آیا طلا به پیشروی خود ادامه می‌دهد؟

کدخبر: ۳۴۶۸۱۲
اقتصادنیوز: بازارها در انتظارند تا مشخص شود که فدرال‌رزرو قصد استفاده از ابزار کنترل بلندمدت نرخ بهره را دارد یا نه. در صورت استفاده فدرال‌رزرو از کنترل منحنی بازدهی (YCC) که قدرت هدایت بلندمدت نرخ بهره را به این نهاد می‌دهد، باید انتظار تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها و افزایش تورم در بلندمدت را داشت.
آیا طلا به پیشروی خود ادامه می‌دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ​دنیای اقتصاد نوشت: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، طلا در بازارهای جهانی همچنان در حال پیشروی است. قیمت هر اونس فلز زرد، تا قبل از روز چهارشنبه در تمامی روزها افزایش پیدا کرده است. روز چهارشنبه نیز طلا تحت‌تاثیر نااطمینانی‌های به‌وجود آمده به دلیل بالا رفتن تعداد مبتلایان کرونایی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، برزیل و هند، به نزدیکی مرز ۸ ساله خود نزدیک شد و در ساعاتی از روز تا قیمت ۱۷۸۹ دلار نیز بالا رفت هرچند که در ادامه روز تا قیمت ۱۷۶۰ دلار پایین آمد. انتشار صورت‌جلسه فدرال‌رزرو یکی از عواملی است که توجه تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است. بازارها در انتظارند تا مشخص شود که فدرال‌رزرو قصد استفاده از ابزار کنترل بلندمدت نرخ بهره را دارد یا نه. در صورت استفاده فدرال‌رزرو از کنترل منحنی بازدهی (YCC) که قدرت هدایت بلندمدت نرخ بهره را به این نهاد می‌دهد، باید انتظار تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها و افزایش تورم در بلندمدت را داشت. سیاستی که خبر خوبی برای پناهگاه‌های امن دارایی مانند طلا خواهد بود.

 اهرم اوراقی طلا

افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی و نشانه‌های موج جدیدی از همه‌گیری کرونا در کنار اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی دست در دست هم سبب رسیدن قیمت طلا به قله‌های کم‌سابقه‎ای شده است. کایل رودا تحلیلگر بازارها در کمپانی IG در این‌باره گفت طلا به‌عنوان یک آلترناتیو مطمئن و کم‌ریسک اکنون دارایی مسلط در بازارهاست. محرک کلان اقتصادی طلا در بازارها افزایش نااطمینانی‌ها درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی به علت ادامه‌دار شدن بحران کرونا است. در کنار این نااطمینانی‌ها، زمانی که انتظارات تورمی افزایش پیدا می‌کند، این سیگنال به بازارها مخابره می‌شود که سیاست‌گذاران پولی با سرکوب نرخ بازدهی اوراق قرضه، به حمایت خود از اقتصاد و پشتیبانی بازارهای مالی ادامه خواهند داد. از سوی دیگر نرخ بازدهی پایین اوراق قرضه با پایین آوردن هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا، سبب افزایش تقاضا برای این دسته از دارایی‌ها خواهد شد.  از سوی دیگر از صحبت‌های سیاست‌گذاران اقتصادی نیز چنین برمی‌آید که اقدامات انبساطی کشورها ادامه‌دار خواهد بود.

 هشدار پاول درباره موج دوم کرونا

سکان‌دار فدرال‌رزرو نیز درباره ایجاد موج جدیدی از ویروس و تاثیرات اقتصادی آن بر بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا هشدار داد. جرومی‌پاول که در کنگره سخن می‌گفت اعلام کرد که سایه خطر هنوز بر اقتصاد ایالات‌متحده سنگینی می‌کند و عدم توفیق در کنترل همه‌گیری کووید-۱۹، بیش از پیش ریکاوری اقتصادی را به تعویق خواهد انداخت. پاول که همراه با استیون منوچین در کنگره حضور یافته بود، عنوان کرد که موج دوم ویروس کرونا می‌تواند مجددا دولت‌ها و مردم را به قرنطینه بکشاند و موجب توقف فعالیت‌های اقتصادی شود.

همچنین پاول در مورد اثر دیگر افزایش تعداد مبتلایان گفت که سیر صعودی نمودار مبتلایان از سوی دیگر، می‌تواند باعث پایین آمدن اطمینان در بین فعالان اقتصادی شود و از این‌رو سبب شود که مصرف همچنان پایین بماند و فعالیت‌های اقتصادی نرمال از سر گرفته نشود.  پاول در ادامه صحبت‌های خود به نمایندگان قول داد که فدرال‌رزرو همچنان سطح نرخ بهره را پایین نگه دارد و با استفاده از ابزارهای مختلف سیاستی، نقدینگی کافی را در جهت عملکرد مناسب سیستم مالی، به بازارها تزریق کند. رئیس فدرال‌رزرو همچنین در ادامه صحبت‌های خود به گزارش غافلگیرکننده بازار کار آمریکا اشاره کرد و بهبود وضعیت را نتیجه سیاست‌گذاری‌های فدرال‌رزرو دانست.  این اولین حضور پاول بعد از استفاده از تمامی ابزار نقدینگی فدرال‌رزرو بود که تمامی بازارها از دلار تا بدهی‌های پرریسک شرکتی را تحت‌تاثیر قرار داده است. آخرین سیاست تزریق نقدینگی فدرال‌رزرو مربوط به خرید مستقیم اوراق از صادرکنندگان شرکتی توسط فدرال‌رزرو بود.

 انتشار صورت‌جلسه فدرال‌رزرو

تحلیلگران همچنین در انتظارند تا انتشار صورت‌جلسه نشست ماه گذشته فدرال‌رزرو بیش از پیش برنامه‌های فدرال‌رزرو را معلوم کند. موضوعی که برای بازار طلا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو از ابزار کنترل منحنی بازدهی اوراق نیز برای حمایت از اقتصاد استفاده کند. کنترل منحنی بازدهی (YCC) ابزاری است که از آن برای هدف‌گیری بلندمدت نرخ بهره توسط خرید یا فروش اوراق قرضه استفاده می‌شود. در حالی که طلا همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، در صورتی که در صورت‌جلسه فدرال‌رزرو نشانه‌ای از به‌کارگیری این سیاست وجود داشته باشد، عامل جدیدی به صف عوامل افزایش‌دهنده قیمت طلا افزوده خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید