انجام برداشت از دو آبشار تولیدکننده اورانیوم ۲۰ درصدی

کدخبر: ۳۸۳۷۹۲
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما شروع خوبی امروز برای تولید اورانیوم ۲۰ درصدی داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند که به سطح پایداری تولید رسیده و از دو آبشاری که به این کار اختصاص داده شده است در حال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم.
انجام برداشت از دو آبشار تولیدکننده اورانیوم ۲۰ درصدی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است افزود: ۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال ۸۹ بعد از این که سوخت راکتور را به ما نداند ما وارد تولید ۲۰ درصد شدیم و آن را تولید کردیم.

وی موارد مصرف این سوخت را استفاده از آن در راکتور تحقیقاتی تهران عنوان کرد و افزود: اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی است که تولید رادیوداروها  به واسطه آن انجام می‌شود. بیش از یک میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود ۳ تا ۴ سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در  اختیار داریم. بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.

وی گفت: در یک سال و نیم اخیر دو، سه اتفاق در سایت فردو افتاده است که از جمله آنها استفاده از پسماندها و تبدیل آن به مواد سه و نیم تا چهار درصد است که در گام چهارم، آن را در فردو فعال کردیم.

کمالوندی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱، هم چنین تاکید کرد که "اکنون این ظرفیت در کشور وجود دارد که به درصدهای بالاتری از غنی سازی اورانیوم وارد شویم. در ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به مواد مورد نیاز بیش از ۲۰ درصد غنی شده اشاره شده است که آن را نیز بررسی می‌کنیم."

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: توانایی و ظرفیت کشور به گونه‌ای است که می‌تواند به آسانی همه خواسته‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی را محقق کنیم.

وی هم چنین گفت: پرسشنامه طراحی غنی‌سازی ۲۰ درصد به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه و آژانس آن را راستی آزمایی کرده است و این کار در دو، سه روز انجام شد و امروز کار فنی را آغاز کردیم.

کمالوندی همچنین از برگزاری مراسم چهلم شهید محسن فخری‌زاده در روز سه شنبه در محل سازمان انرژی اتمی خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید