خبرهای خوش درباره واکسن کرونا از سراسر دنیا

کدخبر: ۳۷۷۱۴۶
بعید است هیچ‌وقت در تمام طول تاریخ تمام مردم جهان همگی تا این اندازه منتظر چیزی بوده باشند که حالا منتظر شروع توزیع واکسن کرونا هستند، برای همین هم دولت‌ها برای اعلام زمان شروع واکسیناسیون با هم رقابت می‌کنند.
خبرهای خوش درباره واکسن کرونا از سراسر دنیا

انگلستان: نیمه آذر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه هفت صبح، اینطور که خبرهای منتشر شده در رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند،  این کشور با تأیید نهایی واکسن، اولین کشوری در جهان است که واکسن ویروس کرونای ساخت مشترک فایزر – بیو اِن تِک (Pfizer-BioNtech) را برای استفاده عمومی تأیید کرده است. سازمان نظارت بر فرآورده‌های دارویی و بهداشتی بریتانیا گفته که استفاده از این واکسن تا ۹۵ درصد در برابر ابتلای به ویروس کرونا موثر خواهد بود.

همین رسانه‌های بریتانیایی که خبر تأیید نهایی واکسن را منتشر کرده‌اند، یک خبر خوب دیگر هم برای مردم این کشور دارند؛ اینکه اگر همه‌چیز خوب پیش برود، واکسیناسیون در انگلستان از   نیمه آذر ( هفته دوم دسامبر ) شروع خواهد شد. گویا مرحله اول واکسیناسیون برای آسیب‌پذیرترین افراد از جمله بیماران سالمند و آسیب‌پذیر انجام می‌شود و طی چند روز به پایان می‌رسد. دولت بریتانیا پیش‌تر ۴۰ میلیون واحد از این واکسن را سفارش داده که چون واکسن دومرحله‌ای است، این مقدار برای واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر کافی است.

آمریکا: اواخر آذر

رویترز دیروز خبر داده که مقام‌های بهداشت و درمان آمریکا هم سه‌شنبه گفته‌اند تزریق واکسن کرونا در این کشور از اواسط دسامبر (اواخر آذرماه) آغاز خواهد شد. این خبر در حالی منتشر شده که تعداد تلفات ناشی از ویروس کرونا در آمریکا به بالاترین سطح خود در ۶ ماه اخیر رسیده است. منصف اسلائوی، رئیس سابق شرکت گلاکسو اسمیت کلاین که بر برنامه واکسن آمریکا نظارت می‌کند، در اظهاراتی گفته که حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۰ در برابر ویروس کرونا واکسینه خواهند شد و تا اواسط ۲۰۲۱ میلادی هم اکثر شهروندان به این واکسن دسترسی خواهند داشت.

فعلا می‌توان با اطمینان گفت که از ماه ژانویه به بعد هر ماه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دز واکسن کرونا در دسترس خواهد بود.او اضافه کرده: «۲۴ ساعت و شاید هم ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از صدور مجوزهای لازم، این واکسن به مردم تزریق خواهد شد.» البته مقام‌های بهداشت و درمان از مردم آمریکا خواسته‌اند که حتی با وجود دسترسی به واکسن کرونا، تدابیر بهداشتی و محدودکننده را رعایت کنند. البته گویا هنوز همه‌چیز تمام نشده و انتخاب واکسن باقی مانده است، چون نشست مقام‌های ارشد سازمان غذا و داروی آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره واکسن‌های تولیدی شرکت‌های فایزر و مدرنا قرار است ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) برگزار شود.

ترکیه: دو هفته دیگر

چرا راه دور برویم، ترکیه همین بیخ گوش خودمان گفته که تا دو هفته دیگر واکسیناسیون مردم در مقابل بیماری کرونا را شروع می‌کند، البته با ترکیبی از واکسن چینی و آلمانی. وزیر بهداشت ترکیه گفته که قرارداد خرید ۵۰ میلیون دز واکسن چینی «سینوواک» را منعقد کرده و با شرکت آلمانی «بایوتک» هم برای خرید ۲۵ میلیون دوز واکسن در حال مذاکره است.فخرالدین کوجا دیروز اعلام کرد که فاز نخست واکسیناسیون سراسری ترکیه از تاریخ ۱۴ دسامبر (۲ هفته دیگر) با واکسیناسیون کادر درمان این کشور آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت ترکیه با اشاره به اینکه طی ۳ ماه آینده (دسامبر، ژانویه و فوریه) ۵۰ میلیون دز واکسن خریداری‌شده از شرکت «سینوواک» چین وارد ترکیه خواهد شد، افزود در ماه دسامبر هم یک میلیون دز واکسن «بایوتک» آلمانی خریداری‌شده قرار است وارد ترکیه شود و مذاکرات برای خرید ۲۵ میلیون دز دیگر از این واکسن با شرکت آلمانی در جریان است. قرار است واکسیناسیون کادر درمانی ترکیه با واکسن آلمانی آغاز شود.

وزیر بهداشت ترکیه گفته است درمجموع قرار است در سال آتی میلادی ۷۵ میلیون دز واکسن چینی و آلمانی وارد ترکیه شود و برای واکسیناسیون عمومی و بر اساس اولویت‌بندی افراد دارای ریسک بالا و دیگر شهروندان مورد استفاده قرار بگیرد.وزیر بهداشت ترکیه همچنین گفته طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، تولید انبوه واکسن تولید داخل ترکیه هم از ماه آوریل سال ۲۰۲۱ یعنی فروردین آغاز خواهد شد و این واکسن در روند واکسیناسیون عمومی شهروندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ایران: پیش‌خرید کرده‌ایم

این را در نظر داشته باشید که چند روز پیش حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد که برای تامین واکسن از بهترین راه‌ها ارز لازم را کنار بگذارد، اما هنوز خبر قطعی از خرید واکسن‌های خارجی شنیده نمی‌شود، در همین حال سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، دیروز؛ یعنی همزمان با اعلام دقیق زمان واکسیناسیون در بعضی از کشورها، گفت: «واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم. یکی واردات واکسن در قالب کوکس است.

مجموعه‌ای که سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازوکار برای تهیه واکسن برای همه کشورها دیده است. ایران ۱۶ هزار و ۸۰۰ دز واکسن که هر فردی باید دو دز تزریق کند. به محض اینکه در دنیا توزیع شود، ما هم این واکسن را دریافت و تزریق می‌کنیم. البته هیچ کمپانی سازنده واکسن در دنیا تا امروز گواهی تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است.

مراحلی را طی کرده و در مراحل آخر هستند. امیدواریم بتوانیم به محض آنکه تأییدیه دریافت می‌کنند، با پیش‌خریدی که انجام شده آن را به سرانجام برسانیم. ما سعی می‌کنیم از هیچ کشوری در منطقه و جهان برای تزریق واکسن کرونا عقب نباشیم. او درباره تولید واکسن داخلی هم گفته: «امیدواریم از روزهای آینده این حرکت شروع شود و اگر با موفقیت انجام شود، در بهار آینده به عنوان تولیدکننده مطرح دنیا مطرح خواهیم بود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید