بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان ساخته می شود

کدخبر: ۳۶۳۳۷۵
شرکت "یونیورسال هیدروژن" که یک استارتاپ سوخت لجستیکی جدید است، پروژه ای برای تولید یک هواپیمای هیدروژنی شروع کرده است که بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان خواهد شد.
بزرگترین هواپیماهای هیدروژنی جهان ساخته می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این شرکت که در لس آنجلس آمریکا مستقر است، قرار است فناوری خود را بر روی هواپیمای "Q300" که یک هواپیمای 56 نفره است و با نام "Dash-8" نیز شناخته می شود، آزمایش کند. این هواپیما به بزرگترین هواپیمای تجاری با سوخت هیدروژنی تبدیل خواهد شد.

هواپیماهای هیدروژنی که بدون انتشار آلاینده خواهند بود، برای تامین هواپیماهای مسافربری تا سال 2035 در نظر گرفته شده اند.

در حالی که شرکت "ایرباس" قصد دارد از هیدروژن به عنوان سوخت هواپیماهای خود استفاده کند، استارتاپ "یونیورسال هیدروژن" قصد دارد یک پیشرانه سلول سوختی کاملاً الکتریکی تولید کند. این پیشرانه شامل موتورهای الکتریکی شرکت "مگنیکس" است که به طور خاص برای تأمین انرژی دو توربو محرک "Dash-8" ساخته شده اند.

شرکت "مگنیکس"(Magnix) شرکتی است که اوایل سال جاری یک هواپیمای کوچک 9 نفره را به عنوان بزرگترین هواپیمای برقی جهان تاکنون به پرواز درآورد.

بنا به گفته مسئولان این پروژه جدید، ظرفیت هواپیمای "Dash-8" ارتقا یافته توسط شرکت "یونیورسال هیدروژن" به 40 صندلی کاهش خواهد یافت، چرا که ماژول های بزرگ هیدروژنی جای چند ردیف آخر را خواهند گرفت و تقریباً فضای 16 صندلی را اشغال می کنند.

برد این هواپیما تقریباً 740 کیلومتر خواهد بود که با یک جفت موتور الکتریکی دو مگاواتی "مگنیکس" کار می کند. هیدروژن اساساً مانند یک باتری عمل می کند و با حرکت در سلول های سوختی هواپیما، برق تولید می کند.

استارتاپ "یونیورسال هیدروژن" قصد دارد محصول سوخت هیدروژنی خود را که به گفته این شرکت موجب افزایش قیمت بلیط هواپیما نمی شود، تا سال 2024 به خدمات تجاری برساند.

البته منتقدانی وجود دارند که به این واقعیت اشاره می کنند که هیدروژن در طول تاریخ خطرناک تر از سوخت های فسیلی بوده است. اما "یونیورسال هیدروژن" قصد دارد ایمنی محصول خود را با یک سری آزمایشات به نمایش بگذارد تا از این موضوع اطمینان حاصل شود.

این شرکت می گوید تقریباً 2200 هواپیمای "Dash-8" در سراسر جهان وجود دارد که قابلیت سازکاری با این سلول های سوختی را دارند. ای شرکت همچنین در حال کار بر روی سیستم هایی است که بتوانند در سایر هواپیماها تعبیه شوند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید