خدمات ارزش افزوده تلفن همراه؛ صادرات بدون تحریم

کدخبر: ۲۸۵۱۸۴
اخیرا مقاله‌ای از ابوذر مهرمنش، مدیر کل اداره خدمات ارزش افزوده همراه اول، در رابطه با روند توسعه خدمات ارزش افزوده در ایران و جهان، منتشر شده که در آن اشاره کوتاهی به پتانسیل ارز آوری این صنعت برای کشورمان داشته است.
خدمات ارزش افزوده تلفن همراه؛ صادرات بدون تحریم

 از آنجایی که در شرایط اقتصادی حاد کنونی کشور که حاکی از تحریم های همه جانبه و یکسویه است، یافتن کانالی جدید برای تجارت در دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مقاله حاضر به شرح و بسط و تحلیل بیشتر این موضوع پرداخته است.

با توجه به تحریم های موجود در کالاهای استراتژیک و شناخته شده کشور در حوزه بین المللی، یکی از بهترین منابع ارز آور حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی است.

در این راستا رشد و توسعه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران و ظهور دانش بسیار گرانقدر در میان ذینفعان این بازار موجب تشکیل شرکت های بسیاری در این حوزه در داخل کشور شده و بسیاری از این خدمات بر بستر باند پهن و سرویس های جذاب عرضه می‌شوند.

با توجه به اندازه فعلی بازار خدمات ارزش افزوده در سطح جهان و خاورمیانه و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد رشد این صنعت تا سال 2024،  این اکو سیستم و شرکت های فعال در آن دارای پتانسیل بسیار بالایی برای حضور در بازار منطقه و فرامنطقه ای هستند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران، از ابتدای سال 97 تا پایان آذرماه، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران (به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) به ارزش 33 میلیارد و 358 میلیون دلار بوده است که در این راستا میزان سرمایه گذاری بسیار سنگین در این صنایع و تحریم های جدی آن‌ها نیز باید در نظر گرفته شود. مقایسه گذرا بین این اعداد با حجم بازار خدمات ارزش افزوده تنها در منطقه و هدف گذاری مناسب برای دستیابی به سهم مناسبی از آن، می تواند گویای پتانسیل بالای صادرات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه باشد.

با بررسی های صورت گرفته، از یک سو با توجه به دغدغه های مشترک فرهنگی در حوزه محتوا و تعریف سرویس های ارزش افزوده در کشورهای منطقه، این محدودیت برای این کشورها وجود دارد که نمی توانند به صورت کامل این صنعت خود را در اختیار کشورهای توسعه یافته غربی قراردهند و از سوی دیگر عدم دانش توسعه بومی و تخصص لازم برای رشد این خدمات فضای بسیار مناسبی را برای شرکت های دانش بنیان ایرانی فراهم آورده است که می توانند با صادرات محصولات و خدمات خود علاوه بر توسعه بازارهای بین المللی برای سهامداران خود، موجب ایجاد کانال جدید ارزآوری در کشور شوند.

خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، در بسیاری از کشورها به عنوان راهکاری برای تسهیل ارائه خدمات به رسمیت شناخته شده و بسیاری دیگر از کشورها خواهان ورود به این عرصه می‌باشند؛ یکی از فرصت های بسیار خوب برای حضور در این بازارها، ضریب نفوذ بالای تلفن همراه و توسعه بسیار مناسب در لایه زیرساخت است. این موضوع حکایت از گذار به توسعه لایه سرویس میباشد که با حضور به موقع شرکت های ایرانی می تواند جذابیت های بسیاری به همراه داشته باشد.

این امید وجود دارد که با درک شرایط حساس اقتصادی کشور و نیاز به ارزآوری، با رویکردهای مناسب از پتانسیل حدود 400 شرکت بومی فعال در این حوزه و انتخاب مقاصد مناسب صادراتی از این پتانسیل استفاده بهینه شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید