تلاش نیروگاه مفتح برای کاهش مصرف آب

کدخبر: ۳۱۱۳۶۸
گروه بنگاه‌ها: هر چند تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران برنامه‌های توسعه‌ای را به چالش کشید، اما همواره یک درصد از برق کشور را تولید می‌کنیم.
تلاش نیروگاه مفتح برای کاهش مصرف آب

عباس سیفی مسئول آزمایشگاه الکترونیک نیروگاه شهید مفتح همدان، با اعلام این مطلب به دنیای اقتصاد، گفت: نیروگاه حرارتی شهید مفتح به عنوان یکی از طرح‌های مهم و زیر بنایی دهه سازندگی (1372) جمهوری اسلامی ایران در دشت فامنین در کیلومتر 45 جاده همدان - تهران در زمینی به وسعت 270 هکتار بنا شده است. این نیروگاه از نوع بخاری با برج خنک کننده تر و سوخت گاز طبیعی و مازوت طراحی شده و دارای چهار واحد 250 مگاواتی است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی نیروگاه‌های حرارتی، گفت: تا سال 93 به دلیل مشکل کمبود آب، تولید نیروگاه به 25 درصد از ظرفیت نامی رسید. در سال 94 با تدابیر وزارت نیرو توانستیم برای نخستین بار در ایران ضمن احداث برج خشک، استفاده صنعتی از پساب تصفیه شده برای نیروگاه انجام شد. بعد از این اقدام تولید برق در نیروگاه مفتح به 100 درصد بار نامی افزایش یافت.

این کارشناس صنعت برق با بیان اینکه در سال‌های 96 و 97 بیشترین تولید برق در طول تاریخ نیروگاه صورت گرفت، گفت: با وجود اینکه در سال‌های 97 و 96 رتبه یک آمادگی را در کشور داشتیم؛ اما متاسفانه با توجه به مشکلاتی که امسال در تامین پساب پیش آمد، نتوانستیم به این رتبه دست پیدا کنیم.

سیفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 100 درصد برق استان همدان از این نیروگاه تامین و ظرفیت اضافی به استان های مجاور منتقل می شود، تصریح کرد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب، در تلاش برای راه اندازی برج خشک برای واحد 2 نیروگاه هستیم. با احداث این برج خشک، مصرف آب نیروگاه 50 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید