید