سلاح جدید فضانوردان در برابر تشعشعات فضایی

کدخبر: ۳۵۲۵۳۴
​اقتصاد نیوز:یکی از بزرگترین خطرات در ماموریت‌های میان سیاره‌ای، قرارگیری در معرض تشعشعات فضایی است که ظاهرا قارچ موجود در چرنوبیل می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
سلاح جدید فضانوردان در برابر تشعشعات فضایی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دیجیاتو، اگر تنها یکبار به مریخ سفر کنید، احتمالا ۶۰ درصد از حداکثر تشعشعات توصیه شده در تمام عمر خود را جذب خواهید کرد که بسیار خطرناک است. حالا محققان دانشگاه‌های «آکسفورد» و «کارولینای شمالی» در مقاله جدید خود یک راهکار برای آن پیدا کرده‌اند که قارچ است.

این پژوهشگران متوجه شده‌اند قارچی که در چرنوبیل از تشعشعات رادیواکتیو تغذیه می‌کند، می‌تواند از جذب پرتو توسط ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) جلوگیری کند و علاوه بر این، احتمالا امکان استفاده از آن برای سفر به ماه و مریخ نیز وجود دارد. قارچ کشف شده در چرنوبیل فرایندی با نام «رادیوسنتز» انجام می‌دهد. این قارچ که «کریپتوکوکوس نئوفورمانس» نام دارد، از رنگدانه‌ها برای رادیوسنتز استفاده می‌کند که نتیجه آن تبدیل پرتوهای گاما به انرژی شیمیایی است.

با توجه به چنین فرایندی، تیمی از محققان تصمیم به مطالعه یک اثبات مفهوم روی ISS شدند. در طی این تحقیق، پژوهشگران بدنبال پی بردن به این موضوع بودند که قارچ تا چه میزان می‌تواند تشعشعات فضایی را مسدود کند. آن‌ها روی یک سطح پتری دیش قارچ کریپتوکوکوس نئوفورمانس قرار دادند و در سمت دیگر، کنترل بدون قارچ قرار گرفت.

زیر این پتری دیش، یک جفت یابنده تشعشعات متصل به رزبری پای قرار گرفت تا میزان تشعشعات را ضبط کند و همچنین قادر به شناسایی سایر پارامترها مانند رطوبت، دما و جریان باشد.

 

تشعشعات فضایی
 

بر اساس محاسبات انجام شده، قارچ در محیط ریزگرانش سالم باقی می‌ماند و نزدیک به ۲ درصد تشعشعات کمتری را جذب کرد، البته اگر جسمی به صورت کامل توسط آن پوشانده شود، این میزان به ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. باید به این نکته اشاره کنیم که ضخامت این لایه قارچی تنها ۱.۷ میلی‌متر بوده، بنابراین این قارچ توانایی بالایی در مسدودسازی تشعشعات فضایی دارد.

محققان به این موضوع پی برده‌اند که لایه‌ای با ضخامت ۲۱ سانتی‌متر می‌تواند بطور قابل توجهی میزان تشعشعات جذب شده سالانه در مریخ را خنثی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید