گل کلم چگونه با کرونا مقابله می کند ؟

کدخبر: ۳۷۵۷۶۸
اقتصادنیوز : گل‌کلم یکی از صیفی‌های بسیار پُرخاصیت پاییزی و زمستانی است که می‌تواند در این دو فصل سال در رژیم غذایی ما جای بگیرد.
گل کلم چگونه با کرونا مقابله می کند ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سلامت ، گل‌کلم مقادیر فراوانی از ریزمغذی‌ها و ترکیبات ضدالتهابی را در خود جای داده است و از این‌رو مصرف آن می‌تواند با کاهش التهاب در بدن به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. 

در ادامه با مهم‌ترین فواید مصرف گل‌کلم در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر آشنا می‌شویم. این فواید عبارتند از: 

ضدالتهاب قوی 

مصرف تنها یک لیوان گل‌کلم می‌تواند حدود 75 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. از طرف دیگر مصرف همین مقدار از گل‌کلم در طول روز باعث دریافت 20 درصد از ویتامین K مورد نیاز بدن هم می‌شود. از این‌رو، مصرف منظم گل‌کلم در روزهای پاییزی و زمستانی، التهاب بدن را شدیدا کاهش می‌دهد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث بهبودی در عملکرد مغز و پیشگیری از دردهای مفصلی و استخوانی ناشی از افزایش التهابات بدنی می‌شود. بد نیست بدانید که گل‌کلم، علاوه بر ریزمغذی‌های نام‌برده، مقادیر قابل‌قبولی از فسفر، ‌منگنز، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B (به‌غیر از ویتامین B12) را هم در خود جای داده است که همگی می‌توانند با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن و مبارزه با رایکال‌های آزاد شدیدا باعث کاهش التهاب شوند. 

سم‌زدای قوی 

گل‌کلم یکی از سبزی‌ها یا صیفی‌هایی است که در گروه خوراکی‌های سم‌زدای قوی قرار می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، مصرف گل‌کلم باعث می‌شود که آلاینده‌ها و سموم احتمالی موجود در بدن سریع‌تر و ساده‌تر دفع شوند و در کبد یا کلیه‌ها تجمع پیدا نکنند. این سموم یا آلاینده‌ها می‌توانند از طریق استنشاق هوای آلوده در پاییز و زمستان وارد بدن شوند. 

سرشار از فیبر 

گل‌کلم حجم بالایی از فیبر غذایی را در خود جای داده است. مصرف تنها 12 گرم از گل‌کلم می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و افزایش حرکات دودی روده شود و به این ترتیب به پیشگیری از ابتلا به یبوست (مخصوصا یبوست‌ پاییزی ناشی از مصرف کم آب و مایعات) کمک کند. از طرف دیگر، گل‌کلم می‌تواند علاوه بر کمک به دفع ساده‌تر، باعث تقویت باکتری‌های مفید موجود در سیستم گوارشی می شود و به این ترتیب علاوه بر کاهش التهاب در بدن، به تقویت عملکرد سیستم دفاعی بدن هم کمک کند. 

کمک به کاهش وزن 

همان‌طور که گفته شد، گل‌کلم فیبر فراوانی را در خود جای داده است. بنابراین، مصرف منظم آن توسط افرادی که قصد لاغری دارند، می‌تواند برای مدت‌زمان طولانی‌تری آنها را سیر نگه دارد و علاوه بر ایجاد حس سیری، باعث تنظیم سطح قند و انسولین خون شود. از این‌رو، توصیه می‌کنیم که اگر رژیم لاغری دارید، از گل‌کلم در وعده‌های اصلی غذایی تان استفاده کنید تا علاوه بر دریافت ریزمغذی‌های مفید موجود در آن، کمک بزرگی به کاهش وزن تان کرده باشید. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید