مه مغزی اثرماندگار کرونا بر انسان

کدخبر: ۳۶۲۱۸۶
اقتصادنیوز : مه مغزی یکی از دیگر مواردی است که در بیماران کرونایی پس از بهبودی مشاهده می‌شود. مه مغزی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار اختلالات فکری می‌شود و فرد احساس می‌کند فرآیند تفکر و یادگیری‌اش به درستی کار نمی‌کند.
مه مغزی اثرماندگار کرونا بر انسان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به دلیل آنکه زمان کمی از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، دانشمندان هر روز ابعاد جدیدی از رفتار آن را روشن می‌کنند. هم اینک شمار مبتلایان به این ویروس در جهان از مرز ۳۰ میلیون نفر گذشته است و از این میان، ۹۵۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تب، سرفه خشک، خستگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی و بثورات پوستی از جمله رایج‌ترین علائم ابتلا به کرونا هستند. تحقیقات دانشمندان مختلف تایید کرده است برخی علائم کرونا حتی پس از بهبودی نیز از بین نمی‌رود و در بیماران باقی می‌ماند. به تازگی دانشمندان ایرلندی به ابعاد دیگری از این ماجرا پی برده‌اند.

تحقیقات دانشمندان در کالج ترینیتی دوبلین نشان می‌دهد بیش از نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا از بی‌حالی دائمی رنج می‌برند. این موضوع فارغ از شدت کرونا در این بیماران است و حتی بیمارانی که علائم خفیفی از کووید ۱۹ را داشتند نیز از بی‌حالی مداوم شکایت دارند.

محققان ایرلندی در تحقیقات خود ۱۲۸ بیمار کرونایی را مورد مطالعه قرار دادند. این تحقیقات نشان داد ۵۲ درصد بیماران کرونایی حتی ۱۰ هفته پس از بهبودی از این کووید ۱۹، همچنان دچار خستگی و بی‌حالی دائمی بودند. میانگین سنی این بیماران ۵۰ سال بوده است و ۵۴ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند. شواهد حاکی از آن است که دو سوم بیمارانی که از بی‌حالی دائمی رنج می‌بردند را زنان تشکیل می‌دادند.

 دانشمندان ایرلندی اعلام کردند این تحقیقات نشان داد دوره ریکاوری از بیماری و نیز دوره پساکرونا برای بیماران به چه میزان پراهمیت است. ما شاهد آن بودیم که فارغ از شدت علائم بیماری در افراد، بی‌حالی یکی از رایج‌ترین علامت ماندگار کووید ۱۹ در بیماران است. این امر نشان می‌دهد که سیستم بهداشتی هر کشور باید خود را برای حمایت‌های پساکرونایی از بیماران آماده کند. هم اینک با گذشت ۶ ماه ما شاهد مراجعه هزاران بهبودیافته کرونایی به بخش بهداشت و درمان ایرلند برای دریافت خدمات بوده‌ایم.

ایرلند جنوبی یکی از موفق‌ترین کشور‌های اروپایی در مدیریت و کنترل ویروس کرونا بوده است. تاکنون در این کشور ۳۲ هزار نفر به این ویروس آلوده و از این میان، یک هزار و ۷۹۰ تن جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان استرالیایی نیز در تحقیقات خود اعلام کردند آسیب‌های شدید ریوی در بهبودیافتگان از کووید ۱۹ می‌تواند پس بهبودی و هفته‌ها بعد از مرخص شدن از بیمارستان همچنان در این افراد دیده شود. تحقیقات ما نشان داد آسیب ریوی، مشکلات شدید تنفسی و سرفه می‌تواند در بلندمدت در بیماران بهبودیافته کرونایی مشاهده شود.

دانشمندان می‌گویند تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر سلامت جسمانی افراد باعث ایجاد نگرانی در مجامع علمی شده است. ما شاهد آن هستیم که حتی افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده‌اند برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از بهبودی و مرخص شدن از بیمارستان، همچنان با عوارض سنگین این بیماری دست به گریبان هستند. طول دوره نقاهت و زمان لازم برای بازگشت این افراد به زندگی عادی قبل از بیماری مایه نگرانی است.

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی را داشته‌اند. آزمایشات و سی‌تی اسکن این افراد نشان داد ریه‌های آن‌ها هنوز هم درگیر عوارض ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

همچنین ۴۷ درصد این بیماران با گذشت بیش از ۶ هفته از بهبودی از مشکلات تنفسی و ناتوانی در دم و بازدم شکایت داشتند. تحقیقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه) نشان داد ریه‌های ۵۶ درصد از بهبود یافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسیب دیده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسی دارند.

میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. بیش از ۵۰ درصد از این بیماران سابقه استعمال دخانیات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند. این تحقیقات همچنین خط بطلانی بر تصور نادرست اجتماعی درباره مصونیت افراد سیگاری یا معتاد در برابر ویروس کرونا است.

محققان تاکید دارند فرآیند ریکاوری بهبودیافتگان کووید ۱۹ هفته‌ها ادامه داشته و بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های ریوی بلند مدت شده‌اند. با این حال، بدن این افراد در مسیر بهبودی قرار دارد، اما ضروری است افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند در دوره ریکاوری و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درمانی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، یافته‌ها نشان داد اگرچه ریکاوری از بیماری کرونا یک پروسه زمانی طولانی مدت است، اما بیماری نمی‌تواند در بلندمدت باعث شدت زخم‌های ریوی شود. محققان با بررسی بیماران پی بردند هم بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده‌اند و هم افرادی که درجات خفیفی از بیماری را داشته‌اند به یک اندازه دچار مشکلات بلندمدت سلامتی شده‌اند. محققان همچنین شاهد مشکلات قلبی در بهبودیافتگان کرونا بودند. با این حال، این مشکلات با گذشت زمان کاهش و سلامت قلبی افراد بهبود یافت.

مطالعات دانشمندان آمریکایی نیز نشان می‌دهد مبتلایان به کرونا علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد که دو علامت شامل خستگی و ضعف و مه مغزی (اختلالات فکری) حتی پس از بهبودی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود.

پزشکان می‌گویند ضعف به طور گسترده در میان بهبودیافتگان از کووید ۱۹ دیده می‌شود. همچنین سندرم خستگی مزمن یکی از رایج‌ترین مواردی است که بهبودیافتگان همواره از آن شکایت می‌کنند.

سندرم خستگی مزمن در بهبودیافتگان از بیماری به گونه‌ای است که آن‌ها پس از انجام اقدامات روزمره مانند دوش گرفتن یا خرید از مغازه احساس خستگی شدید می‌کنند. همچنین آن‌ها زمانی که به سرعت از جای خود برمی‌خیزند احساس سرگیجه و ضعف می‌کنند. برخی مبتلایان به این سندرم برای روز‌ها و هفته‌ها بستری می‌شوند، اما با وجود استراحت و خواب حالشان بهتر نمی‌شود.

دکتر نات فوین، یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: در مجامع عملی هم اینک موضوع وجود سندرم خستگی مزمن در بهبودیافتگان از کرونا به طور گسترده مطرح است. این موضوع می‌تواند در بلندمدت نیز فرد را درگیر خود کند.

مه مغزی نیز یکی از دیگر مواردی است که در بیماران کرونایی پس از بهبودی مشاهده می‌شود. مه مغزی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار اختلالات فکری می‌شود و فرد احساس می‌کند فرآیند تفکر و یادگیری‌اش به درستی کار نمی‌کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت‌های دیداری و شنیداری و توانایی درک زبانی از جمله مواردی است که در این زمینه دچار اختلال می‌شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید