درگیر شدن مغز به کرونا خطرناک‌تر است یا ریه؟

کدخبر: ۳۸۷۴۹۸
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود روی موش‌ها دریافته‌اند که حمله کروناویروس به مغز حتی با وجود بهبود یافتن ریه‌ها می‌تواند عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد.
درگیر شدن مغز به کرونا خطرناک‌تر است یا ریه؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران زیست‌شناسی "دانشگاه ایالتی جورجیا"(Georgia State University) در بررسی جدیدی دریافته‌اند که آلوده شدن مجاری بینی موش‌ها به کروناویروس، حمله سریع و شدید مغزی را در پی دارد که به بروز بیماری‌های شدید منجر می‌شود؛ حتی پس از آنکه ریه‌ها با موفقیت از ویروس پاک شوند.

پروفسور "موکش کومار"(Mukesh Kumar)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش، برای درک دامنه وسیع نشانه‌ها و شدت بیماری در انسان‌های مبتلا به کووید-۱۹ پیامدهایی دارند.

وی افزود: فکر کردن به این که کووید-۱۹ چیزی بیش از یک بیماری تنفسی نیست، لزوما درست نخواهد بود. هنگامی که کروناویروس مغز را آلوده می‌کند، می‌تواند روی هر چیزی تاثیر بگذارد زیرا مغز، ریه‌ها، قلب و همه اندام‌های دیگر را کنترل می‌کند. مغز، یک اندام بسیار حساس و پردازنده مرکزی برای همه چیز به شمار می‌رود.

این پژوهش، میزان ویروس را در چندین اندام موش آلوده ارزیابی کرده است. یک گروه کنترل شده از موش‌ها، یک دوز از محلول نمکی استریل را در مجاری بینی دریافت کردند.

کومار گفت: در ابتدای همه‌گیری، پژوهش‌های صورت گرفته روی موش‌ها، بر ریه‌های این حیوانات متمرکز شدند و حمله کروناویروس به مغز را بررسی نکردند. کومار و گروهش دریافتند که میزان ویروس در ریه موش‌های آلوده، سه روز پس از آلودگی به اوج خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد. با وجود این، در روزهای پنجم و ششم در مغز موش‌های مبتلا، مقادیر بالایی از ویروس عفونی یافت شد و این زمانی است که نشانه‌های بیماری شدید از جمله تنفس دشوار، گیجی و ضعف آشکار می‌شوند.

این پژوهش نشان داد که سطح ویروس در مغز، حدود ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سایر اندام‌های بدن است.

کومار ادامه داد: یافته‌های این پژوهش می‌توانند توضیح دهند که چرا بیماری برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ که به نظر می‌رسد در مسیر بهبودی هستند و عملکرد ریه آنها بهبود یافته است، به سرعت عود می‌کند و از دنیا می‌روند.

پژوهش کومار و سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شدت بیماری و انواع نشانه‌هایی که افراد گوناگون تجربه می‌کنند، نه تنها به میزان ویروسی که فرد در معرض آنها قرار می‌گیرد، بلکه به نحوه ورود آن به بدن وی نیز بستگی دارد.

به گفته کومار، مجاری بینی، مسیر مستقیم‌تری نسبت به دهان تا مغز فراهم می‌کنند. وی افزود: هنگامی که عفونت‌های ویروسی به مغز برسند، واکنش التهابی ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای مدت نامحدودی ادامه پیدا کند و به آسیب مداوم منجر شود.

کومار گفت: مغز یکی از مناطقی است که ویروس دوست دارد در آن پنهان شود زیرا نمی‌تواند نوعی واکنش ایمنی ایجاد کند که ویروس‌ها از سایر قسمت‌های بدن پاک شوند. به همین دلیل است که ما شاهد بیماری شدید و همه این نشانه‌های متعدد مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، از دست دادن حس بویایی و چشایی هستیم.

به گفته کومار، بازماندگان کووید-۱۹ که عفونت به مغز آنها رسیده است نیز در آینده در معرض خطر افزایش مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های خود ایمنی، پارکینسون، ام‌اس و کاهش شناخت عمومی قرار می‌گیرند.

این پژوهش، در مجله "Viruses" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید