سوال از شهردار تهران اعلام وصول شد

کدخبر: ۳۸۵۵۹۴
اقتصادنیوز :‌رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس سوال هشت نفر از اعضای شورا از شهردار تهران در خصوص تعداد پست هایی که با سرپرست اداره می شوند و از مدت قانونی سرپرستی شان گذشته و قانع نشدن برخی از اعضا از پاسخ شهردار، طرح سوال از شهردار تهران اعلام وصول شده است.
سوال از شهردار تهران اعلام وصول شد

به گزارش اقتصادنیوز ، محسن هاشمی در پایان دویست و شصت و چهارمین جلسه شورا و در جمع خبرنگاران به تشریح جلسه امروز شورا پرداخت و گفت: امروز قبل از شروع جلسه علنی شورا جلسه هم اندیشی با حضور شهردار تهران برگزار شد که اولین دستور آن هم مربوط به سوال 8 نفر از اعضای شورا در مورد سرپرست هایی است که مدت زمان سرپرستی شان در شهرداری گذشته است.

هاشمی ادامه داد: با توجه به توضیحاتی که داده شد، برخی از اعضا قانع نشدند و بر اساس آیین نامه وقتی تذکری داده می شود و وقتی عضو یا برخی اعضای شورا از پاسخ شهرداری قانع نمی شوند موضوع می تواند تبدیل به سوال شود و نتیجه امروز هم همین امر شد و من  هم موظف هستم بر اساس آیین نامه به شهردار ابلاغ کنم و شهردار موظف است ظرف 10 روز پاسخ سوال را بدهد.

محسن هاشمی در ادامه افزود: البته تصمیمی دیگری که گرفته شد این بود که این موضوع ابتدا ارجاع شود به کمیسیون برنامه و بودجه و در آنجا با دعوت از شهردار و افرادی که بحث سوال و تذکر را امضا کرده بودند( که البته تعدادشان در حال حاضر به دو، سه نفر رسیده است)، موضوع را به بحث بگذارند و اگر مجدد از پاسخ شهردار قانع نشدند موضوع در صحن مطرح شود.

 رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این موضوع اعلام وصول شده است و اگر یک نفر هم سوال داشته باشد باید اعلام وصول کنیم.

هاشمی افزود: البته تعداد کسانی که با حکم سرپرستی مشغول فعالیتند زیاد نیست و این در حالی است که ما در شهرداری بالغ بر 800 پست مهم و 200 پست ارشد داریم و پست های دارای حکم سرپرستی تنها 8 پست می باشد. البته یکی از این پست ها که مهمترینشان هم هست بحث معاونت منابع انسانی بود که شهرداری لایحه اش را داده و خود به خود این موضوع از بحث خارج می شود.

هاشمی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در جلسه هم اندیشی بحث مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر در قانون شوراهاست که هنوز به صحن نیامده و با نامه آقای پیرهادی از شورای شهر تهران هم نظر خواسته شده که کمیسیون ها نیز بعضا نظراتشان را دادند و البته هنوز جای کار دارد و کمیسیون نظارت و حقوقی نیز می بایست در این خصوص نظرات کارشناسی خود را اعلام کند تا پس از جمع بندی نهایی نظر کل اعضای شورا را ارسال کنیم. این نظری است که مجلس شورای اسلامی از ما مستقیما خواستند، و در این موضوع هر عضو شورا می تواند نظر خود را بدهد اما بعد از نهایی شدن و تصمیماتی که در صحن مجلس گرفته خواهد شد مردم آگاه می شوند که چه تصمیماتی نسبت به قانون شوراها گرفته شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به تشریح جلسه علنی امروز شورا پرداخت و گفت: امروز بحث باغات را در دستور داشتیم اما چون از جلسه قبل بررسی لایحه بسته الحاقیه محرک اقتصادی مربوط به کرونا باقی مانده بود، طبق قانون می بایست این مبحث جمع بندی می شد که خوشخبتانه با 30 ماده (10 ماده به اضافه 20 ماده از لایحه قبل) به تصویب رسید تا شاهد افزایش درآمد شهرداری در راستای بودجه مصوب باشیم و شهرداری بتواند به تعهدات خود عمل کند.

 وی ادامه داد: موضوع دیگر بحث برگزاری مجمع جهانی گردشگری در تهران بود که این دستور نیز به دلیل اینکه در جلسه قبل در ترتیب دستورات تغییر کرده بود، در این جلسه مطرح شد که موضوع از این قرار بود که مجمع جهانی گردشگری در سال آینده در تهران و در اواخر شهریور ما و اوایل مهر ماه برگزار شود که به تصویب رسید.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه و در پاسخ به این سوال که با تصویب الحاقیه محرک اقتصادی چه اتفاق جدید در شهرداری رخ خواهد داد گفت: ببیند شهرداری به دلیل بروکراسی که دارد و تمرکزی که در تصمیم گیری دارد امکان حل معضلات موجود را ندارد که این امر باعث می شود درآمدی هم که می توانست کسب کند، جذب نکند.

وی ادامه داد: لذا یکی از اهدافی که در این بسته محرک اقتصادی دنبال می کنیم این است که مقداری از  اختیارات خود شهردار و ارگان ها گرفته و به  مناطق تفویض شود تا روند جذب درآمد ها سریعتر شود.

هاشمی گفت: موضوع دیگر چک های برگشتی شهرداری است که اگر بخواهند  اینها را بروز نقد کنند باید خسارت تاخیر تادیه را نیز بگیرند که با این روند اگر چکی هم مبلغ ناچیز داشته باشد با خسارت تاخیر و تادیه مبلغش بالا می رود. لذا در بسته محرک اقتصادی تخفیفاتی برای خسارت تاخیر و تادیه و تاکید میکنم نه در اصل مبلغ چک ها در نظر گرفته شده است تا مودیان تشویق به پرداخت بدهی ها خود بشوند. 

هاشمی افزود: از جهتی دیگر برخی از تصمیمات در کمیسیون های ویژه برای بعضی از توافقات و خلاف ها قبلا انجام می شد، که اکنون خلاف فرض شده و بر این اساس افراد نمی توانستند پایان کار بگیرند. لذا در این بسته دوباره اجازه دادند در همان کمیسیون ها تصمیمات با سرعت بیشتری گرفته بشود.

محسن هاشمی در ادامه و در پاسخ به این سوال که بخش نامه ای داده شده که شهرداری حق هیچ گونه فعالیت و دخالتی در انتخابات را ندارد گفت: این بخش نامه ها به  اکثر دستگاه ها داده می شود و بخش نامه های تیپ است ولی با قدرت می گویم که در شهرداری هیچ کسی نه می خواهد و نه می خواسته که در انتخابات دخالت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید