حقایقی از ارتباط ویتامین D با کرونا

کدخبر: ۳۷۵۵۹۶
برخی از افراد برای محافظت از خودشان در برابر ویروس کرونا اقدام به مصرف ویتامین دی می کنند، اما آیا ویتامین دی قادر به مبارزه با ویروس کرونا می باشد؟
حقایقی از ارتباط ویتامین D با کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از نمناک: بعضی از مقاله های پزشکی گزارش می کنند که کمبود ویتامین d می تواند افزایش خطر مرگ و میر را در بین بیماران کووید 19 افزایش دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد از مکمل ویتامین دی برای محافظت از خودشان در برابر ویروس کووید 19 استفاده می کنند اما سوال این جاست که آیا واقعا ویتامین دی می تواند به مبارزه با کووید 19 بپردازد یا خیر ؟ در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک در این باره توضیح خواهیم داد.

ویتامین دی و سیستم ایمنی ؛ عاملی که کرونا نشانه میگیرد

همه سلول های سیستم ایمنی دارای دریافت کننده های ویتامین d هستند که نشان می دهد ویتامین دی با سیستم ایمنی تعامل دارد. هورمون فعال ویتامین دی، یا کالسیتریول به تنظیم سیستم ایمنی سازشی و ذاتی کمک می کند که اولین و دومین خط دفاعی در برابر پاتوژن ها هستند.

کمبود ویتامین دی باعث بهم خوردن تنظیم سلول های سیستم ایمنی می شود و تغییراتی را در کنترل فرآیندهای سیستم ایمنی ایجاد می کند. افزایش سطوح ویتامین دی به گونه ای است که از طریق آن کالسیتریول روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد که مستقیماً به توانایی دفاع در برابر ویروس مرتبط است.

به عنوان مثال کالسیتریول تولید کاتلیسیدین و دیگر دفاع کننده ها را افزایش می دهد که می تواند از تکثیر ویروس و وارد شدن به سلول های سیستم ایمنی جلوگیری کند. کلسیتریول همچنین سیتوکین های عامل التهاب را فعال می کند.

نتایج تحقیقات چه می گوید؟

- مشاهدات و آزمایش های مختلف در مورد مکمل های ویتامین دی نشان می دهد که احتمالاً این مکمل ها بتوانند در برابر عفونت های تنفسی حاد از فرد محافظت کنند. همچنین نتایج از 25 آزمایش با بیش از 10 هزار شرکت کننده به صورت رندوم و انتخابی انجام شده که به آن ها ویتامین دی یا پلاسبو دادند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که مکمل ویتامین دی تنها در صورتی باعث کاهش خطر عفونت تنفسی شده که تدریجی و به صورت هفتگی مصرف شود، نه این که یک مقدار زیاد در یک روز توسط فرد استفاده گردد.

فواید مکمل ویتامین دی و مصرف آن به طور منظم در بین افرادی زیاد بود که کمبود ویتامین دی شدید داشتند. خطر عفونت های تنفسی در آن ها 70 درصد کاهش پیدا کرد، در صورتی که در افراد دیگر این خطر 25 درصد کاهش داشت.

اگر چه بعضی از تجزیه تحلیل ها از دانشگاه های مختلف بریتانیا هنوز ارتباطی بین افزایش غلظت ویتامین دی و کووید 19 را مشخص نکرده است. محققان توضیح دادند که ویتامین دی نقش مهمی را در مورد کووید 19 در کشورهای مختلف داشته است اما هنوز این مطالعات به طور گسترده ای انجام نشده است.

- مطالعات دیگری نشان می دهد افراد مبتلا به کووید 19 که فقط یک دوز از ویتامین دی مصرف کرده بودند، تاثیر خاصی را مشاهده نکردند اما از طرفی هم باید مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی غیرقابل انتظاری را برای شما به همراه داشته باشد.

البته یک مطالعه با مقیاس کوچک در آمریکا و یک مطالعه دیگر در آسیا انجام شده و رابطه بین کمبود ویتامین دی و شدید شدن عفونت کووید 19 را نشان داده است. مصرف ویتامین دی قبل از ابتلا به کووید 19 عموماً نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است. بنابراین در صورت کمبود ویتامین دی حتما آن را جبران کنید و فقط مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

- در خبر دیگری که بعد از بررسی نتایج تاثیر ویتامین دی در بیماران کرونا منتشر شد محققان دانشگاه بوستون اعلام کردند مصرف ویتامین D، خطر مرگ در میان مبتلایان ویروس کرونا را 52 درصد کاهش می دهد. بنابر این گزارش و چنانچه بارها در بخش های مختلف بهداشت وسلامت نمناک خواندید ویتامین دی نقش قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و ممکن است با التهابات مبارزه کند به همین دو دلیل مهم متخصصان ارتباط این ویتامین با ویروس کرونا را نزدیک میدانند.

آیا باید سعی کنیم که ویتامین دی بیشتری به بدن خود برسانیم؟

آزمایش های مختلفی روی ویتامین دی و کووید 19 در مراحل اول انجام شده است بنابراین واضح است که ویتامین دی می تواند تاثیرات مثبتی روی بهبود این ویروس داشته باشد.

شاید شک داشته باشید که ویتامین دی برای کووید 19 خوب عمل می کند یا خیر، اما مطمئن هستید که کمبود آن هم مضر است. از آن جایی که دریافت ویتامین دی از طریق مواد غذایی کار سختی است، بهتر است وعده های غذایی ای استفاده کنید که ویتامین دی بیشتری دارند. مثلاً روغن ماهی می تواند نیاز ما را در این مورد برطرف کند.

از آن جایی که در فصل تابستان ویتامین دی بیشتری به بدن ما می رسد اما در زمستان اینگونه نیست، پس در این فصل باید بیشتر مراقب مواد غذایی که مصرف می کنیم، باشیم. در مطلب " چیزهایی که همه باید درمورد ویتامین D بدانیم " به صورت کامل به منابع این ویتامین به عنوان جایگزین های نور خورشید اشاره کردیم.

میزان نوری که برای دریافت ویتامین دی لازم است، خیلی زیاد نیست و فقط باید چند دقیقه در فصل تابستان مقابل خورشید بایستید اما در زمستان ممکن است مثلاً به 2 ساعت قرار گرفتن در وسط روز در معرض نور خورشید نیاز پیدا کنید تا ویتامین دی جذب بدن تان شود. اگر احساس می کنید که نباید ویتامین دی مصرف کنید و کمبود ندارید، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید