آن روی بازاریاب‎های روابط عمومی بالای ترجیحا خانم چه شکلی است؟

کدخبر: ۳۵۹۹۰۴
با ورود مشاغل مدرن به بازارهای ایران، نقش زنان در حوزه بازاریابی و تبلیغات بیشتر از پیش حس می شود، از طرفی اکثر کسب و کار های قدیمی نیز به این باور رسیده اند که برای پیشرفت مالی از طریق فروش بیشتر کالا و خدمات خود به بازاریاب های ماهر، ترجیحا خانم نیاز دارند!
آن روی بازاریاب‎های روابط عمومی بالای ترجیحا خانم چه شکلی است؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا: با ایجاد فضای هرچه بیشتر رقابتی در عرصه بازاریابی انگیزه و رقابت در فروش محصولات در بین بازاریابان به ویژه بازاریابان خانم بالا رفته و در نتیجه سبب می شود زن ها از تمام دارایی و توان خود در راستای موفقیت در این عرصه استفاده کنند.

با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی در کشور و مشکلات معیشتی فراوان، قسمت کثیری از زنان در بسیاری از مشاغل به ویژه در کلان شهرها برای تامین معیشت خود، مجبور به تن دادن به سلیقه مدیران خود هستند که ماحصل آن این است که زنان تبدیل به کالای جنسی برای تبلیغات می شوند.
این استفاده ابزاری از پوشش زنان در تمام مشاغل چه به صورت حضوری و مجازی وجود دارد، گویی صاحبان مشاغل از صنعت بازاریابی و فروش صرفا استفاده از زنان را آموخته اند چرا که حتی در صفحات مجازی نیز اگر بخواهند یک مداد را به فروش برسانند در ابتدای کلیپ تبلیغاتی خود، عکس یا ویدئویی از یک خانم میگذارند!
حقیقت تلخی که در این امر وجود دارد، استثمار جدی زنان در عرصه بازاریابی است که موجب تحقیر شخصیت شان می شود اما تلخ تر از آن این است که با مرور زمان قبح این امر برایشان از بین می رود و خودشان را تبدیل به کالای جنسیتی برای فروش محصولات مدیران خود می کنند!
در این راستا به سراغ زنان بازاریاب در حوزه های مختلف رفتیم تا درباره این موضوع مهم با آنها به گفت و گو بپردازیم، در ابتدا غزل مدیر فروش یک شرکت بیمه در خصوص استفاده ابزاری از زنان در صنعت بیمه حرفهای جالبی برای شنیدن داشت.
غزل گفت: به طور کلی در عرصه کاری، زن بودن کار سختی است اما تا حد زیادی از ماست که برماست.
وی در بیان دلیل استفاده بیشتر از زنان در صنعت بیمه به ویژه در حوزه بازاریابی بیان کرد: مراجعه کنندگان بیمه اکثرا جامعه مردها هستند و اکثر اوقات مایلند که توسط یک بازاریاب خانم پرزنت شوند.
این بازاریاب بیمه با بیان اینکه نفوذ کلام زنان در بازاریابی برای مردان بالاتر است، افزود: در صنعت بیمه آراستگی ظاهری و ترفندهای زنانه در جهت متقاعد کردن مشتریان به خرید خدمات بیمه، از ملزومات کاری است.
وی در ادامه گفت: در جلسات انگیزشی هفتگی که در تمام شرکت های بیمه ای وجود دارد توصیه های عجیبی صورت می گیرد، برای مثال مدیرفروش یک بخش که بیشترین میزان فروش را در آن ماه داشت، به عنوان یک بازاریاب موفق بر این نکته تاکید داشت که "ما محصول نمی فروشیم، خودمان را به عرضه می گذاریم".
این مسئول فروش در خصوص راه های موفقیت در بازاریابی بیمه، تصریح کرد: اگر رویکرد زیاد صمیمی شدن با مشتری و استفاده از ترفندهای زنانه را نداشته باشی قطعا از نظر مالی در این حرفه متضرر خواهی شد.
وی در خصوص دستاورد مالی خود گفت: در این یک سال و نیمی که در بیمه در سمت متصدی فروش مشغول بودم، به دلیل عدم اعتقاد شخصی ام بر استفاده ابزاری از زنانگی ام، تنها 3میلیون تومان درآمد داشتیم که اگر این اعتقاد را نداشتیم میتوانستم 10برابر این مبلغ را بدست آورم.
وی با انتقاد از فضای ناسالم دفترهای بیمه افزود: عموما در این فضا دخترها به بدون هیچ قبحی به استفاده از ابزارهای زنانه برای فروش بیمه تشویق می شوند.
غزل در انتها با گلایه از وضع موجود جامعه در عرصه بازاریابی بیان کرد: متاسفانه اگر به عنوان یک زن بخواهی سالم در این حرفه کار کنی، موفق نخواهی شد!
فاطمه احمدی با مدرک کارشناسی ارشد، بازاریاب کالاست که از شغلش رضایتمندی کافی ندارد. وی معتقد است بازاریابی به معنای حرفه ای در ایران وجود ندارد و افراد زمانی که با بن نبست بیکاری مواجه می شوند بدون هیچ تخصصی به سراغ بازاریابی کالا و خدمات می آیند.

وی با اشاره به مشکلات رایج بازاریابی زنان افزود: وقتی شما به عنوان یک بازاریاب به سراغ مشتری می روید به سبب کار مجبور به برقراری ارتباط با فرد هستید اما خیلی پیش می آید که افراد تا ماه ها مزاحم شما می شوند و شما به دلیل حفظ منافع مالی ناچار به تحمل و سکوت هستید!
احمدی با بیان اینکه رضایت مندی از هرشغلی مستلزم علاقه است، بیان کرد: بازاریابی شغل جذابی است اما مشکلاتی که برای زنان حوزه وجود دارد، تحمل کار را بسیار سخت می کند.
وی با بیان اینکه بی حجاب بودن در این حرفه یک امتیاز است، بیان کرد: در اکثر اوقات شاهد این هستیم که زنان بازاریاب بدحجاب فروش و درآمد بالاتری دارند و همواره مورد تشویق قرار می گیرند.
این بازاریاب ادامه داد: حتی اگر به آگهی های دعوت به همکاری بازاریابی توجه کنید غالبا به نیروی خانم نیاز دارند و در آگهی های خود، تجرد، آراستگی بیش از حد و روابط عمومی بالا را از ملزومات استخدام می دانند.
وی در انتها تصریح کرد: متاسفانه در جامعه عموما مردم نگاه خوبی به زنان بازاریاب ندارند و گمان می کنند به راحتی می توانند برایشان مزاحمت ایجاد کنند و بسیار تلخ است که قوانین محکمی نیز برای دفاع از زنان در این حوزه جهت بالابردن امنیت شغلی شان وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید