مروری بر روزنامه‌های 16شهریور 1399

ماجرای حبس 10 کودک کار در زیرزمین اداره بهزیستی/حمله جمهوری اسلامی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

کدخبر: ۳۵۹۷۴۷
بررسی روزنامه‌های امروز یک‌شنبه شانزده شهریور 1399 را با مرور عکس‌ها وتیترهای اصلی صفحات اول آنهاآغازمی‌کنیم.
ماجرای حبس 10 کودک کار در زیرزمین اداره بهزیستی/حمله جمهوری اسلامی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

به گزارش اقتصادنیوز امروز هم بسیاری از روزنامه‌ها به حاشیه‌های آغاز سال تحصیلی جدید پرداخته‌اند.

آفتاب یزد در یکی از تیترهای صفحه اول خود نوشته است: نیمکت‌ها خالی ماندند؛ رئیس‌جمهور هم نیامد!

اطلاعات تیتر اول خود را به نقل قولی از حسن روحانی اختصاص داده و نوشته است: اول سلامت بعد آموزش!

ایران ارگان دولت هم در تیتر عکس اصلی صفحه خود تنها به این نکته اشاره کرده است: مهر زودرس

بهار هم از تکلیف دانش‌آموزان به حضور در کلاس‌های درس خبرداده است

حمایت ارگان دستگاه قضایی نیز این تیتر را برای صفحه نخست برگزیده است: کلاس‌های حضوری زیر سایه ماسک و مواد ضدعفونی

خراسان در تیتر عکس اصلی صفحه خود نوشته است: نگرانی والدین از غیبت پروتکل‌های بهداشتی در روز اول

رویش ملت نیز این جمله رئیس‌جمهور را تیتر کرده است: مدارس مانند پادگان نظامی باشند!

مردمسالاری نیز از تیتر آغاز سال تحصیلی زیر سایه نگرانی را برگزیده است

مستقل هم نوشته است: روحانی غایب دانش‌آموزان حاضر!

برخی روزنامه‌ها نیز مطالب دیگری را شایسته توجه بیشتر دانسته‌اند. رسالت در شماره امروز خود به اقدام موهن جدید نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو پرداخته و در تیتر نخست خود آورده است: چراغ سبز غرب برای توحش فرهنگی!

دنیای اقتصاد در تیتر نخست خود به ریسک بازارها در ایران پرداخته و نوشته است: وضعیت سفید چک برگشتی

کیهان هم در تیتر نخست خود را به برنامه مجلس برای فضای مجازی اختصاص داده و نوشته است: کاهش قیمت، افزایش امنیت و ارتقای کیفیت سه هدف اصلی این طرح است

RooyesheMellat

در ادامه مروری خواهیم داشت به برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز.

آرمان‌ملی؛ ماجرای حبس 10 کودک کار در زیرزمین اداره بهزیستی

آرمان در گزارش اصلی صفحه اول خود به ماجرای عجیب در استان اصفهان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: روز پنج شنبه به‌دنبال انتشار گزارش‌ها از حبس شدن 10 کودک کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، از برکناری خاطیان این پرونده خبر داد. تعدادی از شهروندان شاهین‌شهر روز پنجشنبه متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیرزمین اداره بهزیستی این شهر شدند. پس از تماس با پلیس و آتش‌نشانی، ماموران توانستند وارد زیرزمین اداره بهزیستی شوند. آنها دریافتند که 10 کودک کار ساعاتی قبل از آن، از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند. این کودکان پس از زندانی شدن «بدون مراقب و کوچکترین امکانات» در زیرزمین این اداره، خواهان کمک بودند.مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، در این زمینه گفت: «این کودکان در جریان طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان در ساعت 23 شب پنجشنبه جمع‌آوری و حبس شدند. بر اساس قول قبلی، در مرحله اول، خاطیان این ماجرا از مسئولیت تعلیق شدند. محسن انصاری، موسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید نیز گفته است: «اداره بهزیستی شاهین‌شهر مکانی برای نگهداری کودکان جمع‌آوری‌شده نداشته و تنها راهکاری که به ذهن آنها رسیده محبوس کردن کودکان در زیرزمین اداره بوده است.»

ArmanMeli (1)

جمهوری‌اسلامی؛سلب حقوق مردم و مجلس؟

جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اختصاص داده است. در بخشی از این نوشته با عنوان«سلب حقوق مردم و مجلس؟» آمده است:از مجلس شورای اسلامی خبری به بیرون درز کرده که اگر درست باشد، قطعاً به زیان این نهاد مهم نظارتی است. خبر اینست که عده‌ای از نمایندگان طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دست تهیه و پیشنهاد به صحن علنی دارند که به موجب آن، داوطلبان ریاست جمهوری باید برنامه 4 ساله خود برای مدیریت کشور را به شورای نگهبان ارائه کنند و شورای نگهبان با توجه به آن درباره صلاحیت داوطلبان تصمیم‌گیری کند. همچنین این طرح، به شورای نگهبان حق می‌دهد در طول دوران ریاست جمهوری، بر عملکرد رئیس‌جمهور نظارت کند...طبق قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، حق نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قوه مجریه و قوه قضائیه حتی خود مجلس و سایر دستگاه‌ها با مجلس شورای اسلامی است کمااینکه تصویب برنامه‌های رئیس‌جمهور و دولت که در قالب لایحه بودجه کل کشور در هر سال به مجلس ارائه می‌شود نیز حق مجلس شورای اسلامی است. این حقوق، در اصول 85 تا 90 قانون اساسی با صراحت تشریح شده‌اند و بر این نکته نیز تاکید شده که اصل نمایندگی مجلس و این حقوق قابل واگذاری به غیر نیستند.نکته مهم دیگر اینکه حتی مجلس شورای اسلامی نیز فقط بعد از انتخاب رئیس‌جمهور و زمانی که وی برنامه سالانه و لایحه بودجه کل کشور را به مجلس ارائه می‌دهد، حق اظهارنظر درباره آن را دارد نه قبل از انتخاب رئیس‌جمهور. با توجه به این واقعیت‌ها که برآمده از قانون اساسی هستند، روشن است که اظهارنظر درباره برنامه کلی رئیس‌جمهور درباره اداره کشور، حق مردم است. ترتیب کار اینست که داوطلبان ریاست ‌جمهوری بعد از آنکه تایید صلاحیت شدند، در فرصتی که در قالب تبلیغات برای معرفی خود به مردم دارند، برنامه‌های خود را هم به افکار عمومی ارائه می‌دهند و این مردم هستند که با ملاحظه برنامه‌های آنان، یکی از آنها را انتخاب می‌کنند. بنابراین، دادن حق بررسی برنامه‌های کلی و سالانه رئیس‌جمهور به شورای نگهبان و همینطور سپردن حق نظارت بر عملکرد رئیس‌جمهور به این شورا، به معنای سلب حقوق مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخلاف قانون اساسی است و فقط در صورتی قابل انجام است که در قانون اساسی کنونی تغییراتی پدید بیاید.

 

جوان؛ نگرانی ۹۲ درصدی از ناآرامی‌های انتخاباتی

جوان سرمقاله امروز خود را به آغاز رسمی روابط امارات و اسرائیل اختصاص داده است. در بخشی از سرمقاله این روزنامه آمده است:امارات با این توافق خود را به رژیم صهیونیستی و امریکا نزدیک‌تر کرده است تا سطحِ مصونیت خود را افزایش دهد و درعین‌حال، بر محاسبات ایران نسبت به خود و دیگر کشور‌های منطقه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی اثر بگذارد. تصور آن‌ها این است که از طریق این توافق و جلب حمایت بیشتر امریکایی‌ها و خرید تجهیزات پیشرفته‌تر قادر خواهند بود روند تحولات منطقه را علیه نیروی مقاومت تغییر دهند. تصور غلط در مورد رژیم صهیونیستی و اینکه این رژیم در پی صلح با کشور‌های منطقه است، بعد دیگری از فشار و جنگ همه جانبه امریکا علیه کشور‌های منطقه است و این در حالی است که این توافقنامه حتی می‌تواند زمینه سلطه رژیم صهیونیستی به جای امریکا بر این کشور‌ها باشد.

در بخش دیگری از این نوشته آمده است: اما فراتر از حوزه‌های عملیاتی و میدانی، ضرورت غلبه بر جنگ روانی و ادراکی دشمن است که برای تحکیم و تثبیت سلطه نیابتی امریکا علیه نیرو‌های مقاومت از طریق رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات طراحی شده است. نیرو‌های مقاومت باید نشان دهند که تعیین کننده روند تحولات آتی منطقه و آرایش نیرو‌ها در حوزه اختیار و عمل آن‌ها هستند و این باور شکل گرفته در ذهن امریکا و متحدانش مبنی بر اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی توانسته‌اند نیرو‌های مقاومت را تضعیف کنند و مدیریت تحولات منطقه را در اختیار بگیرند، باید ابطال شود.

جوان تیتر یک خود را به انتخابات آمریکا اختصاص داده و نوشته است:«تب شورش انتخاباتی در امریکا» در بخشی از این نوشته آمده است: با وجود ادعا‌های ترامپ برای ایجاد امنیت در امریکا توسط دولتش، شواهد و قرائن خلاف این ادعا‌ها را ثابت می‌کند. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، اعتراضات ضد نژادپرستی در شهر‌های امریکا همچنان ادامه دارد و همزمان با تجمع اعتراضی در شهر راچستر ایالت نیویورک، عده‌ای از معترضان در شهر نیویورک ضمن در دست داشتن بنر‌هایی با مضمون محکوم کردن خشونت و تبعیض ساختاری در امریکا، شعار «مرگ بر امریکا» را تکرار کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان جمعه شب در خیابان‌های شهر پورتلند هم در نزدیکی یک ساختمان پلیس در حالی که افسران در بیرون از ساختمان به حال انتظار ایستاده بودند، تجمع کردند که به درگیری با نیرو‌های پلیس منجر شد. از سوی دیگر، نظرسنجی‌های انجام شده در امریکا از نگرانی مردم نسبت به شروع ناآرامی‌ها حکایت دارد. به نوشته پایگاه هیل، در نظرسنجی مشترکی که دانشگاه هاروارد و کاپس پاریس منتشر کرده‌اند، ۹۲ درصد امریکایی‌ها گفته‌اند که ناآرامی‌های مدنی یکی از مسائل مهم انتخابات ۲۰۲۰ است. بر اساس این نظرسنجی، ۵۲ درصد گفته‌اند ناآرامی‌ها بسیار مهم و ۴۰ درصد گفته‌اند تا حدی مهم است. همچنین ۲۶ درصد هم گفته‌اند که ترامپ مسئول این ناامنی‌ها است.

Javan

وطن‌امروز؛ راه حل؛ خلع ید مالک هفت‌تپه

تیتر یک «وطن‌امروز»به سناریوهای موجود برای نجات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از شرایط فعلی اختصاص یافته است. در بخشی از این گزارش با عنوان«راه حل؛ خلع ید مالک هفت‌تپه» آمده است: با توجه بدعهدی‌های پی‌درپی امید اسدبیگی در پرداخت معوقات کارگران‌‌، کاهش محسوس تولیدات طی ماه‌های اخیر- تا حدی که می‌توان آن را تعطیل شدن شرکت خواند- محرز بودن عدم اهلیت‌سنجی و در نهایت عدم پایبندی به مفاد قرارداد و ادامه‌دار بودن این روند، به نظر می‌رسد تنها راه نجات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌‌تپه و کارگران خدوم آن پیش از هر کاری خلع ید اسدبیگی است. پس از این می‌توان به اقدامات دیگر مانند واگذاری شرکت به کارگران به صورت تعاونی اهتمام ورزید.

»، کشت و صنعت نیشکر هفت‌‌تپه جزو شرکت‌هایی است که سال 1394 به بخش خصوصی‌سازی واگذار شد. واگذاری این شرکت از ابتدا با مخالفت‌های بسیاری از سوی برخی مسؤولان استان خوزستان و مقامات کشوری همراه بود اما سازمان خصوصی‌سازی، بی‌توجه به نظر مخالفان این امر، شرکت هفت‌تپه را به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگنی واگذار کرد. این اقدام سازمان خصوصی‌سازی باعث رقم زدن سرنوشت شومی برای این شرکت شد و اکنون شاهدیم کارگران این شرکت، برای دریافت حق و حقوق خود باید دست به اعتراض بزنند و تجمعاتی در هفت‌تپه برگزار کنند تا شاید صدای آنان به گوش مسؤولان برسد و به دادشان برسند.

نحوه واگذاری شرکت هفت‌تپه همچون سایر شرکت‌هایی که در دولت فعلی به بخش خصوصی واگذار شدند، خالی از اشکال نبوده و شائبه‌هایی درباره قیمت‌گذاری آن مطرح شده است. به عنوان نمونه کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال 1394 به قیمتی که سال 1393 تعیین شده بود (290 میلیارد تومان) واگذار شد. این رقم تقسیط شد و در پرداخت اول اسدبیگی 6 میلیارد تومان در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داد، جالب اینجاست که در همین ابتدای مسیر این فرد تسهیلات 10 میلیاردی برای رونق تولید دریافت کرد. به زبان ساده سرمایه اولیه و آورده اسدبیگی توسط بانک پرداخت شد. جزئیاتی از پرداخت یا عدم پرداخت اقساط بعدی در دست نیست اما با وجود تولید این مجموعه اقتصادی، بازپرداخت این اقساط کار دشواری نبوده است. مسلما تقسیط امری قانونی است اما با در نظر گرفتن اینکه هزینه واگذاری شرکت صرفا 5 درصد کل مبلغ فروش است و اقساط بعدی قرار بوده در بازه‌های ۶ ماهه بدون هیچ سودی دریافت شود در بهترین حالت و با خوش‌بینانه‌ترین نگاه اقدامی شتاب‌زده و غیرکارشناسی بوده است.

VatanEmruz

کیهان؛  مدیریت کشور طی 7 سال گذشته حتی تهران‌نشین نیز نبوده است

کیهان در سرمقاله خود با عنوان«شرمندگی برای مدیریت نیویورک‌نشین» مجددا به دولت حمله کرده است. در بخشی از این نوشته آمده است: در این روزگار انتظار آنکه مسئولان درد فقر، گرانی، بیکاری، اجاره‌نشینی، چند ماه حقوق عقب‌افتاده، شرمندگی در برابر خانواده، چند جوان بیکار در خانه و...-که بسیاری از مردم حداقل با چند مورد از آن دست به‌گریبانند- را عملاً و در زندگی شخصی خود نیز درک و لمس کنند، انتظاری دور از دسترس بوده و به خوش‌خیالی تنه می‌زند. اما حال که متاسفانه اینچنین نیست، آیا هیچ راه دیگری نیز برای کاستن از فاصله مسئولین و مردم وجود ندارد؟! برای آنانکه اهل درد باشند بی‌شک هست.یکی از این راه‌ها رفتن مسئولین میان مردم است. داستان پر آب چشم فیش‌های نجومی را فراموش نکرده‌ایم. آن مسئولانی-هر چند ‌اندک نسبت به شمار مسئولان کشور- که دریافت‌کننده چنان حقوق‌هایی بودند -از ده‌ها تا صدها میلیون تومان- اگر اهل رفتن میان مردم بودند، به چنان بلایی گرفتار و چنین کثافتی آلوده نمی‌شدند. مگر می‌توان بین مردم رفت و بی‌واسطه پای درددل‌های آنان نشست و در حالی که زندگی عده‌ای لنگ چند میلیون تومان است و یا برخی برایچند ده‌میلیون بدهی پشت میله‌های زندان هستند، هر ماه چند صد میلیون حقوق گرفت و شب سر آسوده بر بالین گذاشت؟! رفتن و بودن میان مردم اثرات بسیاری دارد که دوری از زیاده‌خواهی و مهار طمع در بیت‌المال تنها یکی از آنهاست.

کیهان در ادامه نوشت: تنها حدود صد روز از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و بحمدالله در همین مدت کوتاه، تا حد زیادی مشخص شده امید ملت به این مجلس اشتباه نبوده است. سفرهای متعدد نمایندگان به گوشه و کنار کشور -بخصوص مناطق محروم و پرمشکل- یکی از حرکت‌های بجا و قابل تقدیر مجلس یازدهم است که می‌تواند خانه ملت را به مجلس تراز انقلاب اسلامی و رأس امور نزدیک‌تر کند. سفر نمایندگان به خوزستان برای پیگیری مشکل آب غیزانیه و کارگران هفت‌تپه، سفر به سیستان و بلوچستان و بالاخره سفر چهار روزه اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس به همراه رؤسای کمیسیون‌ها به استان خوزستان چند نمونه از این حرکت‌های جهادی و امیدبخش است. سفرها و سرکشی‌های متعدد و بعضاً سرزده آیت‌الله رئیسی، رئیس‌قوه قضائیه طی چند ماه اخیر نیز از همین جنس و سنخ است. چرا باید این گونه حرکت‌ها را قدر

کیهان در پایان نوشت: متاسفانه مدیریت کشور طی 7 سال گذشته حتی تهران‌نشین نیز نبوده است. نگاهی گذرا و اجمالی به روندهای مدیریتی و سیاسی-اقتصادی کشور نشان می‌دهد در این مدت مدیریت وین و نیویورک‌نشین بوده است. مدیریتی که با رها کردن امور و پیوند زدن اقتصاد به سیاست خارجی، به مردم وعده داد همه چیز را حل کرده و کشور را گلستان می‌کند و امروز نتایج آن را می‌بینیم.

KayhanNews

اعتماد؛ محاسبه هزینه ارزان‌ترین غذا برای خانواده‌های ایرانی؛ حذف پنیر از سفره‌ها!

اقتصادنیوز: اعتماد در گزارشی به وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی پرداخته است.  در بخشی از این مطلب آمده است: ارزان‌ترین غذاها برای یک خانواده 4 نفره و بر اساس آمار جمع شده از خرده‌فروشی‌های مواد غذایی تخم مرغ، املت، کوکو سیب‌زمینی و کوکو سبزی است که بدون احتساب قیمت روغن مصرفی به ترتیب حدود 5 هزار تومان، 5600 تومان، 7 هزار تومان و 13 هزار تومان برای هر خانواده هزینه دارد. با استناد به آمارهای خرده‌فروشی، هر شانه تخم مرغ 30 عددی حدود 26 هزار تومان، هر کیلو سبزی کوکو 15 هزار تومان و هر کیلو زرشک پفکی صادراتی 60 هزار تومان قیمت‌گذاری شده؛ هر کیلو گوجه و سیب‌زمینی نیز 3800 و 5200 تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. با وجود اینکه تا سال‌ها پیش نان، پنیر و خیار به عنوان وعده‌ای ارزان برای خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شد اما با قیمت‌های فعلی این وعده نیز گران‌تر شده است. قیمت هر کیلو پنیر از 18 هزار تومان تا 54 هزار تومان در نوسان است و هر کیلو خیار نیز از 3 تا 6 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین هر وعده نان و پنیر و خیار برای یک خانواده 4 نفره بدون احتساب قیمت نان حدود 13 هزار تومان هزینه دارد. وضعیت برای غذاهای اصلی که گوشت و مرغ در آنها به کار رفته، متفاوت‌تر خواهد بود. به عنوان مثال قیمت پخت هر وعده قورمه‌سبزی در خانه و با توجه به مقدار مواد به کار رفته از 25 تا 100 هزار تومان و برای غذاهای گران‌تری مانند آبگوشت نیز 70 هزار تا 120هزار تومان برآورد قیمتی شده است. هزینه پخت هر وعده غذایی در خانه با توجه به مواد لازم از حدود 6 هزار تومان تا 70 هزار تومان متغیر است. بنابراین هزینه یک ماه وعده غذایی برای خانواده 4 نفره از 600 هزار تومان تا 2 و نیم میلیون تومان نوسان دارد. با توجه به اینکه حداقل حقوق برای سال جاری 2 میلیون و 800 هزار تومان مصوب شده برای یک خانواده تنها 300 هزار تومان برای سایر هزینه‌ها مانند اجاره خانه، درمان، آموزش و تفریح باقی می‌ماند.

 

شرق؛ رئیس‌جمهور به مجلس نمی‌رود؟

شرق در گزارش اصلی امروز خود با عنوان «مواجهه روحانی و قالیباف در بهارستان» به اختلافات این دوچهره پرداخته است. در فرازی از این گزارش آمده است: روحانی پایش را در مجلسی که قالیباف رئیس باشد، نمی‌گذارد؛ مگر همان یک بار در ابتدا برای خوشامدگویی که قالیباف هنوز بر صندلی ریاست ننشسته بود. از آن سو مجلس هم گفته می‌خواهد نظارتش را بر دولت افزون کند؛ اما تأکید دارد که اسمش را مچ‌گیری نگذارند...قالیباف به‌تازگی بارها تأکید کرده که مجلس می‌خواهد بُعد نظارتی‌اش را بیش از بُعد قانون‌گذاری‌ تقویت کند. گفته که به نظر می‌رسد چندان نیاز به قانون‌گذاری جدید نخواهد بود. آن‌طور که از رویه مجلس یازدهم برمی‌آید، گویا همان وظیفه ذاتی یعنی قانون‌گذاری را هم قرار است با نهاد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تقسیم کند. قالیباف در سفر اخیرش به خوزستان بارها از وظیفه نظارتی مجلس نام برده است؛ تا‌جایی‌که حتی اعلام شده قرار است یک سایت هم برای آن تهیه شود....سفرهای قالیباف واکنش‌های دولتی‌ها را هم برانگیخته. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، با انتشار تصاویری در توییتی نوشت: «جهت استحضار؛ مسئولان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران همواره سعی داشته‌اند تا در ارتباط مستقیم با مردم از درد‌دل‌های آنان آگاه شوند. این ویژگی مثبت محاسن بسیاری دارد؛ اما نگرانی از غلتیدن در نمایش و فرمایش به جای بررسی‌های دقیق و اقدامات مناسب است». محمد مهاجری هم در توییتی نوشته بود: ‌آقای ‎قالیباف در آستانه صد‌روزگی ریاست بر ‎مجلس یازدهم، قرار است برای افتتاح پروژه آب‌رسانی ‎غیزانیه به خوزستان برود. او می‌خواهد با این سفر، ناکارآمدی مجلسی را بپوشاند که در عمر سه‌ماهه‌اش فقط دو قانون گذرانده و هر دو هم به درِ بسته ‎شورای نگهبان خورده!؟ اگر چنین است، باید به او حق داد!».

Shargh

دنیای اقتصاد؛وضعیت سفید چک برگشتی

دنیای‌اقتصاد در تیتر نخست صفحه اول خود به وضعیت بازارها درکشور پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد وضعیت سفید به تبادل چک در اقتصاد بازگشت. بانک مرکزی آخرین تحولات چک، مربوط به تیرماه ۹۹ را منتشر کرد. داده‌های جدید یک تغییر وضعیت جدی را مخابره می‌کند؛ در درجه اول، تعداد چک‌های مبادله‌ای که در ماه‌های دوم و سوم سال زیر ۸ میلیون فقره بود، در تیر ماه به بیش از ۹ میلیون فقره رسید. افزایش تعداد مبادله نشان می‌دهد سطح مبادلات در اقتصاد، حرکت به سوی وضعیت عادی را آغاز کرده است. علاوه‌بر این، نسبت چک‌های برگشتی چه از نظر مبلغ و چه از نظر تعداد، برای اولین بار پس از شیوع کرونا تک رقمی شد تا ریسک معاملات مدت‌دار به کمترین میزان برسد. روند کاهشی چک برگشتی در سال گذشته تا بهمن ماه برقرار بوده، تا جایی که نسبت مبلغی به ۵/۹ درصد نزول پیدا کرده بود. کرونا این نوار کاهشی را قطع کرد و نسبت چک برگشتی در فروردین به ۲۰ درصد رسید. اما در اولین ماه تابستان، با ثبت نسبت چک برگشتی ۵/۹ درصدی، این ابزار پرداخت به حاشیه امن بازگشت.

این روزنامه در ادامه نوشت: بهترین استان در پاس کردن چک، گیلان است. در این استان تنها ۸/ ۶ درصد از چک‌های مبادله شده، با برگشت مواجه شده است. از آن‌سو، بدترین وضعیت را استان کهگیلویه و بویراحمد تصویر می‌کند؛ در این استان ۹/ ۱۶ درصد چک‌ها برگشت خورده است. البته کهگیلویه و بویراحمد از نظر مبلغی، بدترین وضعیت را ندارد. نسبت چک‌های برگشتی از نظر مبلغ در این استان، معادل ۹/ ۱۱ درصد بوده است. ارزش مبلغی هر چک برگشتی در این استان معادل ۵/ ۹ میلیون تومان بود که کمتر از نصف میانگین کشوری است. در واقع همچون ماه‌های گذشته، در این استان، مشکل در وصول کردن چک‌های با مبالغ پایین است.بدترین وضعیت از نظر مبلغی در استان خراسان‌جنوبی گزارش شده است، ۲/ ۱۸ درصد از چک‌های صادر شده در این استان، از نظر مبلغی مشکل داشته و برگشت خورده است. در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و کرمان نیز وضعیت برگشت چک، قرمز بوده است.  ریسک برگشت چک در استان چهارمحال و بختیاری معادل ۱۷ درصد است. در این استان‌ها نیز عمدتا ارزش چک‌های برگشتی کمتر از میانگین کشوری بوده است. در استان تهران، میانگین ارزش هر چک برگشتی معادل ۳۲ میلیون تومان بوده است.

DonyayeEghtesad

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید