نماینده مجلس ایران:

هدف کنگره نابودی احتمال مذاکره ایران و آمریکا است

کدخبر: ۳۴۳۳۷۱
نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت که هدف تعدادی از اعضای کنگره آمریکا برای تهیه طرحی جهت اعمال تحریم‌های گسترده علیه کشورمان ممانعت از هر گونه احتمال گفت‌وگوی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است البته که ما تنها در قالب برجام آن هم در کنار سایر اعضا حاضر به مذاکره هستیم.
هدف کنگره نابودی احتمال مذاکره ایران و آمریکا است

به گزارش اقتصادنیوز، وحید جلال‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به تلاش برخی از اعضای کنگره آمریکا برای تهیه طرح جامعی جهت اعمال تحریم‌های گسترده علیه کشورمان اظهار کرد: آمریکا در ۴۰ سال گذشته برای آسیب زدن به اقتصاد و مردم ایران با اعمال فشارهای گوناگون از هیچ تلاشی دریغ نکرد که بارزترین نمونه آن حمله نظامی در طبس، کمک به صدام در جنگ هشت ساله، تحریم‌های اوایل انقلاب در دولت کارتر و در چند سال اخیر موضوع هسته‌ای ایران است.

وی ادامه داد: البته در چند سال اخیر ادبیات آمریکا در مقابل ایران عریان تر شده است، از رییس جمهور تا وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری دولت آمریکا، رسما از عباراتی همچون تحریم‌های فلج‌کننده استفاده می‌کنند چون سیاست آن ها فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است و برای رسیدن به این هدف از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. این‌که وزیر خزانه‌داری آمریکا، کشور به کشور فعالیت های ما را پیگیری می‌کند نشان از  تلاش آمریکایی‌ها برای اعمال فشار به ایران دارد که قطعا راه به جایی نخواهند برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در تببین اهداف اعضای کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفت: هدف از این طرح بستن دست دولت آمریکا در مذاکرات احتمالی با ایران است که ردپای آن را می‌توان در توییت چند وقت گذشته ترامپ دید، او اینگونه بیان کرد که بهتر است ایران قبل از انتخابات با آمریکا مذاکره کند و با این توییت پالس داد.

جلال‌زاده اضافه کرد: طرح کنگره برای آن است که در صورت پیروز شدن دونالد ترامپ یا جو بایدن هیچ دولتی نتواند وارد گفت‌وگو با ایران شود البته که ما طبق بیانات مقام معظم رهبری تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام حاضر به گفت‌وگو با آمریکا آن هم در کنار سایر اعضای گروه ۱+۵ هستیم.

وی با بیان اینکه متقاضیان این طرح در زمره طرفداران دولت دونالد ترامپ نیستند، افزود: این افراد می خواهند در صورت پیروزی هر فردی در انتخابات ریاست جمهوری آینده احتمال هرگونه گفت‌وگوی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران را سد کنند ولی در نهایت به نظر می‌رسد احتمال رای‌آوری این طرح خیلی زیاد نیست چون اکثریت کنگره با دموکرات‌ها است و جمهوری‌خواهان به دنبال این طرح می‌باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره‌ی واکنش ایران به این طرح اظهار کرد: ما نباید از سطح اول یعنی مذاکرات هسته‌ای و برجام کوتاه بیایم. مذاکره در صورتی رخ می‌دهد که آمریکا به برجام برگردد پس اگر بحث و گفت‌وگو در قالب‌های دیگری دنبال شود شکست با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود همه باید متفق‌القول بر این موضع استوار باشیم که این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند.

جلال‌زاده ادامه داد: ایران باید در وهله اول به توانمندی های هسته ای قبل از برجام برگردد تا دست برتر در مذاکرات احتمالی با آمریکا داشته باشد. همچنین توانمندی‌های اقتصادی داخلی را افزایش دهد تا در سایه سرمایه اجتماعی بتوان بازارهای منطقه‌ای را هم جلب کرد و از ظرفیت‌های داخلی همپای ظرفیت‌های برجامی و هسته‌ای بهره گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید