رییسی:

ویروس کرونا مسری تر شد/ تست سرولوژی برای تشخیص کرونا کلاه‌برداری است

کدخبر: ۳۴۹۳۸۲
اقتصادنیوز :‌معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با جهش کرونا، میزان سرایت و انتقال ویروس بیشتر شده و به عبارتی کرونا مسری‌تر شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران از استودیو سلامت وزارت بهداشت، با تاکید بر زدن ماسک، از مردم برای رعایت این نکته بهداشتی قدردانی کرد و گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را قوی اجرایی کنیم، قطعا در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها خواهیم بود البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در جمع نیز بسیار مهم است.

 او ادامه داد: ثابت شده حضور در تجمعات به ویژه در فضاهای سرپوشیده و مدت زمان زیاد، خطر انتقال بیماری را بسیار افزایش می‌دهد، اگر مدت زمان زیادی در جمع حضور داشته باشیم می تواند در ابتلا موثر باشد، در مجموع نه تنها برای سلامتی خود بلکه برای سلامت دیگران باید از ماسک استفاده کنیم و اگر در جمعی چهار نفر ماسک زده باشند و یک نفر مبتلا به کرونا بدون ماسک وارد شود می تواند افرادی  را که ماسک زده اند ۳۰ تا ۵۰ درصد آلوده کند.

 رئیسی گفت: در کشور ما موارد ابتلای اخیر به کرونا بعد از ماه رمضان به دلیل برگزاری مراسم های عروسی و عزا و شلوغی ها بود و بیشترین ابتلاها را از این مراسم‌ها گزارش داشتیم و پرهیز از اجتماعات بسیار مهم است همچنین مسافرت‌ها نقش مهمی در انتقال بیماری کرونا دارند البته مهمانی‌های خانوادگی و دسته جمعی را نباید فراموش کرد و این دورهمی‌ها نیز در انتقال بیماری بسیار مهم هستند و باید از آنها پرهیز کرد. برنامه اصلی وزارت بهداشت در این مرحله، رعایت و نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی است و همه باید در این زمینه همکاری کنند. باید توجه داشت که  نظارت بر رعایت پروتکل ها فقط به عهده وزارت بهداشت نیست و نیازمند همراهی سایر دستگاه ها و مردم است.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد:  این بیماری می‌تواند موجب جان باختن و رنج و گرفتاری مردم شود و باید به این نکته توجه داشت افرادی که مبتلا هستند در خانه بمانند و در جمع حضور پیدا نکنند، یکی از مشکلات ما حضور فرد مبتلا به کرونا در اجتماعات و جامعه بوده و در مجموع ضمن اینکه زندگی در جریان است و ادامه دارد، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم، زدن ماسک بسیار مهم‌تر از این است که چه نوع ماسکی بزنیم.

 رئیسی درباره بازیافت ماسک‌های استفاده شده به دست زباله گردها و فروش مجدد آنها اظهار کرد: خیر، واقعا چنین چیزی نیست و کشور ما نیاز به بازیافت زباله ماسک ندارد. توصیه اصلی در این زمینه این است که تاکید می‌کنیم که اولا افراد در خانه ماسک ساده و پارچه‌ای تولید کنند و نکته دوم اینکه مردم اگر می‌خواهند ماسک بخرند، از جاهایی ماسک تهیه کنند که مطمئن باشد. نیازی نیست از دستفروش یا جاهای غیرمطمئن ماسک خریداری کنیم البته این موضوع و شایعات در فروردین ماه که ماسک کم بود، حتی در کشورهای دیگر هم وجود داشت و از آنجایی که همیشه سعی می‌کنند، تیری به کشور ما بزنند، گفتند این ماسک‌ها را آماده می‌کنند و به ایران می‌فرستند و این موضوع از شایعات عجیب و غریب بود و صحت ندارد.

او بیان کرد: همه اصناف پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و ما نمی توانیم اصناف را کامل تعطیل کنیم و  با توجه به شاخص ها و میزان عدم رعایت پروتکل ها از ۲ روز تا یک ماه و پلمب دائم اصناف مختلف بهداشتی جریمه می شوند، ما برای رعایت پروتکل های بهداشتی سطوح نظارتی تعریف کرده ایم و وزارت خانه ها و اصناف و وزارت بهداشت ناظر بر اجرای پروتکل های بهداشتی هستند.

رئیسی درباره نحوه نظارت بر مشاغل و اصناف، افزود: سوال اول این است که آیا همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؟. قاطعانه اعلام می‌کنیم که بله، باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، سوال دوم این است که آیا همه اصناف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟. خیر. اینطور نیست که همه رعایت کنند. سوال سوم این است که اگر صنفی رعایت نکرد، تا آخر آن را تعطیل می‌کنیم؟، خیر. با توجه میزان عدم رعایت پروتکل‌ها و شاخص‌هایی که در نظارت‌ها وجود دارد، اگر صنفی رعایت نکرد، جرایم مختلفی برایش در نظر گرفته شده که ممکن است از دو روز تا یک ماه تا پلمب دائم باشد؛ بنابراین اینطور نیست که بتوانیم یک صنف را به طور کامل تا آخر عمر تعطیل کنیم، بستگی به نوع جرم و خلافی که مرتکب شده، تصمیم‌گیری می‌شود. در عین حال سطوح نظارتی تعریف کردیم. هم همکاران در حوزه بهداشت محیط حرفه‌ای نظارت می‌کنند و هم اصناف، وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیر دولتی که آن مشاغل زیرنظرشان است، نظارت خواهند کرد. فرآیند و سطوح نظارتی تعریف شده است و در نهایت نتیجه نظارت‌ها به دست ما می‌رسد و همراه با قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ورود کرده و با متخلفین برخورد می‌کنیم. در عین حال در صددیم نظارت‌های مردمی را هم افزایش دهیم.

رئیسی درباره ورود به موج دوم کرونا قبل از پاییز، گفت: در ارتباط با موج دوم ابتدا باید تعریف کنیم که موج دوم به چه معناست. در تعریف آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. فرض کنید جایی مانند قم و گیلان که مراکز شیوع اولیه ما بودند، اگر تعریف این باشد که قم و گیلان اکنون مجددا به مرحله قبلی که در اسفند درگیر بودیم، رسیدند، خیر این موج دوم نیست. آمار جمعی کشور به صورت تجمعی در حال افزایش است. بعد از افتی که بین چهارم اردیبهشت تا ششم خرداد ماه داشتیم، دوباره یک افزایش ابتلا داریم، اما تفاوتش این است که شهر‌ها و استان‌های مختلف به جز شهر‌هایی که قبلا درگیر شده بودند، دوباره درگیر شدند که نشان می‌دهد رفتار ویروس و گردش به گونه‌ای است که استان‌هایی که قبلا کمتر درگیر بودند، الان درگیری‌شان افزایش یافته است. این یکی از نکات مهم است.

 او درباره وضعیت برگزاری مراسم‌های محرم و صفر، افزود: به طور کلی باید اذعان کنیم که هر کجا که تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد، شانس شیوع و انتقال بیماری بسیار بالاست. تعریف تجمع حفاظت نشده این است که اگر جمعی باشد که فاصله‌گذاری در آن رعایت نشده باشد، جمعی باشد که ماسک نزده باشند، جمعی در فضایی سرپوشیده که تهویه مناسب نداشته باشد و فردی که در جمع حفاظت شده‌ای باشد که بدون تهویه است و در مدت زمان طولانی حضور یابد؛ بنابراین بُعد زمان بسیار مهم است و حضور طولانی در تجمع حفاظت نشده، می‌تواند منجر به شیوع و انتقال بیماری شود. فرق نمی‌کند که نام این تجمع چه هست، هر چه باشد، منجر به افزایش شیوع و انتقال بیماری می‌شود.

رئیسی ادامه داد: درباره مراسم محرم به‌ویژه در دهه محرم، از نظر ارتباط فرهنگی که داریم و دلدادگی که همه شیعیان جهان دارند، پیوستی ناگسستنی است، اما اینکه این عزاداری و بزرگداشت به چه شیوه‌ای باید برگزار شود، هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده و شنبه هفته آینده در ستاد ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در زمینه محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران، تاکیدکرد: محدودیت‌های تهران مشاغل سه و چهار را شامل می‌شود که لیست کلی آن اعلام شد و مدارس، باغ‌وحش ها، تالارها، سینما، مساجد، نمازجمعه و... جزو آن است. برای تهران درخواست‌های دیگری هم وجود دارد. به هر حال شرایط تهران نسبت به سایر استان‌ها خاص است. در این زمینه بحثی به‌ویژه در زمینه کاهش کارکنان ادارات دولتی وجود دارد و همچنین بحث ترافیک و تراکمی که در مترو وجود دارد نیز مطرح است. معضلی که در تهران با آن مواجه هستیم، این است که از آنجایی که ظرفیت و زیرساخت حمل و نقل عمومی ما ضعیف است و شاید یک‌سوم ظرفیت مورد نیاز است، اگر سال قبل در این باره صحبت می‌کردیم حتما درباره بحث آلودگی هوا صحبت می‌کردیم. از طرفی یکی از معضلات این است که به محض اینکه طرح ترافیک برداشته می‌شود، مرکز شهر تهران قفل می‌شود، آلودگی هوا بالاتر می‌رود و از طرفی هر کجا که با خودروی شخصی ترافیکی ایجاد می‌شود، شانس انتقال هم بالا می‌رود؛ بنابراین فردی که در وسایل حمل و نقل عمومی سوار شده، از آنجایی که ممکن است در ترافیک گیر کند، زمان رسیدن به مقصد بالاتر رفته و شانس انتقال بیماری هم افزایش می‌یابد. اما به این دلیل می‌گوییم طرح ترافیک برداشته شود که ورودی به مترو‌ها و حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که ظرفیت حمل و نقل عمومی پایین است، ورودی زیاد می‌شود، تراکم بالا رفته و شانس انتقال بیماری افزایش می‌یابد. شاید منطقی‌ترین راه افزایش ظرفیت و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است که در کوتاه مدت شدنی نیست.

رئیسی ادامه داد: اگر بتوانیم تعداد کارمندان دولت را کمتر کنیم، مناسب است. بر اساس پژوهشی که در حد یک دانشگاه در تهران انجام شده بود و تاکید نمی‌کنم که نتایج آن درست است، دیده بودند که ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو برای حضور کارکنان دولتی و ادارات است و ۲۷ درصد مرتبط با کسانی است که مجبورند برای کاری ضروری بیرون بیایند. بنابراین اگر بخواهیم علمی و دقیق به این دو معضل پاسخ دهیم؛ یکی این است که کارکنان اداراتی که می‌توانند دورکاری کنند تا تعادلی ایجاد شود. بحث دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیک و... زیرساخت‌هایی است که در کشور برای آن‌ها ضعف داریم و باید آن را تقویت کنیم. کووید-۱۹ درس‌آموخته‌ای بود که نشان داد اگر می‌خواهیم زمین‌گیر نشویم، باید این زیرساخت‌ها را تقویت کنیم.

او درباره کاهش نیرو‌های سامانه ۴۰۳۰ نیز گفت: درباره ۴۰۳۰، علت این است که در اسفند، فروردین و اردیبهشت روزانه تا ۷۰۰ هزار تماس داشتیم که دهه اول اردیبهشت ماه به ۳۰۰ هزار مورد رسید و بعد به روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار تماس رسید و بر همین اساس تعداد نیرو‌ها را کاهش دادند. اما با توجه به اینکه دوباره با افزایش موارد ابتلا مواجهیم، روز گذشته تصمیم گرفتیم که تعداد کاربران را افزایش دهیم. مراکز ۱۶ ساعته هم چنین وضعیتی داشتند، در اردیبهشت میزان مراجعه‌مان در بعدازظهر‌ها بسیار کاهش یافت و اکنون که موارد ابتلا مجددا بالا رفته فعال کردیم. در سطح تهران ابتدا ۵۰ مرکز ۱۶ ساعته پیش‌بینی کردیم که بعد به ۴۰ و سپس به ۳۰ مرکز رسید و هفته گذشته مجددا آن‌ها را به ۹۴ مرکز رساندیم.

 او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درمان دارویی بیماران مبتلا به کرونا، گفت: هنوز هیچ داروی مطمئنی برای درمان کووید-۱۹ در دنیا وجود ندارد. اینکه تبلیغاتی شود و بگویند فلان دارو مورد تایید ماست و این دارو خوب است، باید بر اساس نتایج پژوهش و تحقیقاتی باشد که در حال انجام است. گاهی اوقات هم می‌گویند فلان شرکت اتحادیه اروپا آن‌ها را تایید کرده است، اما اینطور نیست که داروی مطمئنی در رژیم درمانی کووید-۱۹ قرار گیرد. تنها درمان کووید-۱۹ مراقبت درست و صحیح است. از این مهم‌تر بحث پیشگیری است؛ بنابراین پیشگیری درباره کرونا مانند هر بیماری که درمان و واکسن ندارد، اصلی‌ترین کار است.

رئیسی افزود: درباره داروی اینترفرونی که مطرح شده هم این درمان اکنون وارد پروتکل‌های درمانی ما شده و در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری استفاده می‌شود. باید توجه کرد که بیماری کووید-۱۹ چند فاز دارد؛ یک فاز ابتدایی دارد که فاز انتشار در بدن و عفونی شدن بدن است و بعد وارد یک فاز التهابی می‌شود و نهایتا وارد فازی می‌شود که به سلول‌ها و ارگان‌های بدن آسیب می‌زند. در هر فاز هم یک درمان خاص می‌طلبد. رمدسیویر هم که از آن صحبت می‌شود برای فاز دو به بعد است و برای فاز یک اصلا استفاده ندارد. گاهی اوقات می‌گویند رمدسیویر در بازار نیست، اصلا رمدسیویر جزو پروتکل درمانی ما نیست. در خیلی از کشور‌های دیگر هم همینطور است. البته ممکن است در کار‌های پژوهشی از سوی برخی دانشگاه‌ها انجام شود.

او درباره برنامه وزارت بهداشت در تغییر فرهنگ مردم در مقابله با کرونا اظهار کرد: اینکه چقدر می‌توانیم در تغییر رفتار تاثیرگذار باشیم و برای تغییر در ساختار حکومت، دولت‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف تعریف شده و ما یک تهاد علمی و تخصصی هستیم که می‌توانیم مشاوره تخصصی و علمی بدهیم. رسانه‌ها می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند و نقش وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما هم بسیار مهم است، می‌توانند در تغییر سبک زندگی اطلاع رسانی کنند.

رئیسی گفت: ما می‌توانیم ۲ کار انجام دهیم یکی اینکه پروتکل‌ها و راهنمایی و مشاوره را به مردم بدهیم و آمار را اطلاع رسانی کنیم که این  کار ظریفی است و  نیازمند یک کار تخصصی در حوزه اطلاع رسانی و رسانه‌ای است، خیلی هم تخصصی در این زمینه نداریم. هر چند که روابط عمومی داریم و نشست برگزار می‌کنیم و این کار‌هایی است که در توان ماست باید توجه داشت که مردم بسیار موثر  هستند ما در دین، فرهنگ و مذهب امر به معروف و نهی از منکر را داریم.

او با بیان مثالی اهمیت ماسک زدن در پیشگیری از کرونا را عنوان کرده و خطر ابتلا به کرونا حتی با ماسک را تشریح کرد و گفت:  اگر در یک سالن ۱۰ نفر حضور داشته باشند، یک نفر بدون ماسک وارد شود و درحالی که به کرونا مبتلا است بدون ماسک در محیط عطسه و سرفه کند کسانی که حضور دارند علی رغم اینکه ماسک دارند شانس ابتلای آن‌ها به کرونا حداقل ۳۰ درصد است.

رئیسی مطرح کرد: اگر افراد حاضر در سالن سن بالایی داشته باشند شانس مرگ و میر آن‌ها بالاست و فردی که بدون ماسک وارد محیط شده است قاتل سایر افراد  محسوب می‌شود. از طرفی افرادی که در سالن حضور دارند همه نکات بهداشتی را رعایت کرده اند، اما به دلیل رعایت نکردن یک نفر در معرض خطر قرار دارند و با این فرد باید برخورد شود.

او درباره هزینه آزمایش‌های سرولوژی، افزود: نمی‌دانم چرا باید تست سرولوژی انجام دهیم زمانی که اصلا به درد نمی‌خورد. تست سرولوژی صرفا به این دلیل است که ببینید مواجهه قبلی با بیماری در یک جامعه وجود داشته یا خیر. در برخی تبلیغات می‌نویسند، تشخیص کووید-۱۹ در دو تا سه دقیقه، بعد می‌پرسیم چگونه تشخیص می‌دهید، می‌گویند با تست سرولوژی. درحالی که تست سرولوژی برای تشخیص کرونا از نظر من کلاه‌برداری بوده و تنها راه تشخیص کووید-۱۹ تست PCR است

رئیسی ادامه داد: تست سرولوژیکی که انجام می‌دهیم، اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای داشته باشد، آنتی بادی به نام IGG در بدن او مثبت می‌شود که به معنای مواجهه قبلی است. اولا این آنتی‌بادی اختصاصی کووید-۱۹ نیست و ممکن است فرد با انواع دیگر ویروس مواجهه داشته است. درعین حال اکنون تحقیقات زیادی نشان داده که ایمنی که برای کووید-۱۹ درباره آن صحبت می‌کنیم، فقط ایمنی آنتی‌بادی نیست و حتی ممکن است آنتی‌بادی در بدن فرد مبتلا تولید نشود. همچنین دیده شده که افرادی در مواجهه با کووید-۱۹ بوده‌اند و آنتی‌بادی هم تولید شده است، اما بعدا تیتر آن به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم که افراد تست سرولوژی دهند. قیمت تست سرولوژی هم در تولید داخلی زیر ۵۰ هزار تومان است، باید توجه کرد که تست مولوکولی PCR فعلا تنها تستی است که می‌توانیم با آن کووید-۱۹ را شناسایی کنیم که کاملا وابسته به مهارت فردی است که نمونه‌برداری می‌کند.

او اظهار کرد: اگر کسی نتواند دقیق و علمی نمونه‌برداری کند، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نتیجه می‌تواند تست می‌تواند منفی کاذب باشد. یعنی فرد مثبت است، اما، چون به درستی نمونه‌گیری نکرده‌ایم، منفی نشان می دهد. نکته دوم هم این است که پاسخ تست به مهارت افرادی که بعد از نمونه‌گیری تست را انجام می‌دهند، وابسته است. هرکس در بیمارستان بستری شود، بیمارستان از او تست PCR می‌گیرد و درمان را آغاز می‌کند. اگر فردی در بیمارستان باشد و علائم داشته باشد، از او تست می‌گیریم و اگر منفی باشد، سی‌تی اسکن می‌گیریم. برای گروه‌های پرخطر هم نمونه‌برداری کرده و تست PCR می‌گیریم.

رئیسی با بیان اینکه ما تست PCR را رایگان می‌گیریم، گفت: بخش خصوصی هزینه‌ای می‌گیرد که باید روی آن نظارت شود. در زمینه هزینه‌های درمان بیمارستان‌های ما واقعا به دلیل بیماری کووید-۱۹ درآمدشان فوق‌العاده کاهش یافته است و به شدت تحت فشار هستند. قبلا بیمارستان‌ها یک درآمد اختصاصی داشتند، اما الان به شدت تحت فشار هستند. اکنون با توجه به اینکه بیمار دفترچه دارد یا نه، آزمون وسع آن به چه صورت است و ... کووید-۱۹ با کمترین و نازل‌ترین قیمت درمان می‌شود.

رئیسی درباره شرایط کرونایی تهران بیان کرد: نگرانی درباره تهران درست و توجه به شرایط آن مهم است. باید توجه داشت که تخت‌های بیمارستان فقط برای کرونا نیست و افراد به دلیل سایر بیماری‌های عفونی، سکته مغزی و قلبی و بسیاری از موارد دیگر نیاز به بستری در بیمارستان دارند، سال گذشته که کرونا نبود اگر باید در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری می شدید نمی‌توانستید به راحتی تخت خالی پیدا کنید و حالا کرونا هم بر سایر بیماری‌ها اضافه شده است؛ بنابراین تهران به دلیل اینکه محل ارجاع سایر بیماران از شهرهای دیگر است پر شدن تخت‌ها می تواند مهم باشد.

 او ادامه داد: ویژگی دیگر آن است که پایتخت محل تردد مردم همه شهرها و حتی مسافران خارجی است و اعمال محدودیت ها به صورت هفتگی برای شروع کار است و می تواند تمدید شود. باید توجه داشت که هر هفته ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل و گزارشی در جلسه ستاد داده می شود، اعمال محدودیت ها می تواند تمدید شود. راه مقابله با بیماری مسئولیت اجتماعی است یا باید به زور و جریمه متوسل شویم یا مردم رعایت کنند، در اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورها برای ماسک نزدن جریمه اعمال کرده اند یا در برخی ایالت های آمریکا جریمه بار دوم ۶ ماه زندانی شدن است. عملیاتی کردن رعایت پروتکل ها و ماسک زدن بسیار پیچیده است و فقط نمی توان از جنبه بهداشت و درمان به آن نگاه کرد.

 رئیسی درباره جهش ژنتیکی ویروس کرونا، بیان کرد: با جهش کرونا، میزان سرایت و انتقال ویروس بیشتر شده و به عبارتی کرونا مسری‌تر شده، اما نرخ مرگ و میر تغییر نکرده است، در کشور ما بررسی ژنتیکی در این باره صورت نگرفته است، خیلی‌ها در دنیا به دنبال تغییر ویروس هستند، اما ما باید دنبال تغییر رفتار مردم باشیم و اگر رفتارمان را تغییر ندهیم موفق نخواهیم بود. در کشورمان زمانی که ۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم میزان مرگ به ۳۴ مورد رسید و وقتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۲۰ درصد و در تهران به ۹ درصد رسید موارد ابتلا و میزان مرگ افزایش پیدا کرد.

 رییسی درباره کنکور و آزمون‌های سراسری گفت: تعداد زیادی از افراد خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. فقط بحث امتحان و رعایت پروتکل در این زمینه مطرح نیست و باید جامع‌تر نگاه کرد. کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است. برای فردی که می‌خواهد کنکور بدهد، جوری برنامه ریزی می‌شود که انرژی خود را تقسیم بندی کند و یک کار طاقت فرسا برای نوجوان یا جوان است. اگر بخواهیم کنکور را کش بدهیم یا بگوییم برگزار نمی‌شود، خیلی‌ها از نظر روانی آسیب می‌بینند.

او ادامه داد: از طرفی بحث سلامتی هم مطرح است. هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه انجام بدهیم. حتما از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تایید شود. فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تایید قرار گرفته و میزان تراکم بر اساس متراژ باید تایید شود.

رییسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود. گفتیم که بازدید بدنی هم انجام نشود و از وسایل الکترونیکی استفاده شود. ماسک هم خودمان می‌دهیم که حتی از این مسیر هم تقلب نشود. وسایل هم در ورودی ضد عفونی می‌شود. حتی بیرون سالن هم نباید تجمع وجود داشته باشد. جایی که این شرایط آماده نباشد، اجازه نمی‌دهیم در آن سالن برگزار شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر بشود در جایی که هوا اجازه بدهد و سرپوشیده نباشد هم کنکور برگزار کرد، قابل بررسی است.

او ادامه داد: درباره تاخیر کنکور دو نکته مطرح است. اول باید روند بیماری بررسی شود. قطعا کنکور باید در زمانی برگزار شود که در پایین‌ترین سطح بیماری باشیم و باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم. اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود، با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا هم در پیش داریم و گروه هدف آن بیشتر همین بچه‌ها هستند، دردسر بیشتر خواهد شد. بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.

 او ادامه داد: ما پروتکل‌های بهداشتی را ابلاغ کرده ایم و تاخیر‌های اخیر برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه است، محل آزمون، فاصله گذاری صندلی‌ها، میزان تعداد ورودی‌ها به محل آزمون و تهویه فضای امتحان قبل از برگزاری کنکور باید به تایید کارشناسان بهداشتی وزارت بهداشت برسد، بازرسی بدنی صورت نمی‌گیرد و بازرسی با دستگاه الکترونیکی با فاصله خواهد بود. برای جلوگیری از تقلب داوطلبان نمی‌توانند با ماسک وارد محل آزمون شوند؛ چرا که احتمال تقلب وجود دارد، ماسک در درب ورودی به محل آزمون به داوطلبان داده خواهد شد. همچنین پیشنهاد داریم اگر بتوانیم آزمون را در فضای رو باز با شرایط آب و هوایی مناسب برگزار کنیم.

رئیسی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و خطر ابتلا به کرونا در خوابگاه‌ها گفت: نگرانی ما برای بازگشایی دانشگاه‌ها بیش از مدارس است؛ چرا که در دانشگاه با مشکل دانشجویان خوابگاهی مواجه هستیم و برنامه داریم تا دانشجویان غیر بومی در دانشگاه شهر  خود مهمان شوند تا زمانی که کرونا را مهار کنیم. از طرفی آموزش مجازی در دستور کار وزارت علوم و بهداشت قرار گرفته است و می‌توان استفاده‌های بهتری در زمینه عدالت آموزشی داشت و همه دانشجویان در سراسر کشور از استادان برجسته بهره‌مند خواهند شد.

او ادامه داد: برای ورود دانشجویان خارجی به کشور شرایطی وجود دارد و روند پذیرش دانشجویان پزشکی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند تغییر نکرده است. دانشجویان می‌توانند به صورت قانونی وارد کشور شوند.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره روش تشخیصی بر اساس آزمایش خلط، گفت: این موضوع فعلا به عنوان چیزی که تایید شده باشد و بخواهیم آن را گسترش دهیم، نیست و در حد اقدامات پژوهشی است که در سطح دانشگاه انجام می‌شود. همین موارد در بحث درمان هم هست و برخی اقدامات درمانی در حد پژوهش است.

رئیسی درباره افزایش موارد بیماری با بازگشایی‌ها، گفت: در زمینه بحث بازگشایی‌ها باید اتفاقات سطح دنیا را هم نگاه کنیم. نمی‌توان همیشه اقتصاد و کسب و کار را تعطیل نگه داریم. هیچ تضمینی وجود ندارد که اروپا که بازگشایی‌ها را انجام داده و تقریبا بسیاری از کشورهایش در مرحله مهار و کنترل هستند، دوباره پیک کرونا را تجربه نکند. این پیش‌گویی نیست، بلکه یک پیش بینی مبتنی بر شواهد است. باید دید که آیا در آنجا ایمنی جمعی اتفاق افتاده است؟ خیر. آیا ایمن شدند؟ خیر. واکسنی نیست که ایمن شوند. حتی ویروس ملایم‌تر هم نشده است و همان ویروس است که نه اروپایی می‌شناسد و نه آسیایی و آمریکایی. اگر فرصت‌هایی مثل تجمع و عدم رعایت پروتکل را پیدا کند، کار خودش را انجام می‌دهد.

 او ادامه داد: در اسفند و فروردین همه در کشور موارد بهداشتی را رعایت می‌کردند. این ویروس شوخی ندارد، به محض اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین بیاید، ویروس خودش را بالا می‌کشد. در عین حال در سطح کشور در اسفند و فروردین مردم رعایت می‌کردند و ۹۶ درصد سالمندان ما بحث در خانه بمانید را رعایت کرده بودند. ۶۰ درصد اصلا خارج نشده بودند و ۳۶ درصد فقط برای کار‌های ضروری از منزل خارج شدند. باید توجه کرد که ۸۰ درصد مرگ و میر در سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند اتفاق می‌افتد، بر اساس این رعایت‌ها بود که مرگ و میر کاهش یافت. قبل از اینکه بازگشایی عامل افزایش بیماری باشد، این تصور که همه چیز خوب است منجر به افزایش بیماری شد.

او بیان کرد: بار‌ها گفتیم که ما دیگر از ویروس نمی‌ترسیم، بلکه از عادی سازی می‌ترسیم. اگر مردم ماسک زدن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، قطعا میزان ابتلا کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین نمی‌شد کسب و کار‌ها را به طور کامل تعطیل کنیم. ما تحت تحریم هستیم. حتی اروپایی‌ها هم که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، نتواستند برای همیشه تعطیل کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند. اگر مسافرت‌های جمعی شکل بگیرد، قطعا مشکل ایجاد می‌کند. نمی‌توانیم جاده‌ها را ببندیم. باید به این سمت برویم که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در زمینه قرمز شدن شهرها دو فرمول وجود دارد. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، میزان بستری در بیمارستان در بازه یک هفته‌ای محاسبه می‌شود. این مثل شیوع می‌شود. یک روند بروز هم محاسبه می‌شود. یعنی دو هفته به عقب بر می‌گردند و هفته قبل از آن را نسبت به هفته قبل از خودش در نظر گرفته می‌شود و می‌بینیم که میزان رشد بیماری و بستری چقدر است که به آن شاخص مخاطره گفته می‌شود. به این یک ضریب داده می‌شود. روزانه این موارد بررسی شده و روند بستری و شیوع و بروز بیماری را مشخص می‌کنیم. آنهایی که از یک عدد بالاتر باشند قرمز، بعد نارانجی و بعد زرد و بعد سفید می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید