بازنده جنگ سایبری؛ ایران یا امریکا؟

کدخبر: ۳۰۵۲۹۱
اقتصادنیوز؛ رئیس جمهوری آمریکا در حالی جنگی سایبری علیه ایران و کشورهای دیگر را آغاز کرده است که به گفته کارشناسان، دیجیتالی بودن بسیاری از فعالیت‌ها در ایالات متحده آسیب پذیری آن را به میزان قابل توجهی در مقایسه با کشورهای دیگر افزایش داده است.
بازنده جنگ سایبری؛ ایران یا امریکا؟

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال راهی تلافی جویانه در مقابل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است که ادعا می کند ایران مسئول این حملات بوده است گذشته از اینکه ایران بارها چنین ادعایی را بی اساس خوانده و مسئولیت حمله به آرامکو را نپذیرفته است، اخبار حاکی از آن است که ترامپ حملات سایبری علیه اهداف ایرانی را به عنوان راهی بدون خونریزی برگزیده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد یکشنبه ۷ مهر در برنامه «Meet the Press» در شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دخالت سایبری در انتخابات آمریکا تاکتیکی است که ایران همچون روسیه به کار می‌برد، گفت: ما هیچ اولویتی در انتخابات شما نداریم که بخواهیم در آن دخالت کنیم... ما در امور داخلی کشور دیگری دخالت نمی‌کنیم؛ اما جنگی سایبری وجود دارد که در جریان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: ایالات متحده این جنگ سایبری را با حمله به تاسیسات هسته‌ای ما به طریق خطرناک و غیرمسئولانه‌ای آغاز کرد که می‌توانست جان میلیون انسان را بگیرد.

او با اشاره به ویروس‌های طراحی شده توسط آمریکا و اسرائیل که تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف گرفته بودند، افزود: استاکس نت، زرو دی و عملیات المپیک را به یاد دارید. لذا یک جنگ سایبری وجود دارد و ایران درگیر آن است. هر جنگی که ایالات متحده آغاز کند، قادر به پایان دادن به آن نخواهد بود.

بنا بر گزارش ها در اوایل ماه جاری میلادی و این بار به تلافی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، ترامپ باز هم به استفاده از سلاح های سایبری تمایل نشان داده است.

همانگونه که وزیر امور خارجه کشورمان گفته است ایران آغاز کننده این جنگ نبوده است. اما در در این زمینه توانایی های بسیاری دارد.

دو روز پیش سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در گفت و گویی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال ۹۰ موضوعی به نام پدافند سایبری را در دنیا ابداع کردیم، گفت: «حتی قبل از آمریکا پدافند سایبری را ابداع کردیم در حالی که امریکایی‌ها دنبال امنیت سایبری بودند، ما دفاع سایبری را طراحی کردیم.»

جلالی افزود: حمله سایبری آمریکا و اسرائیل به نطنز با «استاکس نت» اثر بیدارکننده و خوبی داخل کشور ما داشت. بعد از حمله استاکس نت تاکنون اقدامات زیادی برای حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای ما شده ولی هیچ کدام موفق نبوده است. به دلیل اقدامات خوبی که انجام دادیم.

رئیس پدافند غیر عامل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مدل جدیدی از جنگ سایبری شکل گرفته است، گفت:  «جنگ سایبری در دوران بلوغش است، یعنی دارد حوزه‌های مختلف پیدا می‌کند و عرصه‌های جدیدی برای جنگ درست می‌شود. اولین عرصه‌ای که در جنگ سایبری پیدا شد مدل حمله به نطنز بود که حمله از طریق ویروس و اصطلاح سایبری برای از بین بردن یک زیرساخت بود.
به گفته سردار جلالی حوزه دیگری از جنگ است که اخیراً هم بدان پرداخته شده و مبانی دانشی آن هم وجود دارد، جنگ شبکه‌های اجتماعی است که با ابزار شبکه اجتماعی روی حوزه مردم شکل می‌گیرد. در چنین چهارچوبی منافقین رفتند در آلبانی، ساختار نظامی خود را عوض کردند و ساختار لشگرهای سایبری در آنجا شکل دادند و از این جنس جنگ با ما دارند.
اول مهر ماه سردار کریمیان معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور  هم با اشاره به تهدیدات سایبری گفت: لایه چهارم و بالاترین تهدید امروز استکبار جهانی تهدید سایبری است که دشمن روی این گزینه تمرکز کرده است. دشمن زخم خورده ما با هدف قرار دادن مراکز حساس ما سعی دارد تا اهداف خود را پیاده کند اما صفوف مستحکم ملت ایران مانع از این اقدام خواهد شد.

متخصصان حوزه سایبری در جهان معتقدند که استفاده بیش از حد از سلاح های دیجیتالی و سایبری ریسکی بزرگی به همراه می آورد و این ریسک عادی شدن نظامی‌سازی فضای سایبری است. با توجه به آنکه اقتصاد آمریکا تماما دیجیتال است این کشور آسیب پذیری بیشتری نسبت به بقیه کشورها دارد.

فارین پالیسی اخیرا در گزارشی در این مورد نوشته است، با توجه به این که ایالات متحده تسلیحات سایبری را به عنوان بخش بزرگ و مهمی از زرادخانه نظامی این کشور در نظر دارد، چنین حملاتی به تدریج به یک ویژگی معمول در مسیر تعامل کشورها با یکدیگر در فضای مجازی تبدیل می شود و این مساله حتی کهنه سربازان واحدهای هکری ایالات متحده را نیز نگران کرده است.

البته ایران تنها جبهه مقابل آمریکا در فضای مجازی نیست؛ روسیه، چین و کره شمالی سرمایه گذاری‌های هنگفتی در توانایی های هکری خود کرده اند.  اما ترامپ در این حوزه نیز گمان می‌کند که آمریکا باید از دیگر کشورهای جهان مستثنی باشد. در بیانیه ای که روز دوشنبه در سازمان ملل منتشر و توسط ایالات متحده هم امضا شد، ائتلافی از ۲۷ کشور از همه درخواست کرده تا از هدف قرار دادن سیستم های زیرساختی اساسی یکدیگر اجتناب کنند. در حالی که آغاز چنین رویه ای از سوی آمریکا به سرعت به روشی عمومی برای دیگر کشورها تبدیل خواهد شد و بازنده آغاز جنگ سایبری در جهان ایالات متحده آمریکا است.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید