شاخص دوباره صعودی میشود؟

پیش بینی بورس فردا/ خریداران خوش بین شدند

کدخبر: ۴۲۰۴۵۶
اقتصادنیوز: اگرچه بورس در معاملات روز یکشنبه هم به احتمال زیاد الگوی روز قبل را تکرار میکند اما همچنان سایه چالش ها در بازار سهام سنگینی میکند.
پیش بینی بورس فردا/ خریداران خوش بین شدند

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روز نخست هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تعیین رئیس جمهور شدن ابراهیم رییسی با رشد 14 هزار واحدی شاخص روبه رو شد. از دید فعالان بورس بازار سهام نسبت به رویدادها و رُخدادهای انتخابات جانب خوش بینانه را گرفته و نسبت به وعده های ابراهیم رییسی، سیگنال مثبت ارسال کرده است. ابراهیم رییسی به عنوان رئیس جمهور منتخب چند روز قبل از برگزاری انتخابات به صورت سرزده از تالار بورس بازدید کرده و در قبال حفظ حقوق سهامداران، وعده بهبود شرایط را داده بود. در مجموع فعالان بورسی بعد از انتخابات پیش بینی کرده اند، تقویت سمت تقاضا و ورود فاز خریداران به بازار، جدی است اما به نظر میرسد باید در این خصوص اندکی محتاط بود و منتظر سهم اثرگذاری عوامل مختلف در روند معاملات بازار سهام بود.

اکنون باید در انتظار نشست که وعده های داده شده رئیس جمهور منتخب چقدر توان عملیاتی دارد و دولت در مقام اجرا و سیاست‌گذار، چه تصمیماتی را در این رابطه اتخاذ خواهد کرد. البته همانطور که فعالان بورسی در شبکه های مجازی روی آن تاکید دارند، پس از تعیین تکلیف انتخابات، اکنون تردیدها در بورس کمتر شده و حداقل در چند ماه آینده بازار در شرایط آرامی دنبال خواهد شد که از دید ناظران بورسی فعلا قطب نمای بورس به سمت بهبود وضعیت خواهد رفت.

همسو با تعیین تکلیف انتخابات، اکنون بازگشت به برجام چالش اصلی دولت است که محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران تاکید کرده که تا قبل از آغاز دولت جدید، دو طرف (ایران و امریکا) قصد دارند به برجام بازگردند. هر چند که به نظر چالش ها و اختلافات جدی تر از آن باشد که بتوان به این راحتی با قاطعیت از احیای برجام سخن گفت اما ممکن است توافق موقتی در این خصوص تا 21 می (زمان پایان توافق ایران و آژانس) برای دوری از بحرانی شدن شرایط، نهایی شود. بورس متناسب با این فضا و در این چارچوب، توافق احیای برجام را به دقت رصد میکند، اما فعلا نسبت به احیای برجام خوش بین است.

بورس سه

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم حکایت از تداوم صعودی شدن روند شاخص در روز یکشنبه دارد. به نظر میرسد در این روزها سمت تقاضا تقویت شود اما باید منتظر ماند که بعد از پایان تردیدها در انتخابات، احیای برجام به کدام سمت خواهد رفت.

آیا تغییرات ساختاری در بازار سرمایه در دولت ابراهیم رییسی هم دنبال خواهد شد یا اینکه ریل سیاستگذاری ها دوباره تغییر خواهد کرد.چالش جدی بورس بازان با دولت بعدی این خواهد بود که سیاست‌گذاری ها بیشتر بر چه مبنایی و با چه هدفی ریل گذاری میشود و دولت در این میدان کنشگری چه نقشی را ایفا میکند؛ آیا دخالت ها و حمایت های دولت بیشتر خواهد شد یا اینکه با تجربه گیری از یک سال گذشته، دولت تنها وظیفه تنظیم گری را در دستورکار قرار میدهد و بازار را به منطق عرضه و تقاضا میسپارد.

دو راند صعودی در بورس

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

معاملات روز شنبه در بورس، شاهد دو راند صعودی بود. راند اول از ابتدای بازار و همزمان با اعلام گمانه‌زنی‌ها درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. در میانه‌های زمان معاملات، موج عرضه‌ها برخی نمادها را به محدوده منفی هدایت کرد اما با انتشار اولین آمار رسمی از انتخابات راند دوم صعودی آغاز شد و به این ترتیب شاخص‌کل بورس رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند.

خبر افزایش سرمایه شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و صف خرید سنگین این سهم نیز در بهبود جو کلی بازار موثر بود. افزایش نسبی ارزش معاملات خرد و ورود آن به کانال 4 هزار میلیارد تومان، کاهش تعداد و ارزش صف فروش‌ها و سبزپوشی نمادهای لیدر بازار، نشان‌دهنده آن است که یکشنبه نیز بازار با افزایش تقاضا و سبزپوشی کار خود را شروع خواهد کرد. اما همچنان برای کاهش ریسک افت بیشتر، باید منتظر ورود شاخص‌کل به  کانال 1.2 میلیون واحد باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید