جزئیات انهدام یک شبکه پولشویی با بیش از ۱۲ هزار میلیارد کلاهبرداری

کدخبر: ۳۵۴۹۸۳
فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از انهدام شبکه بزرگ پولشویی به مبلغ بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال و دستگیری ۱۳ کلاهبردار توسط پلیس فرودگاه مشهد خبر داد.
جزئیات انهدام یک شبکه پولشویی با بیش از ۱۲ هزار میلیارد کلاهبرداری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی،  سردار حسن مهری در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: همکاران من در پلیس فرودگاه مشهد ابتدا به تعداد زیادی چک در بار همراه یکی از مسافران خروجی به مقصد تهران مشکوک و در بازرسی دقیق مشخص شد تمامی چک ها با نام افراد مختلف و سفید امضاست.

 

این مقام ارشد انتظامی افزود: به منظور اطمینان بیشتر، موضوع توسط کارشناسان مربوطه بررسی و مشخص شد فرد حامل چک یکی از عوامل اصلی باند پولشویی و کلاهبرداری کلان است که در سطح کشور فعالیت می کند.

فرمانده پلیس فرودگاه های کشور با بیان اینکه با اهمیت یافتن موضوع، پیگیری این پرونده به طور ویژه در دستور کار پلیس فرودگاه مشهد قرار گرفت، ادامه داد: با هماهنگی مقام قضائی پس از انجام دو ماه کار اطلاعلاتی۱۳ نفر از اعضای اصلی این باند در شهرهای مختلف کشور توسط این پلیس دستگیر شدند.

سردار مهری در خصوص نحوه فعالیت این باند گفت: سرشبکه این باند از طریق رابطین خود در شهرهای مختلف افراد بی خانمان، معتاد و نیازمند را شناسایی و با پرداخت اندک وجهی مدارک هویتی آنها را برای انجام کلاهبرداری اخذ می کرده است.

وی تصریح کرد: این باند همزمان با شناسایی افراد نیازمند با نفوذ در برخی از شرکت ها و مجامع امور صنفی اقدام به اخذ پروانه کسب به نام افراد بی بضاعت می کردند از طرفی این شبکه پولشویی با استفاده از خلاء های قانونی در سیستم بانکی اقدام به اخذ دسته چک به نام این افراد و یا وام های کلان با استفاده از پروانه های کسب کرده اند.  

سردار مهری با بیان اینکه صاحبان چک می بایست جهت دریافت دسته چک های ۲۵ و ۵۰ برگی ابتدا دسته چک ۱۰ برگی را دریافت و میانگین حساب برای خود ایجاد می کردند، ادامه داد: افراد این باند دسته چک ۱۰ برگی را شخصا پاس کرده و پس از جلب اعتماد به محض دریافت دسته چک ۲۵ یا ۵۰ برگی اقدام به کلاهبرداری می کردند.

وی در مورد نحوه پرداخت دستمزد به افراد نیازمند گفت: اعضای این باند در قبال دسته چک ۲۵ برگی ۵۰۰ هزار تومان و در قبال دسته چک ۵۰ برگی یک میلیون تومان پرداخت می کردند. بنابراین تمامی دسته چک ها در اختیار عوامل اصلی باند بود که در بازار خرج و یا برای ضمانت وام در اختیار بانک قرار می دادند همچنین تعدادی از دسته چک ها را در ازای هر برگ ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به افراد سودجو در بازار تهران واگذار می کردند.

بر اساس گزارش سایت پلیس، سردار مهری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت این باند در زمینه های مختلف تاکنون ۱۳ نفر از اعضای اصلی آن دستگیر و میزان کلاهبرداری انجام شده تاکنون  بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عنوان و تعداد شاکیان این پرونده بالغ بر ۳۰ هزار نفر اعلام شده است ضمنا این پرونده در دادسرای عمومی مشهد مفتوح و تحقیقات برای روشن شدن دیگر زوایای کلاهبرداری های انجام شده ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید