بورس وارد ابرکانال 300 هزار واحدی شد/ وضعیت بورس در اولین روز هفته

کدخبر: ۳۰۲۹۰۶
اقتصادنیوز: شاخص بورس امروز با جهشی 5 هزار واحدی وارد ابرکانال 300 هزار واحدی شد تا یک رکورد تاریخی دیگر را به ثبت برساند.
بورس وارد ابرکانال 300 هزار واحدی شد/ وضعیت بورس در اولین روز هفته

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس، روند رویایی شاخص سهام در معاملات امروز هم ادامه یافت. بورس تهران که طی روزهای اخیر خبرهای موافقی از بازار جهانی و فضای سیاسی حاکم بر رابطه ایران و آمریکا دریافت کرده همچنان در حال جذب منابع خرد و حرکت به فراسوی مرزهای جدید است. شاخص کل که در آخرین روز کاری هفته قبل موفق به فتح ابرکانال 300 هزار واحد نشده بود، امروز با جهشی معادل 5 هزار واحد با سرعت از این مرز گذشت.

قیمت عموم سهم‌ها روی تابلوی معاملاتی بورس تهران همچنان سبز است. این ششمین روز متوالی است که شاخص با شتاب در مسیر صعودی حرکت می‌کند  و رکوردهیا جدیدی را بر جا می‌گذارد. امروز هم ارزش حدود 80 درصد از تعداد کل نمادهای بورسی در جریان معاملات امروز افزایش یافت و شاخص کل را بیش 1.6 درصد ارتقا بخشید. البته نمادهای کوچک و متوسط در لاین سبقت به حرکت خود ادامه دادند و زمینه را برای تداوم رشدهای مهارناپذیر شاخص هم‌وزن فراهم کردند. در حالی که شاخص کل با حمایت غول‌های کالایی رشد معادل 1.5 درصد را تا نیم  ساعت پایانی معاملات تجربه می‌کرد، شاخص هم‌وزن با جنب‌وجوش بی‌پروا و جسورانه معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر بورسی به جهشی معادل 2 درصد دست یافت و بر ارتفاع بی‌سابقه خود افزود.

چنان که اشاره شد علاوه بر شدت رشد، تقاضا در مقیاسی وسیع بر عرضه‌ها غلبه کرد. این موضوع به خوبی در ارزش معاملات خرد هم انعکاس یافت. ارزش معاملات خرد تا قبل از پایان کار به رقم 2 هزار میلیارد تومان نزدیک شد و ضمنا ارزش صف‌های خرید نیز تا قبل از اتمام معاملات به میزان 250 میلیارد تومان رقم خورد. حدود یک چهارم از این جریان نقدینگی در سهام بانکی و خودرویی گردش داشت. بورس تهران پیش از این در نهم مهرماه 97 و البته با محوریت سهام کالایی با چنین گردش چشمگیری از نقدینگی مواجه شده بود.

شدت رشد قیمت و نحوه توزیع نقدینگی در بازار سهام حاکی از خوش‌بینی معامله‌گران به اخبار دریافتی از محیط کلان بورسی است وگرنه اگر مقیاس جنب‌وجوش‌ها را سودآوری شرکت‌ها و وضع بنیادی حاکم بر سهام بدانیم به نتایجی منطقی دست نخواهیم یافت. با وجود این، معامله‌گران وزن زیادی به سیگنال‌های سیاسی و تا حدود بهبود نسبی قیمت‌های جهانی داده است.

نقاط کانونی جهش بورس

به طور کلی می‌توان سه عامل عمده را در جهش مهارناپذیر بورس تهران موثر تلقی کرد. یکی از مهمترین عوامل، خبرهای پیرموان رابطه ایران با آمریکا و تقویت روزافزون این موضع که تحریم‌ها به‌ویژه پس از برکناری بولتون احتمالا یا کاهش می‌یابد و برداشته می‌شود. این تصور البته مختص بازار سهام و ارز ایران نیست و در بازار جهانی نفت هم تاثیر خود را بر جا گذاشته است. به همین دلیل دارندگان وجوه مازاد ریالی سرمایه‌های خود را به سمت سهام سرازیر کردند و بر رشد قیمت وسعت و شدت بخشیدند. در این بین دو گروه بانکی و  خودرویی به دلیل شناوری نسبتا بالای سهام و همچنین، آسیب‌ناپذیری از روند قیمت‌های جهانی در کانون توجه بورس‌بازان قرار گرفتند و امروز بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع در اختیار گرفتند.

البته همزمان با این اتفاق مسائلی چون افزایش سرمایه شرکت‌ها از منابعی نظیر سود انباشته یا مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برجسته‌تر از گذشته شده است و شرکت‌هایی که معاملاتشان اساسا سودمحور نیست و همچنین ریسک‌های سیستماتیک را در خود دارند، در این میدان موفق‌تر عمل کرده‌اند. بازتاب این فضا را در جهش قیمت‌ها طی معاملات امروز می‌توان دید.

بهبود وضع قیمت‌ها در بازار جهانی هم عامل دیگری بود که در معاملات امروز اثر محرک داشت. سرایت سیاست‌های انبساط پولی برای تحریک تقاضا در اروپا و پیشرفت مذاکرات تجاری با به تاخیر انداختن تعرفه‌ها توسط ترامپ طی روز پنجشنبه شرایطی فراهم کرد تا قیمت فلزات تا روز جمعه رشد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کنند و از وابستگان خود در بورس تهران حمایت موثری به عمل آورند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید