رژیم مناسب غذایی در آلودگی هوا

کدخبر: ۳۸۶۰۳۳
اقتصاد نیوز:متخصصان علوم تغذیه معتقدند عوارض آلودگی هوا مانند مشکلات ریوی، سردرد و تهوع را در شرایطی که ویروس کرونا به همین بهانه قدرتمندتر شده، می‌توان با یک رژیم غذایی سالم رفع کرد.
رژیم مناسب غذایی در آلودگی هوا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، آلودگی هوا به‌عنوان یکی از چالش‌های جهانی که عمدتاً به دلیل فعالیت‌های انسانی اتفاق می‌افتد، بر اساس برخی از منابع معتبر، سالانه ۷ تا ۹ میلیون قربانی می‌گیرد.

 نتایج یکی از تحقیقات آبان سال ۹۹ در مرکز پزشکی دانشگاه «یوهانس گوتنبرگ» آلمان نشان می‌دهد، بیش از ۱۵ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی به کووید ۱۹ در جهان و ۱۸ درصد تلفات ناشی از این ویروس در آمریکا می‌تواند به دلیل حضور طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا باشد.

تغذیه مناسب در آلودگی هوا

به اعتقاد برخی متخصصان و کارشناسان تغذیه اما رعایت یک رژیم غذایی صحیح در این شرایط می‌تواند این آسیب‌پذیری را در سطح قابل‌توجهی کاهش دهد و با تقویت سیستم ایمنی و همچنین تنفسی تبعات مخرب آن را دفع کند.

دیبا طباطبایی کارشناس ارشد تغذیه در این رابطه معتقد است: کاهش و رفع اضطراب و استرس، فعالیت‌های ورزشی و همچنین خواب کافی نیز (به همراه این رژیم غذایی) آثار و نتایج مخرب آلودگی‌ هوا را کاهش می‌دهد.

 

فست‌فود ممنوع

غذای منجمد

وی ادامه داد: در حال حاضر به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل این آلودگی، مصرف مواد غذایی باارزش بالا باید افزایش یابد و غذاهای فرآوری شده (کنسروی)، فست‌فودها و سرخ‌کردنی‌ها به حداقل برسد.

طباطبایی اضافه کرد: سبزی‌ها و میوه‌جات تازه نیز به جهت تأمین ویتامین و فیبر و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها که نقش مؤثری در مهار رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا ایفا می‌کنند، باید افزایش یابد.

به گفته این مشاور، ویتامین سی همچون مرکبات (نارنگی، کیوی، پرتقال) یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.

طباطبایی بابیان این‌که مصرف مایعات به‌ویژه آب (ترجیحاً آب تصفیه‌شده) نیز در دوران آلودگی هوا و همچنین شیوع کرونا باید افزایش یابد، گفت: میزان مصرف آب عمدتاً باید بر اساس نیاز بدن تأمین شود و تعین یک مقدار معین برای تمامی اشخاص و گروه‌ها صحیح نخواهد بود.

این کارشناس تغذیه تأکید کرد: مصرف ویتامین "دی" به‌ویژه لبنیات و برخی از میوه‌ها نظیر موز نیز یکی از عناصر اصلی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است که سبب جذب کلسیم و تقویت سلول‌ها نیز می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت انجام آزمایش خون گفت: ویتامین دی به جهت اهمیت برای سیستم ایمنی بدن باید از طریق آزمایش خون کنترل شود و در صورت کمبود با تغذیه غنی جبران شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: پروبیوتیک‌ (باکتری فلور روده) نیز یکی از منابع کمک‌رسان به سیستم ایمنی بدن در مواجهه با آلودگی و عوامل استرس‌زا همچون شیوع کرونا است.

 

ضرورت مصرف رنگ‌دانه‌های زرد - نارنجی

این کارشناس تغذیه با تأکید بر ضرورت مصرف ویتامین ای در این ایام تصریح کرد: بتاکاروتن (یک رنگ‌دانه زرد - نارنجی که در برخی گیاهان و میوه‌ها ازجمله هویج و کدوتنبل یافت می‌شود) روی و سلنیوم نیز به همراه مصرف ویتامین "سی و دی" از التهابات ناشی از انتشار رادیکال‌های آزاد در محیط جلوگیری می‌کند.

به گفته طباطبایی، ویتامین ای نیز جوانه گندم، مغز دانه‌ها همچون بادام و گردو و سبزی‌های سبزرنگ یافت می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات به‌ویژه شیر و ماست اضافه کرد: لبنیات ذرات معلق آلودگی نظیر سرب وجیوه را از بین می‌برد و احساس تهوع وسردردهای ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

طباطبایی ادامه داد: در این ایام یک ونیم تا دو لیوان شیر باید مصرف شود. زیرا این لبنیات به خروج از آلاینده‌های مضر از طرق دفع ادرار نیز کمک خواهد کرد.

وی بابیان این‌که این مواد لبنی سرشار از فرآوری‌های پروبیوتیک نیز هستند، گفت: در دوران آلودگی هوا مصرف روغن زیتون به‌ویژه همراه با لیموترش تازه در سالاد ضروری است.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید