هشدار پکن نسبت به درگیری نظامی چین و آمریکا!

کدخبر: ۳۵۸۲۳۷
اقتصادنیوز: سخنگوی فرماندهی جنوب ارتش آزادیبخش خلق چین نسبت به وقوع حوادث احتمالی نظامی بین چین و ایالات متحده در دریای جنوبی هشدار داد و از آمریکا خواست به بهانه «آزادی ناوبری» وارد آب های سرزمینی این کشور نشود.
هشدار پکن نسبت به درگیری نظامی چین و آمریکا!

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از ایرنا «لی هوامین» سخنگوی فرماندهی جنوب ارتش آزادیبخش چین روز جمعه اعلام کرد:  ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) روز پنجشنبه یک ناو جنگی آمریکایی را در آبهای سرزمینی چین در جزایر شیشا واقع در دریای جنوبی اخراج کرده است.

وی اظهار کرد: ارتش چین برای اخراج ناوشکن آمریکایی «یواس اس موستین» (USS Mustin) که بدون اجازه وارد آب های سرزمینی چین شده بود نیروی دریایی و هوایی اعزام کرد.

این مقام ارتش چین گفت: ایالات متحده با نادیده گرفتن قواعد حقوق بین الملل بارها وارد دریای چین جنوبی شده است و به دنبال هژمونی ناوبری خود تحت عنوان ساختگی «آزادی ناوبری» است که به طور جدی حاکمیت و امنیت چین را تضعیف و نظم ناوبری بین المللی را به شدت خدشه دار می کند.

لی یاداوری کرد: چین حاکمیت انکارناپذیری بر جزایر موجود در دریای جنوبی چین و آبهای مجاور آنها در منطقه دارد و سربازان این کشور همواره در آماده باش هستند تا با قاطعیت از استقلال ملی دفاع کنند و از صلح و ثبات در منطقه دریای جنوبی چین محافظت کنند.

این مقام ارتش چین همچنین  از ایالات متحده آمریکا خواست این نوع اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند، عملیات نظامی دریایی و هوایی را در این منطقه مدیریت و سربازان خود را مهار نماید تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

وی افزود: چین از «تحریک و فشار»  ایالات متحده آمریکا نمی ترسد و قاطعانه از خود دفاع خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که این کشور مشکل ایجاد کند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

آمریکا در ماه های گذشته چندین رزمناو جنگی به این منطقه اعزام کرده بود که با واکنش تند پکن مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در تازه ترین واکنش به دخالت آمریکا در دریای جنوبی چین گفته بود که این دریا ایالت هاوایی آمریکا نیست که در آن دخالت می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید