آیا نمک خراب می شود؟

کدخبر: ۳۶۸۰۷۷
بسیاری اوقات پیش می آید در حین تمیز کردن انباری یا کابینت های آشپزخانه و مرتب کردن ادویه جات، روغن ها و سایر محصولات غذایی با چند کیسه نمک برخورد می کنیم که ماه ها و یا حتی سال ها از تاریخ مصرف آن ها گذشته و حتی به یاد نمی آوریم چه زمانی آن ها را خریده‌ایم.
آیا نمک خراب می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، بسیاری اوقات پیش می آید در حین تمیز کردن انباری یا کابینت های آشپزخانه و مرتب کردن ادویه جات، روغن ها و سایر محصولات غذایی با چند کیسه نمک برخورد می کنیم که ماه ها و یا حتی سال ها از تاریخ مصرف آن ها گذشته و حتی به یاد نمی آوریم چه زمانی آن ها را خریده ایم.

 

شاید اولین سوالی که به ذهن همه ما برسد این است که آیا نمک که از آن برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی استفاده می شود ممکن است خراب شود؟ شاید هم با خودمان فکر کنیم وقتی این نمک مدت زمان زیادی (شاید میلیون ها سال) در آب دریا یا معادن نمک یا جای دیگری بوده و خراب نشده، بدون تردید با چند سال اضافه نیز مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

بله! تا حدودی درست فکر می کنید، نمک معمولا عمر طولانی دارد و خراب نمی شود و ما در ادامه قصد داریم به طور کامل در این مورد صحبت کنیم، با ماهمراه باشید.

آیا نمک خراب می شود؟

بهترین پاسخی که به این سوال می توان داد این است که نمک به خودی خود هرگز خراب نمی شود اما برخی مواد موجود در آن ممکن است این گونه نباشند.

همان طور که می دانید نمک قرن ها است به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود زیرا علاوه بر این که خراب نمی شود به مواد غذایی دیگر نیز کمک می کند تا دیرتر فاسد شوند.

نمک خالص خراب نمی شود زیرا رطوبتی در آن وجود ندارد در حالی که آب برای رشد و نمو میکروب ها ضروری می باشد، به علاوه می تواند آب را از سلول های مواد غذایی بیرون کشیده و با کاهش آب آن ها مانع رشد میکروبی شود، در نتیجه غذاها مدت طولانی تری سالم باقی می مانند.

مسئله این جا است که بسیاری از نمک های موجود در بازار خالص نیستند، به عنوان مثال نمک دریای تصفیه نشده حاوی آثاری از جلبک ها می باشد، نمک ید دار نیز واضح است که ید دارد و رنگ نمک هیمالیا به دلیل ناخالصی های موجود در آن صورتی رنگ است.

برخی از این مواد از جمله جلبک و ید عمر جاودان ندارند و سرانجام خراب می شوند اما این مسئله نمی تواند باعث خراب شدن نمک شود زیرا در بدترین حالت – زمانی که مدت زیادی از تاریخ انقضای نمک گذشته باشد – ممکن است تنها خواص آن کاهش پیدا کند.

ممکن است بگویید نمکی که خریداری کرده ام تاریخ انقضا – بهترین زمان برای مصرف – دارد، اگر نمک خراب نمی شود پس علت درج این تاریخ چیست؟

پاسخ این است که بسیاری از تولید کنندگان این تاریخ را روی محصولات خود درج می کنند زیرا یا از نظر قانونی مجبور به انجام آن هستند یا وجود این تاریخ باعث می شود مردم بیشتر به محصولات آن ها اعتماد می کنند.

بنابراین تا زمانی که نمک شما ید دار نباشد (که با گذشت زمان محتوای ید خود را از دست می دهد) لازم نیست زیاد خودتان را درگیر تاریخ انقضای نمک کنید.

ناگفته نماند نمک های ید دار تاریخ گذشته نیز خراب نمی شوند اما با گذشت زمان مقدار ید آن ها کاهش می یابد و بدن مقدار چندانی ید دریافت نمی کند.

نحوه نگهداری نمک

نحوه نگهداری نمک با نگهداری سایر ادویه جات از جمله پودر فلفل تند تفاوتی ندارد.

تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک مکان خشک و خنک است، به علاوه اگر در اطراف نمک مواد عطری وجود دارد لازم است درب نمک به خوبی محکم شود.

در مورد کیسه هایی که هنوز درب آن ها باز نشده بهتر است آن ها را در انبار منزل خود نگهداری کنید اما بعد از باز کردن درب کیسه، توصیه می شود آن را به آشپزخانه منتقل کنید تا همیشه در دسترس باشد یا مقداری نمک داخل ظرف درب دار یا نمکدان بریزید و بقیه را در انبار بگذارید.

توجه داشته باشید:

  • نمک ید دار را از هر گونه منبع گرمایی مانند اجاق گاز دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است به سرعت محتوای ید خود را از دست بدهد.
  • نمک – یا بهتر بگوییم برخی ترکیبات موجود در اکثر نمک ها – می توانند رطوبت موجود در هوای اطراف خود را جذب کنند، به همین دلیل نمک به مرور زمان مرطوب و سپس به توده های سفت تبدیل می شود. این مسئله خطری برای سلامتی ندارد و به راحتی می توان توده ها را با چنگال یا انگشتان از هم جدا کرد. برای جلوگیری توصیه می شود نمک را در ظرف بدون هوا نگهداری کنید.
  • نمک ممکن است بوی مواد غذایی اطراف خود را بگیرد بنابراین بهتر است آن را در یک کابینت در بسته نگهداری کرده و از اطراف اجاق گاز که انواع بوها در آن جا وجود دارد دور نگه دارید.

نحوه تشخیص خراب شدن نمک

تا این جا متوجه شدیم نمک معمولا خراب نمی شود و برای همیشه خوب می ماند، اگر این طور است چرا لازم است با نحوه تشخیص خراب شدن آن آشنا شویم؟!

زیرا در برخی شرایط خاص ممکن است نمک غیر قابل استفاده شده یا کیفیت آن به شدت کاهش یابد، در این مواقع احتمالا ترجیح می دهید نمک را دور بریزید، از جمله:

  • نمک بوی عجیبی گرفته است؛ گاهی نمک بوی غذاهای پخته شده در آشپزخانه را به خود می گیرد و بوی عجیب و غریبی می دهد. اگر به این مسئله اهمیت ندهید بوی بد نمک به غذاهای دیگر انتقال پیدا می کند که چندان خوشایند نیست.
  • حشرات مرده در بسته نمک دیده شود؛ زمانی که انباری منزل شما مورد حمله حشرات قرار می گیرد ممکن است تعدادی از این حشرات وارد بسته های نمک شده و صحنه بدی به وجود بیاورند، اگر نمک به این حشرات آلوده شده باید آن را دور بریزید.
  • نمک به صورت توده های بزرگ و سفت است؛ اگر نمک به هر نحوی دچار رطوبت شود و توده های بزرگ و سفتی در آن به وجود بیاید که جدا کردن آن ها نیاز به اجسام سخت داشته باشد احتمالا ترجیح خواهید داد زودتر آن را دور بریزید.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید