سعدالحریری به قدرت برمی گردد؟

کدخبر: ۳۵۵۰۸۹
اقتصادنیوز: روزنامه لبنانی النهار به دنبال اعلام خبر استعفای نخست وزیر این کشور ادعا کرد که بازگشت سعد الحریری به قدرت از سناریوهای مطرح است.
سعدالحریری به قدرت برمی گردد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: روزنامه «النهار» لبنان به نقل از  منابع جریان ۸ مارس اعلام کرد که بازگشت سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان به این مقام از سناریوهای مطرح است.

این منابع گفتند که قرار است رئیس جمهور و رئیس پارلمان لبنان به منظور بررسی گام‌های آتی در تشکیل دولت جدید تشکیل جلسه دهند.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان لحظاتی پیش استعفای خود را اعلام کرد.

 منابع لبنانی معتقدند، دیاب تحت دو فشار یکی تشدید اعتراضات تحت رهبری جریان «۱۴ مارس» در خیابان‌های بیروت طی دو روز گذشته تاکنون و دیگری استعفای تعدادی از وزرا مجبور به استعفا شده است.

البته سابقه کناره‌گیری نخست وزیر از قدرت در لبنان کم نیست، که کناره گیری سعد الحریری تازه‌ترین آن است.  این مساله در مورد روسای جمهور لبنان هم پیشتر شاهد بوده‌ایم و مسئله خلا قدرت، بحرانی بی سابقه در لبنانتلقی نمی‌شود.

مطرح شدن گزینه سعد الحریری برای نخست وزیری لبنان در حالی است که او در آبان ماه سال ۱۳۹۸ بعد از دو هفته اعتراضات گسترده و کم‌سابقه در لبنان از سمت نخست وزیری کناره گیری کرده بود تا معترضان به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های خود رسیده باشند.

فشار اقتصادی ناشی از ناکارامدی و سوء مدیریت جریان  «۱۴مارس» که بیش از ۸۵میلیارد دلار بدهی روی دستلبنان گذاشته و البته دخالت یکسره غربی‌ها به سرکردگی فرانسوی ها از عوامل دامن زدن به بی ثباتی لبنان است.

در همین حال اردیبهشت ماه گذشته بود که کارشناسان بازگشت سعد الحریری از پاریس به بیروت را مقدمه تلاش برای مقابله با دولت حسان دیاب خواندند و گفتند که الحریری در اوج بحران کرونا و بحران اقتصادی شدید لبنان به کشورش بازگشت که بر مبنای رفتارهای معمول وی رفتاری غافلگیرکننده است و این می‌تواند به مفهوم تمرکز جریان ۱۴ مارس بر روی استعفای حسن دیاب، نخست‌وزیر این کشور باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید