ارسال سیگنال رکود به خریداران مسکن

کدخبر: ۲۹۷۸۸۳
اقتصادنیوز: طی روزهای اخیر مشاوران فعال در بنگاه‌های مسکن با دریافت سینگال رکود معاملات خرید و فروش مسکن آن را به خریداران مخابره کرده‌اند.
ارسال سیگنال رکود به خریداران مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌های انجام شده بر پایه تحقیقات میدانی نشان می‌دهد هم‌اکنون مشاوران املاک و واسطه‌های بازار معاملات مسکن در حالی متوجه شرایط رکودی بازار شده و با اطمینان اعلام می‌کنند که بازار معاملات ملک وارد فاز رکود شده است که این رکود معاملاتی را به متقاضیان خرید آپارتمان‌ها نیز اعلام می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط فعلی این گروه از فعالان بازار مسکن در زمان مراجعه معدود متقاضیان خرید آپارتمان به بازار اعلام می‌کنند هم‌اکنون بازار مسکن وارد شرایط رکود عمیق شده و بهتر است متقاضیان دست‌کم برای کوتاه مدت تا زمان تکمیل فایل‌های فروش منتظر بمانند.

فعالان بازار معاملات مسکن می‌گویند در شرایط فعلی فایل‌های موجود در بنگاه‌ها برای فروش آپارتمان ناقص است و بهتر است متقاضیان مدت زمانی را برای کامل شدن فایل‌ها و رفع نقص از آنها منتظر بمانند تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند و آپارتمان مورد نظرشان را از بین چند فایل انتخاب کنند. این در حالی است که هم‌اکنون تعداد فایل‌ها بسیار کم است و بنگاه‌ها با نقص فایل مواجهند بنابراین دایره انتخاب متقاضیان نیز محدود است. واسطه‌های معاملات فروش مسکن می‌گویند معمولا با عمیق‌تر شدن دوره رکود معاملات مسکن تعداد فایل‌های فروش رفته‌ رو به افزایش می‌رود، این در حالی است که کاهش قابل‌توجه میزان متقاضیان خرید مسکن از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره محسوب می‌شود؛ تحت تاثیر افزایش تعداد فایل‌ها و فروشندگان مسکن همچنین کاهش تعداد متقاضیان برای خرید آپارتمان آن دسته از افرادی که مصمم به خرید آپارتمان هستند می‌توانند از بین تعداد بیشتری از فایل‌هایی که با شرایط آنها منطبق است اقدام به خرید واحد مسکونی کنند؛ این در حالی است که در دوره‌های رونق و جهش قیمت، دایره انتخاب معمولا محدودتر است. از سوی دیگر در دوره‌های رکود به دلیل کم بودن تعداد متقاضی برای خرید واحد و بیشتر بودن تعداد فروشندگان مسکن امکان چانه‌زنی متقاضیان بیشتر خواهد بود و خریداران از قدرت چانه‌زنی بیشتری برای اعمال تخفیف در قیمت‌ها برخوردار می‌شوند. با این حال واسطه‌های فروش مسکن با اعلام اینکه هم‌اکنون تعداد فایل‌های با سطح قیمت نامتعارف و بیشتر از ارزش واقعی رفته‌رفته در حال کاهش است از متقاضیان مسکن درخواست می‌کنند هر واحد مسکونی با هر سطح قیمتی را خریداری نکنند و حتما قبل از انجام معامله با مشاوران قابل اعتماد مشورت کنند و تحقیقات لازم را درخصوص سطح واقعی قیمت‌های فروش مسکن در هر منطقه به عمل آورند؛ این در حالی است که این فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان مسکن در برخی از فایل‌ها خبر می‌دهند که این موضوع بیشتر در میان واحدهای مسکونی گران‌قیمت‌تر مشهود است؛ با این حال این گروه از فعالان بازار مسکن می‌گویند تعدیل قیمت‌ها در آینده بستگی به هدف فروشنده و میزان عجله وی برای فروش واحد دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید