بهترین غذا‌ها برای تقویت مغز و حافظه

کدخبر: ۳۵۲۵۳۳
اقتصاد نیوز:مغز شما به عنوان مرکز کنترل بدن شما وظیفه دارد ضربان قلب و ریه‌های شما را تنظیم کند و به شما امکان حرکت، احساس و فکر را می‌دهد. به همین دلیل ایده خوبی است که مغز خود را در شرایط اوج نگه دارید.
بهترین غذا‌ها برای تقویت مغز و حافظه

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  انتخاب، غذا‌هایی که می‌خورید در سالم نگه داشتن مغز شما نقش دارند و می‌توانند کار‌های ذهنی خاصی مانند حافظه و تمرکز را بهبود بخشند.

ماهی

هنگامی که مردم در مورد غذا‌های مفید برای مغز صحبت می‌کنند، ماهی ها، اغلب در صدر لیست قرار دارند. این نوع ماهی شامل ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و ساردین است که همگی منبع غنی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. حدود ۶۰ ٪ از مغز شما از چربی ساخته شده است، و نیمی از این چربی نوع امگا ۳ است. مغز شما از امگا ۳ برای ساخت سلول‌های مغزی و عصبی استفاده می‌کند، و این چربی‌ها برای یادگیری و حافظه ضروری هستند. امگا ۳ همچنین برای مغز فواید دیگری دارد و از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

قهوه

اگر قهوه بین خوراکی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنید جا دارد بنابراین نشان دهنده این موضوع است که برای ذهن خود برنامه ریزی ویژه‌ای دارید. دو ماده اصلی قهوه شامل کافئین و آنتی اکسیدان‌ها به مغز شما کمک می‌کنند. کافئین موجود در قهوه تأثیرات مثبتی بر روی مغز دارد. قهوه به بهبود خلق و خوی شما نیز کمک می‌کند و کافئین ممکن است برخی از انتقال دهنده‌های عصبی "احساس خوب" شما، مانند سروتونین را تقویت کند. نوشیدن قهوه در طولانی مدت همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است.

زردچوبه

زردچوبه برای مغز فواید زیادی دارد. تجربه نشان داده شده است که کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه از سد خونی مغزی عبور می‌کند، به این معنی که می‌تواند مستقیماً وارد مغز شده و سلول‌های مغز را تقویت کند. این یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی است که به مزایای زیر مغز مرتبط است. کورکومین ممکن است به بهبود حافظه در مبتلایان به آلزایمر کمک کند. همچنین ممکن است به پاک کردن پلاک‌های آمیلوئید که مشخصه بارز این بیماری هستند کمک کند

کلم بروکلی

کلم بروکلی با ترکیبات گیاهی قدرتمند، از جمله آنتی اکسیدان‌ها همراه است. همچنین از نظر ویتامین K. بسیار پرقدرت است، و بیش از ۱۰۰ ٪ از میزان ویتامین‌های دریافتی روزانه (RDI) را در یک وعده ۱ فنجان (۹۱ گرم) تحویل می‌دهد. فراتر از ویتامین K.، کلم بروکلی حاوی تعدادی ترکیباتی است که به آن اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌دهد، که ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب منجر شود.

تخم کدو تنبل

تخم کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که بدن و مغز را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کند. آن‌ها همچنین منبع عالی منیزیم، آهن، روی و مس هستند. هر یک از این مواد مغذی برای سلامتی مغز مهم است:

روی: این عنصر برای سیگنالینگ عصبی بسیار مهم است. کمبود روی با بسیاری از شرایط عصبی، از جمله بیماری آلزایمر، افسردگی و پارکینسون مرتبط بوده است.

منیزیم: منیزیم برای یادگیری و حافظه ضروری است. سطح منیزیم پایین با بسیاری از بیماری‌های عصبی، از جمله میگرن، افسردگی و صرع ارتباط دارد.

مس: مغز شما از مس برای کمک به کنترل سیگنال‌های عصبی استفاده می‌کند؛ و هنگامی که سطح مس از حالت ضعیف خارج شود، خطر بیشتری برای ایجاد اختلالات عصبی مانند آلزایمر وجود دارد.

آهن: کمبود آهن غالباً توسط مشکل مغزی و اختلال در عملکرد مغز مشخص می‌شود.

شکلات تیره

شکلات تیره و پودر کاکائو با چند ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئید‌ها، کافئین و آنتی اکسیدان‌ها طبقه بندی شده است. فلاونوئید‌ها گروهی از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی هستند. فلاونوئید‌های موجود در شکلات در مناطقی از مغز جمع می‌شوند که با یادگیری و حافظه سروکار دارند. محققان می‌گویند این ترکیبات ممکن است باعث تقویت حافظه شود و همچنین به کاهش سرعت ذهنی مرتبط با سن کمک کند.

پرتقال

شما می‌توانید با خوردن یک پرتقال متوسط (۵۸)، ویتامین C. مورد نیاز خود را در روز دریافت کنید. انجام این کار برای سلامتی مغز از اهمیت برخوردار است، زیرا ویتامین C. یک عامل مهم در جلوگیری از افت روانی است. خوردن مقادیر کافی از غذا‌های سرشار از ویتامین C. می‌تواند در برابر افت روانی ناشی از سن و بیماری آلزایمر موثر باشد. ویتامین C. یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که می‌تواند به سلول‌های مغزی آسیب برساند کمک می‌کند. به علاوه، ویتامین C. با افزایش سن از سلامت مغز حمایت می‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از چندین ماده مغذی مرتبط با سلامت مغز است، از جمله ویتامین‌های B۶ و B۱۲، فولات و کولین. کولین ریز مغذی مهمی است که بدن شما برای ایجاد استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که به تنظیم خلقی و حافظه کمک می‌کند کمک می‌کند. دو مطالعه نشان داد که مصرف بالاتر کولین به حافظه و عملکرد ذهنی بهتر مرتبط است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید